|
|||||||||||||||||
Utorok 23.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Až keď pominie tútorstvoNeúspech v tendri znamenal vypadnutie z trhu Transformácia dopravných podnikov SAD vyvoláva určité nádeje aj u slovenských výrobcov autobusov. Na tomto trhu pôsobia tri spoločnosti, ktorých produkcia by mohla osloviť prevádzkovateľov osobnej dopravy. Ich obchodné aktivity boli však doteraz pod vplyvom hlbokej nesolventnosti štátnych podnikov, ktoré nemali dostatok prostriedkov na modernizáciu dnes už zastaraného parku vozidiel. Za ďalší a nemenej významný prvok komerčného neúspechu považujú štátom organizované tendre, kde neuspieť znamená v podstate vypadnúť z domáceho trhu. Podobne to vníma i jeden z najznámejších domácich výrobcov S.A.O. Lučenec, ktorý podľa generálneho riaditeľa Ing. Jána Kačániho, má ročnú výrobnú kapacitu tristo autobusov, doma sa však z toho dá prakticky umiestniť najviac 50 vozidiel. Možnosťou je export do východnej Európy a severnej Afriky, kde prejavili záujem a export sa už uskutočnil. Ponuku S.A.O. tvoria autobusy Novoplan z vlastného vývoja, prevádzkuje ich SAD v Lučenci, Spišskej Novej Vsi a v Trnave. V tomto roku vyrobili niekoľko noviniek, turistický 50-miestny diaľkový autobus Novoplan TC-12, ďalší s podvozkom mercedes a karosériou Novoplan a Mercedes Vario v diaľkovej úprave. Vyrábať na sklad nie je dnes pre žiadneho producenta výhodné, preto aj v Lučenci robia len na základe objednávok. Vzhľadom na neúspech v tendri bol odbyt pre firmu v tomto roku takmer nulový, až na posledný štvrťrok. Zaujímavý komerčný úspech zaznamenala spoločnosť na tohtoročnom autosalóne v Nitre. Dva týždne po tomto podujatí získala objednávky na ďalších päť mercedesov luxusnej výbavy a v týchto dňoch na nich už pracujú. Záujem bol aj o malé mercedesy, ktoré montujú. Viacerí zákazníci oceňujú ich úspornú ekonomickú prevádzku a ako nepodložené sa ukázali aj reči o ich poruchovosti. Komponenty na vozidlá Novoplan z veľkej časti pochádzajú od domácich výrobcov a živšia výroba by znamenala aj viac práce pre kooperujúce podniky. Zvolenský Granusan je schopný vyrobiť ročne do 80 autobusov. V tomto roku však z jeho dielne vyšli len tri vozidlá a aj tie neboli určené na slovenský trh, ale pre poľského partnera. Autobusy Granus (troch modifikácií) vyrába firma v spolupráci s poľským Autosanom. Prirodzene, že by so svojou ponukou chceli uspieť aj u dopravcov v domácom prostredí. Zostavu slovenských výrobcov dopĺňa spoločnosť SlovBus Nové Mesto nad Váhom. Vznikla v roku 1997 a prvé autobusy v medzimestskom vyhodnotení odovzdala do prevádzky v druhej polovici nasledujúceho roka. Tým, že sa zapája do programu obnovy vozidiel vo verejnej autobusovej doprave (SAD) plní svoj cieľ, pre ktorý vznikla. Ukázalo sa však, že odbyt pre SAD je dosť komplikovaný. Aj preto sa spoločnosť rozhodla pre vývoj diaľkového autobusu s rôznym stupňom vybavenia interiéru. Svoju produkciu pravidelne prezentuje na Autosalóne v Nitre. Vzhľadom na relatívne úzku produkciu (ročne 15 20 autobusov), spôsobenú tiež stagnujúcim odbytom na domácom trhu, hľadá v súčinnosti so svojím akcionárom odbyt na zahraničných trhoch. Aj keď tento proces nie je podľa riaditeľa marketingu Ing. Jozefa Lackoviča jednoduchý, prvé hmatateľné výsledky sa už črtajú. Výpadok vnútorného trhu zatiaľ nahrádzajú predajom do Českej republiky, kde o autobusy firmy prejavili záujem súkromní dopravcovia. V ČR má výhradného predajcu vo firme TOM service Holice, ktorý sa zároveň stará aj o komplexný záručný a pozáručný servis. Aj SlovBus po transformácii SAD očakáva určitý obrat k lepšiemu v nákupe autobusov z domácej produkcie. Možno len predpokladať, že v dôsledku toho sa pominie tútorstvo štátnych orgánov a nové subjekty budú môcť samy rozhodnúť o nákupe značky, aká im bude najlepšie vyhovovať. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |