|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toľko výhybiek dá zabraťKúty úspešne zvládli náročné úlohy výluky Pred rokom v máji začali na železničnej stanici v Kútoch využívať novú päťpodlažnú prevádzkovú budovu, takzvanú budovu ústredného stavadla. Slúži nielen našim železničiarom, ale aj českým kolegom a orgánom Colnej správy SR a ČR, veterinárnej službe a fytokontrole na tejto pohraničnej priechodovej stanici. Ešte ani nestihol ustať stavebný ruch z minulého roka a v Kútoch sa pokračovalo v modernizácii železničného uzla. V septembri čakali tunajších železničiarov náročné výluky pri obnove výhybiek na lanžhotskom zhlaví. Komplexná rekonštrukcia jedenástich výhybiek v obvode stavadla 3 sa začala hneď v septembri. Situácia na kútskom rekonštruovanom zhlaví bola pomerne komplikovaná, pričom najzložitejšie to bolo počas opravy výhybiek na párnej skupine vchodových a odchodových koľají a výluke druhej dopravnej koľaje, na ktorú sa od Lanžhota nemohli dostať vlaky. Preto vlaky smerovali na prvú koľaj a prestavovali sa nezávislou trakciou. Takisto bolo treba prestavovať hotové vlaky na výstup do Česka. Po skončení tejto etapy sa výluky dostali na nepárnu skupinu koľají. Zo stránky zabezpečenia vlakov je to oveľa jednoduchšia situácia, pretože dokážeme na párnej skupine koľají spracovať aj osobné vlaky, ani nákladná doprava nemusí byť natoľko obmedzená, informoval prednosta Pohraničnej priechodovej stanice Kúty Ing. Peter Rajčák. Pri tejto obnove výhybky nahradili novými zmodernizovanými, ktoré budú, samozrejme, kvalitnejšie. Okrem 11 výhybiek sa obnovilo aj 18 prípojných polí a medzipolí. Celá akcia sa veľmi dôkladne pripravila, čo dokazuje aj fakt, že v Kútoch nemali počas prvých dvoch týždňov výluk ani jeden odstavený vlak. Všetky vlaky smerujúce do Česka a aj z Českých dráh na Slovensko sa odbavovali plynulo aj napriek tomu, že v úseku Lanžhot - Kúty v určitých etapách výluky jazdili len po jednej koľaji, ktorá bola k dispozícii. Pre osobnú aj nákladnú dopravu vtedy na stanici ostali len dve koľaje. Takáto veľká obnova je vyčerpávajúca pre všetkých, ktorí sa na doprave zúčastňujú, najmä pre výpravcov a signalistov. Je náročné zostaviť skupiny vlakov na každý zo štyroch odbočných smerov, pretože všetky osobné vlaky sú pre Kúty končiace a znova východiskové. Nemajú tranzitný charakter ako kedysi, keď premávali v úseku Břeclav - Bratislava, ale od Břeclavi, Skalice, Trnavy aj Bratislavy osobné vlaky v Kútoch končia aj vychádzajú. Takmer všetky vlaky máme s obehmi rušňov, to znamená ešte zložitejšie podmienky. Pri prípravách na výluky sme preto požiadali kolegov na českej strane z Obchodně-provozního ředitelství Brno a aj Správu železničných koľajových vozidiel Bratislava, aby na vybrané vlaky radili ešte jedno hnacie vozidlo na závese. Tak, aby rušne nemuseli na stanici súpravy obiehať. Bez tejto pomoci by sme dopravnú situáciu zvládali len ťažko, konštatuje P. Rajčák a dodal, že počas výluk dokonca nastala situácia, keď na jednej koľaji spracúvali aj tri osobné vlaky. Obehmi rušňov by na stanici nedokázali udržať prijateľnú mieru plnenia grafikonu a mali by pomerne veľké meškania vlakov osobnej dopravy. Týmto opatrením dokázali meškania minimalizovať, až na prípady niektorých prípojných vlakov z Břeclavi. Za prípravu výluk treba poďakovať v prvom rade Správe železničných tratí a stavieb Trnava. Práce dodávateľa - Trnavskej stavebnej spoločnosti boli tak koordinované, že sa nám nielen darilo dĺžku výluk počas dňa neprekračovať, ale dokonca aj skracovať. Pochopenie sme našli aj u orgánov Colnej správy SR, ktoré posilnili zmeny a urobili také kroky, aby sa nám darilo spracúvať všetku záťaž. Pochvalu za bezproblémové zvládnutie náročnej akcie si však zaslúžia všetky zainteresované zložky - zamestnanci stanice, traťováci, pracovníci Správy TZT a pracovníci dodávateľa. Pri kvalitnej organizácii, ochote a dobrej vôli sa dajú robiť zázraky, ocenil vynikajúcu spoluprácu aj kontrolór dopravy SRD Trnava Ing. Milan Chúpek. V tomto roku sa práce na železničnom zvršku v stanici Kúty skončili. Ďalšou etapou modernizácie stanice bude spustenie zabezpečovacieho zariadenia v novej budove ústredného stavadla, ktorá slúži od minulého roka. V súčasnosti spoločnosť AŽD Košice vykonáva prípravné práce na aktiváciu elektronického zabezpečovacieho zariadenia, ktoré je najmodernejším typom u nás. Začiatkom budúceho roka by sa mali začať prvé skúšky, oficiálne by sa táto etapa modernizácie stanice mala skončiť koncom roku 2002. Pre stanicu to bude znamenať maximálne zvýšenie bezpečnosti, čo je určite pri pohľade na výkony a množstvo práce to najpodstatnejšie. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |