|
|||||||||||||||||
Piatok 12.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plná čakáreň a nevšímavosťPacienti vyhľadávajú lekárov, len keď už musia Systém objednávania pacientov by mal šetriť obom stranám čas, ale prax býva v našom zdravotníctve iná. Najčastejšie sa opakujúci problém v odpovediach na anketové otázky, ktorými sme vlastne vyslali akúsi sondu do radov pacientov, je nevšímavosť. Mnohí z pacientov sa dokonca cítia byť až ponižovaní dlhým čakaním v zdravotníctve, v ktorom sa starostlivosť realizuje z odvodov už preventívne zaplatených. Za pozornosť stoja postrehy vdovy a matky šiestich detí (nemá záujem o publicitu a nechce byť menovaná). Okrem iného pre redakciu Hospodárskeho denníka uviedla, že v posledných rokoch navštevuje najmä neštátne ambulancie, teda súkromných lekárov: obvodnú lekárku, detskú, stomatológa a endokrinológa, vyhľadáva ich skutočne len v opodstatnených prípadoch. Najlepšie skúsenosti mám s obvodnou lekárkou, detská zvykne brať čakajúcich podľa známosti, čo výrazne predlžuje čakanie. Počas môjho pobytu v ambulancii (nedá sa to vždy nazvať sústredeným vyšetrovaním dieťaťa) si stihne vybaviť niekoľko mobilných telefonátov, mrknúť do zdravotnej karty a podať mi recept do ruky. Stomatológ, to je kapitola sama osebe. Keby som nebola desaťročia spokojná s jeho prácou, nebola by som ochotná znášať aj dlhotrvajúce vyčkávanie v ambulancii napriek termínu a hodine objednania. U endokrinológa buď nečakám, alebo aj hodinu a pol (tiež napriek objednaniu). Gynekologičku radšej vynechám, lebo jej oneskorené príchody do práce sú pravidlom a riadne dvíhajú adrenalín čakajúcim. Pochválila by som detského chirurga, ktorý je naslovovzatým odborníkom s korektným a cieleným prístupom. Takému odborníkovi by som dovolila byť súkromným lekárom. Žasnem, ako je možné, že súkromní lekári tak plytvajú časom pacientov. Objednávanie pacientov často zlyháva, na jeden termín sú objednaní aj dvaja. Rozpätie medzi jednotlivými objednanými je nedostačujúce, lekár pracuje pod časovým stresom a aj komunikácia s chorým je slabá. Ja zamestnancov zdravotníckych zariadení zásadne nehonorujem. Som matka a vdova so šiestimi deťmi, s príjmom na hranici minimálneho platu na osobu. Nie je to len vec financií, ale zásadného postoja. Myslím si, že si ľudia zdravotnícky personál rozmaznali. V zdravotníctve akosi strácajú prehľad o tom, kto koľko, ako, cez koho čo dal, a potom sa to neodzrkadľuje na výkonnosti lekára. Len jeden konkrétny prípad: môj manžel mal pred ôsmimi rokmi rakovinu a pri jeho operácii nevyhnutne mal byť istý špecialista, ktorému manžel niečo dal pred operáciou. Veľké bolo jeho prekvapenie a sklamanie, keď sa dozvedel, že ten špecialista sa k operácii vôbec nedostavil. V tejto súvislosti by som si ešte dovolila poznamenať, že ak sa u neštátnych lekárov nedodržiava čas objednania, vybavujú si mobilné telefonáty, súkromné návštevy počas pobytu pacienta v ambulancii, riešia iné úlohy a prípady, tak sme v úrovni prvého kontaktu s pacientom na nízkej úrovni. V konečnom dôsledku je pacient v pozícii - ak sa ti nepáči, môžeš ísť, ale kam? Zaráža ma taká veľká nespokojnosť zdravotníkov. Aj v iných rezortoch to nie je ružové, a predsa sú zamestnanci skromnejší... Úroveň zdravotnej poisťovne a poskytovanie služieb už spomínaná matka nevie posúdiť. No iným respondentom prekážajú známe i zverejnené skutočnosti, že sa Všeobecná zdravotná poisťovňa pokúsila ekonomicky motivovať lekárov prvého kontaktu v súvislosti s preskripciou liekov. Vyjadrujú otvorené obavy zo situácie, v ktorej by pacienti nemuseli dostávať to, čo v liečbe potrebujú, ale to, na čo finančne máme, prípadne, čo sú im ochotní zo zdravotnej poisťovne dať. V tejto súvislosti sa objavila aj otázka, či možno zverejniť alebo aspoň získať informácie o tom, koľko zarábajú pracovníci VšZP, od administratívy až po riaditeľa, čo stáli jej budovy a ich prevádzka. Tieto informácie sa nám získať nepodarilo, no zistenie by to bolo nepochybne zaujímavé. Bolo by dobre napríklad vedieť, koľko ide na takýto aparát pracovníkov a koľko na prevenciu v očkovaní proti infekčným ochoreniam, kde svoje ekonomické výhrady k postojom odborníkov pri ich predpisovaní práve táto poisťovňa prezentovala aj mediálne. Ľudmila Koníková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |