|
|||||||||||||||||
Utorok 23.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dve tváre privatizácieKomentuje Ladislav Kunik Ak by sme slogan Kupujte slovenské výrobky premietli na užšie, regionálne plátno, zistili by sme, že by napríklad možnosť výberu z produktov vznikajúcich na území Košického kraja bola poriadne okyptená. Zo samotného centra kraja a zároveň druhého najväčšieho slovenského mesta vďaka zle vykonanej transformácii vymizlo spracovanie mlieka, hoci tamojšia mliekareň bola jednou z technologicky najmodernejšie vybavených na Slovensku. Podobne chýba veľkospracovanie mäsa, zanikol tam pivovar s dlhoročnou tradíciou a na kolenách sa najnovšie ocitol aj mlyn, najväčší na Slovensku i vari aj v strednej Európe. Identický osud ďalej od centra na východ postihol cukrovar v Trebišove, ktorý prežil aj svetové katastrofy, no nie naše privatizačné obdobie, a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Príčiny tohto stavu už boli pomenované a zrejme bezpečne ostávajú zahalené pod nesplnenou ťarchou sľubov o potrestaní vinníkov z predvolebných mítingov mnohých politikov či štátnikov. Našťastie, sú aj pozitívne prípady a netreba v regióne východného Slovenska ísť za nimi ďaleko. Čo vymizlo z mapy firiem v Košiciach, to sa v Humennom úspešne rozvíja. Tamojšia akciová spoločnosť Mecom na spracovanie mäsa po transformácii v roku 1995 nabrala kurz so vztýčeným palcom smerom hore a za niekoľko rokov získala dobré meno i pozíciu medzi slovenskými výrobcami potravín. Podľa zdravo sebavedomého výroku jedného z členov manažmentu je iba otázkou času, kedy sa stane lídrom v brandži. Dajme však priestor faktom: základné imanie stúplo zo 148 mil. Sk v roku 1996 na súčasných takmer 325 mil. Sk, podobný trend zaznamenala spoločnosť aj v náraste počtu zamestnancov z 274 na 800 s priemernou mzdou 14 715 Sk. Za roky 1999 a 2000 získala titul za najlepší manažment a dokázala aj investovať za viac ako 450 mil. Sk z vlastných zdrojov do inovácie výroby, zvýšenia hygieny a pracovných podmienok zamestnancov. Úspešne zdvihla hodenú rukavicu v podobe prísnych a tvrdých podmienok hypermarketov, kam dodáva asi 17 % svojej produkcie. V čom spočíva úspech firmy? Dostala sa zrejme do rúk správnych ľudí, ktorým je pojem tunel známy iba v pôvodnom a nie prenesenom význame. Podobný úspech zaznamenáva aj Humenská mliekareň, ktorá na rozdiel od mnohých podobných spracovateľských firiem neskrachovala, ale zvyšuje svoje výnosy, vytvára nové pracovné miesta a okrem iného aj ona dokáže súperiť s podmienkami hypermarketov. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |