|
|||||||||||||||||
Piatok 19.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bez rozpočtového provizóriaKompetencie dávali ťažko, financie budú dávať ešte ťažšie Viac ako mesiac uplynulo od prijatia kompetenčného zákona a doteraz predstavitelia Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) nevedia, koľko financií dostanú na to, aby po prevzatí kompetencií mohli funkcie aj plniť. Tento proces nie je dotiahnutý tak, aby sme mohli byť spokojní a povedať, že od budúceho roka môžeme prevziať bez problémov všetky kompetencie aj s príslušnými finančnými prostriedkami, vyhlásil prvý podpredseda ZMOS Milan Muška. Združenie zatiaľ nemá informácie ani o decentralizačnej dotácii na roky 2002 a 2003. Onedlho budú voľby do orgánov vyšších územných celkov a financie pre územné a miestne samosprávy sú veľkou neznámou. Navyše, kompetenčný zákon nebol doteraz publikovaný, takže obce a mestá nepoznajú jeho konečné znenie. Najzložitejšie pre samosprávu bude školstvo. Podľa návrhu zákona o financovaní základných a stredných škôl a školských zariadení majú byť zo štátneho rozpočtu kryté mzdy pedagogických a nepedagogických pracovníkov vrátane odvodov, ako aj výdavky za energiu, vodu, nájomné a prostriedky na tvorbu sociálneho fondu. Štát však zatiaľ obciam negarantuje krytie ďalších výdavkov, ktoré doteraz boli v rozpočtoch krajských úradov. Ide o prostriedky na prevádzku a údržbu, materiálno-technické vybavenie, didaktickú techniku atď., ktoré má zabezpečiť obec. Uvedený návrh zákona sa zmieňuje iba o tom, že tieto kompetencie budú financované len podľa možností štátneho rozpočtu. Takýto návrh značne zvyšuje riziko nedostatočného financovania miest a obcí pri výkone nových kompetencií. V tomto názore utvrdzuje ZMOS aj to, že v zákone nie je vyčíslený dosah na rozpočty obcí a miest a rozpočty vyšších územných celkov. M. Mušku sme sa preto spýtali, či vzhľadom na pokročilý čas nehrozí v rámci odovzdávania kompetencií pre obce a mestá prípadné rozpočtové provizórium. Podľa neho o takomto riešení je predčasné hovoriť, ale je reálne riziko, že pri predkladaní ďalších zákonov môže pretrvávať taký prístup, aký pretrváva dosiaľ práve v oblasti školstva. Nie sú, a pritom to vyplýva zo zákona ako povinnosť, v rámci dôvodovej správy určené potreby alebo finančné dosahy navrhovaného zákona na rozpočty štátu, ale aj miest a obcí. Nevidím však dôvod, aby sme uvažovali o provizóriu. Je tu dostatočný dôvod na zmenu prístupov, aby štátny rozpočet uvažoval o prostriedkoch, ktoré budú kvantifikované podľa tohtoročných skutočných nákladov na prevádzku škôl. M. Muška doplnil, že stále ich ministerka financií B. Schmögnerová ubezpečovala, že aj keď na budúci rok nebude pokrývať kompetencie decentralizačná dotácia, rozpočet na rok 2002 bude tak zostavený, aby vychádzal zo skutočnosti roku 2001. Avšak s tým, že napríklad školstvo bude v rámci rozpočtov krajských úradov v tomto roku oddlžené. Aby ku koncu roka neostali okrem faktúr do lehoty splatnosti žiadne iné záväzky. Tým sa snažíme predísť tomu, na čo ste sa pýtali, teda rozpočtovému provizóriu, zdôraznil podpredseda ZMOS. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |