|
|||||||||||||||||
Štvrtok 11.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úspešné nachádzanie identityVyvíjajú stredný terénny automobil pre rezort vnútra V týchto dňoch si vyše 1300-členný kolektív akciovej spoločnosti Tatra Sipox pripomína 50 rokov od vzniku strojárskej výroby v Bánovciach nad Bebravou. Boli to roky plné úspechov, veď kolektív bánovských strojárov preslávili po celom svete také moderné nákladné automobily, akými boli Tatra -111, T-138 T-813 či vyklápače T-148 S1, ktorých sa za dvanásť rokov vyrobilo vyše 20-tisíc. Stroje z bánovskej tatrovky putovali okrem najväčšieho odberateľa ZSSR do krajín piatich svetadielov. Zlom nastal po roku 1993, keď v rámci prvej vlny kupónovej privatizácie získali takmer 45 % akcií investičné fondy a individuálni akcionári. Začala sa mimoriadna stagnácia, spôsobená najmä znížením odberu náprav z Tatry Kopřivnice. Rozpad východných trhov bolestivo zasiahol desiatky strojárskych fabrík a nevyhli sa mu ani v Bánovciach nad Bebravou či v Kopřivnici. Generálny riaditeľ Tatry Sipox Ing. Anton Škorupa na okraj vývoja v minulých rokov poznamenal: Situácia sa začala vo fabrike meniť až po tom, čo do privatizačného procesu vstúpila spoločnosť Sipox. Nasledujúce roky boli rokmi hľadania nových výrobných programov, rokmi veľmi ťažkej reštrukturalizácie. Dnes po siedmich rokoch možno povedať, že fabrika zostala verná svojmu pôvodnému programu, výrobe náprav, ktoré odoberá opäť Tatra Kopřivnice a jeden partner z Indie. Bolo nám však jasné, že nemôžeme zostať len pri výrobe náprav a podvozkových častí pre Tatru. Museli sme hľadať aj iný výrobný program. Dnes máme na sto percent zvládnuté pevné nápravy pre širokú modifikáciu použitia v praxi. Naším najvýraznejším úspechom je stredný terénny automobil 4 x 4, ktorý je už v sériovej výrobe. Expedovali sme prvé dodávky pre naše mierové zbory v zahraničí a Armádu SR. V súčasnosti pracujeme na vývoji automobilu pre potreby ministerstva vnútra a zaoberáme sa i civilnými aplikáciami nákladných vozidiel. V tejto kategórii automobilový park na Slovensku veľmi zaostal. Zameriavame sa pritom nielen na technické parametre vozidla a na kvalitu, ale dbáme aj na prijateľnú cenu, zdôraznil A. Škorupa. Mimoriadnu pozornosť Tatra Sipox venuje kvalite. Výsledkom je certifikát systému manažérstva kvality podľa EN ISO 9001, ktorý v roku 2000 opäť obhájili. O ich aktivite svedčí aj skutočnosť, že v minulom roku zvýšili výrobu v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 43 %, pričom až 75 % produkcie umiestnili na zahraničných trhoch vyspelých európskych krajín, ale aj v USA a v Indii. Čo si teba uvedomiť pri hodnotení súčasných úspechov? Generálny riaditeľ Anton Škorupa bol veľmi presný: Podarilo sa nám zachrániť fabriku, čiže prácu pre vyše 1300 pracovníkov. Mnohí nás upodozrievali z tunelovania či z ulievania peňazí do zahraničia. Majitelia, manažéri, ale aj pracovníci priamo v prevádzkach urobili v uplynulých rokoch skutočne mimoriadny kus práce a dnes môžeme pokračovať v tradícii, zdôraznil generálny riaditeľ. Dnes i zajtra si v Bánovciach nad Bebravou pripomenú polstoročie od vzniku Tatry Sipox. Bude pri tom aj Hd. S podrobnosťami vás zoznámime v najbližších dňoch. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |