|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svetová banka podporujeExperti z dopravy analyzujú transformáciu V utorok a v stredu sa v Bratislave zišli odborníci z celej Európy, aby si navzájom vymenili skúsenosti z oblasti stratégie rozvoja dopravy a zároveň sa zoznámili aj s prvými skúsenosťami z transformácie železníc na Slovensku. Ešte pred začiatkom medzinárodnej konferencie sa zišiel minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko s holandskou ministerkou dopravy, verejných prác a vodného hospodárstva Tineke Netelenbosovou, aby podpísali spoločné memorandum, ktorého obsahom je päťročná spolupráca pri transformácii ŽSR. Ministerka T. Netelenbosová na okraj skúseností z transformácie holandských železníc okrem iného uviedla: V Holandsku sme začali s transformáciou železníc pred šiestimi rokmi. Aj u nás, podobne ako na Slovensku sme rozdelili železnice na dve spoločnosti. Jedna je štátna a riadi infraštruktúru a druhá je akciová spoločnosť, ktorej 100-percentným akcionárom je štát. Táto spoločnosť má na starosti riadenie a zabezpečovanie osobnej dopravy a prevádzku na železnici. V nákladnej doprave sme liberalizáciu uskutočnili na podstatne širšej báze, a tak v nej pôsobí viacero súkromných spoločností, zdôraznila holandská ministerka T. Netelenbosová. Na bratislavskej medzinárodnej konferencii sa zúčastnili aj predstavitelia Svetovej banky, ktorí podporujú transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR. Ako zdôraznil riaditeľ Svetovej banky pre Slovensko Roger Grawe, banka na základe svojej analýzy stratégie slovenského dopravného sektora však odporúča lepšiu údržbu existujúcej infraštruktúry, a to nielen železničnej, ale aj cestnej. Pomoc Svetovej banky Slovensku by sa mohla v oblasti dopravy orientovať predovšetkým na expertízy dopravnej stratégie a politiky. V súčasnosti však banka takúto žiadosť zo strany vlády SR neregistruje. R. Grawe nevylúčil ani možnosť finančnej výpomoci, hoci tú by mali primárne poskytovať iné inštitúcie, predovšetkým EIB či EBOR. Svetová banka v stratégii dopravného sektora zároveň Slovensku odporúča zrušenie Štátneho fondu cestného hospodárstva a jeho nahradenie samostatnou agentúrou pre diaľnice a prerozdelenie zodpovednosti za cesty II. a III. triedy na vyššie územné celky (VÚC). ŽSR by sa podľa expertov Svetovej banky mali zbaviť činností priamo nesúvisiacich s dopravou, čo nakoniec projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR predpokladá. Cieľom medzinárodnej konferencie o stratégii dopravy bolo podľa ministra Jozefa Macejku nielen vzájomná výmena skúsenosti, ale aj hľadanie optimálneho modelu financovania rozvoja infraštruktúry dopravy u nás. Na okraj konferencie uviedol: Model transformácie holandských železníc je veľmi príbuzný s naším modelom, ktorý aplikujeme v súčasnosti. Ani my neuvažujeme s privatizáciou železničnej infraštruktúry a osobná doprava bude u nás 100-percentne v rukách štátu. Holandské ministerstvo nám ponúklo možnosť konzultovať niektoré problémy, ktoré nás čakajú a oni ich už vyriešili. Túto ponuku chceme využiť, pretože pri realizácii nových vecí sa môže vyskytnúť aj chyba a lepšie je sa poučiť na chybách iných, než na svojich. Konkrétne pri transformácii a privatizácii britských železníc tiež neurobili všetko tak, ako by sa malo, experimentovali a výsledok je taký, že britské železnice skrachovali. Poučili sme sa z ich skúseností a nebudeme privatizovať infraštruktúru ŽSR. Na konferencii sme hľadali aj modely, ktoré by mali fungovať z hľadiska rozvoja a financovania infraštruktúry. Najmä financovanie je veľmi dôležitým faktorom, s ktorým sa musíme urýchlene vyrovnať, veď súčasná zadlženosť ŽSR dosiahla výšku 40 mld. Sk. Situácia je tu o to nepríjemnejšia, že len málo z týchto prostriedkov sa použilo na rozvoj infraštruktúry a na modernizáciu koľajových vozidiel. Keď rozdelíme ŽSR na dva subjekty, pochopiteľne rozdelíme aj dlhy. Prevažná väčšina týchto dlhov zostane spoločnosti, ktorá bude zodpovedná za riadenie infraštruktúry, čiže na tej spoločnosti, ktorá je a bude vo vlastníctve štátu. Železničná spoločnosť preberie na seba len tie dlhy, ktoré súvisia s dopravou, čiže bude začínať ako finančne ozdravená spoločnosť. Štát by v budúcnosti mal podpisovať iba také zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, ktoré dokáže zaplatiť. Inak by opäť vznikali značné finančné deformácie a zadlžovanie železníc, zdôraznil na záver minister Jozef Macejko. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |