Hospodársky denník
USD48,893 Sk
EUR43,561 Sk
CHF29,429 Sk
CZK1,307 Sk
  Piatok  26.Októbra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Svetová banka podporuje

Experti z dopravy analyzujú transformáciu

V utorok a v stredu sa v Bratislave zišli odborníci z celej Európy, aby si navzájom vymenili skúsenosti z oblasti stratégie rozvoja dopravy a zároveň sa zoznámili aj s prvými skúsenosťami z transformácie železníc na Slovensku. Ešte pred začiatkom medzinárodnej konferencie sa zišiel minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko s holandskou ministerkou dopravy, verejných prác a vodného hospodárstva Tineke Netelenbosovou, aby podpísali spoločné memorandum, ktorého obsahom je päťročná spolupráca pri transformácii ŽSR. Ministerka T. Netelenbosová na okraj skúseností z transformácie holandských železníc okrem iného uviedla: „V Holandsku sme začali s transformáciou železníc pred šiestimi rokmi. Aj u nás, podobne ako na Slovensku

sme rozdelili

železnice na dve spoločnosti. Jedna je štátna a riadi infraštruktúru a druhá je akciová spoločnosť, ktorej 100-percentným akcionárom je štát. Táto spoločnosť má na starosti riadenie a zabezpečovanie osobnej dopravy a prevádzku na železnici. V nákladnej doprave sme liberalizáciu uskutočnili na podstatne širšej báze, a tak v nej pôsobí viacero súkromných spoločností,“ zdôraznila holandská ministerka T. Netelenbosová. Na bratislavskej medzinárodnej konferencii sa zúčastnili aj predstavitelia Svetovej banky, ktorí podporujú transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR. Ako zdôraznil riaditeľ Svetovej banky pre Slovensko Roger Grawe, banka na základe svojej analýzy stratégie slovenského dopravného sektora však odporúča

lepšiu údržbu

existujúcej infraštruktúry, a to nielen železničnej, ale aj cestnej. Pomoc Svetovej banky Slovensku by sa mohla v oblasti dopravy orientovať predovšetkým na expertízy dopravnej stratégie a politiky. V súčasnosti však banka takúto žiadosť zo strany vlády SR neregistruje. R. Grawe nevylúčil ani možnosť finančnej výpomoci, hoci tú by mali primárne poskytovať iné inštitúcie, predovšetkým EIB či EBOR. Svetová banka v stratégii dopravného sektora zároveň Slovensku odporúča zrušenie Štátneho fondu cestného hospodárstva a jeho nahradenie samostatnou agentúrou pre diaľnice a prerozdelenie zodpovednosti za cesty II. a III. triedy na vyššie územné celky (VÚC). ŽSR by sa podľa expertov Svetovej banky mali zbaviť činností priamo nesúvisiacich s dopravou, čo nakoniec projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR predpokladá. Cieľom medzinárodnej konferencie o stratégii dopravy bolo podľa ministra Jozefa Macejku nielen vzájomná výmena skúsenosti,

ale aj hľadanie

optimálneho modelu financovania rozvoja infraštruktúry dopravy u nás. Na okraj konferencie uviedol: „Model transformácie holandských železníc je veľmi príbuzný s naším modelom, ktorý aplikujeme v súčasnosti. Ani my neuvažujeme s privatizáciou železničnej infraštruktúry a osobná doprava bude u nás 100-percentne v rukách štátu.

Holandské ministerstvo nám ponúklo možnosť konzultovať niektoré problémy, ktoré nás čakajú a oni ich už vyriešili. Túto ponuku chceme využiť, pretože pri realizácii nových vecí sa môže vyskytnúť aj chyba a lepšie je sa poučiť na chybách iných, než na svojich. Konkrétne pri transformácii a privatizácii britských železníc tiež neurobili všetko tak, ako by sa malo, experimentovali a výsledok je taký, že britské železnice skrachovali. Poučili sme sa z ich skúseností a nebudeme privatizovať infraštruktúru ŽSR. Na konferencii sme hľadali aj modely, ktoré by mali fungovať z hľadiska rozvoja a financovania infraštruktúry. Najmä financovanie je veľmi dôležitým faktorom, s ktorým sa musíme urýchlene vyrovnať, veď súčasná

zadlženosť ŽSR

dosiahla výšku 40 mld. Sk. Situácia je tu o to nepríjemnejšia, že len málo z týchto prostriedkov sa použilo na rozvoj infraštruktúry a na modernizáciu koľajových vozidiel. Keď rozdelíme ŽSR na dva subjekty, pochopiteľne rozdelíme aj dlhy. Prevažná väčšina týchto dlhov zostane spoločnosti, ktorá bude zodpovedná za riadenie infraštruktúry, čiže na tej spoločnosti, ktorá je a bude vo vlastníctve štátu. Železničná spoločnosť preberie na seba

len tie dlhy,

ktoré súvisia s dopravou, čiže bude začínať ako finančne ozdravená spoločnosť. Štát by v budúcnosti mal podpisovať iba také zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, ktoré dokáže zaplatiť. Inak by opäť vznikali značné finančné deformácie a zadlžovanie železníc,“ zdôraznil na záver minister Jozef Macejko.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude na západnom a strednom Slovensku oblačno až zamračené, ojedinele slabé zrážky. Na východe slnečno. Najvyššia denná teplota 7 až 11 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupne. Slabý vietor južných smerov.V sobotu bude jasno až polojasno, v nižších polohách zrána a predpoludním miestami hmla. Nočná teplota 5 až 1, v údoliach a na východe 0 až -4 stupne. Denná teplota 10 až 14, na severe okolo 8 stupňov. V nedeľu bude jasno až polojasno, zrána a predpoludním v nižších polohách na viacerých miestach hmly. Popoludní na severe oblačno a k večeru miestami dážď. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v horských dolinách okolo -2 stupne. Denná teplota 11 až 15, na severe 6 až 10 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 7.31 a zapadne o 17.39 hod.

Počasie v európskych mestách a teplota v °C

Amsterdamzamračené13
Atényzamračené16
Belehradoblačno9
Berlínpolooblačno12
Bratislavaoblačno7
Brusel oblačno10
Budapešťoblačno8
Bukurešť jasno10
Frankfurtoblačno13
Helsinkijasno11
Istanbuljasno12
Kodaňzamračené12
Kyjevjasno4
Lisabonjasno19
Londýndážď15
Madriddážď14
Moskvajasno2
Oslodážď10
Parížoblačno15
Prahapolooblačno11
Rímpolooblačno20
Sofiapolooblačno6
Štokholmjasno11
Varšavaoblačno9
Viedeňdážď9
Záhrebzamračené13
Ženevajasno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.