|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objektívne dôvody hmotnej núdze občanaObčan je v hmotnej núdzi z objektívnych dôvodov vtedy, ak si nemôže zabezpečiť alebo zvýšiť príjem vlastným pričinením najmä vzhľadom na svoj vek, napr. vek podmieňujúci priznanie starobného dôchodku alebo nepriaznivý zdravotný stav, napr. invalidita. Za vlastné pričinenie sa považuje najmä vlastná práca. Možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou na prekonanie hmotnej núdze sa neskúma, ak ide o občana, ktorý - dosiahol vek potrebný na nárok na starobný dôchodok, - je invalidný podľa právoplatného rozhodnutia alebo posudku Sociálnej poisťovne z dôvodu, že pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav je neschopný vykonávať akékoľvek sústavné zamestnanie, - je nezaopatrené dieťa, - je rodič alebo občan, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu, ktorý sa osobne celodenne a riadne stará 1. aspoň o jedno dieťa do siedmich rokov veku alebo o staršie dieťa, ktoré nemožno umiestniť v predškolskom zariadení, 2. o tri a viac detí do pätnástich rokov veku alebo 3. o dieťa, ktoré je podľa posudku príslušného orgánu dieťaťom s ťažkým zdravotným postihnutím, - sa osobne celodenne a riadne stará o občana, ktorý je podľa posudku príslušného orgánu občanom s ťažkým zdravotným postihnutím alebo - skončil pracovný pomer, prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti, alebo činnosť spolupracujúcej osoby bez vlastného zavinenia, alebo nebol v pracovnom pomere z dôvodov, ktoré sa podľa osobitného predpisu považujú za splnenie obdobia platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti, a preukáže, že si nové zamestnanie hľadá pomocou príslušného okresného úradu práce alebo prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá vykonáva sprostredkovanie zamestnania za úhradu podľa osobitného predpisu. Občanovi, ktorý je v hmotnej núdzi z objektívnych dôvodov, sa dávkou sociálnej pomoci doplní jeho príjem v kalendárnom mesiaci do sumy 3490 Sk, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu, do sumy 2440 Sk, ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu alebo zaopatrené neplnoleté dieťa, a do sumy 1580 Sk, ak ide o nezaopatrené dieťa. Ak sa dávka sociálnej pomoci poskytuje občanom, ktorí sú v hmotnej núdzi a ich príjmy sa posudzujú spoločne, výška dávky sociálnej pomoci sa určí tak, že príjem všetkých občanov, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne, sa doplní do súm 50 % životného minima (t. j. do tzv. existenčného minima) a do sumy 3490 Sk, 2440 Sk a do sumy 1580 Sk (podľa typu spoločne posudzovaných osôb). V týchto prípadoch sa dávka sociálnej pomoci poskytuje v jednej sume. Ak sa posudzuje nárok na dávku sociálnej pomoci viacerých občanov, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne, a jeden z plnoletých občanov je v hmotnej núdzi zo subjektívnych dôvodov, považuje sa tento občan za druhú plnoletú fyzickú osobu podľa § 2 zákona č. 125/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov. Ak sa dávka sociálnej pomoci poskytuje na nezaopatrené dieťa, ktoré je v hmotnej núdzi z dôvodu, že povinná osoba neplní voči nemu vyživovaciu povinnosť určenú právoplatným rozhodnutím súdu alebo súdom schválenou dohodou, prechádza nárok dieťaťa, ktoré je z tohto rozhodnutia alebo súdom schválenej dohody oprávnené, na štát. Nárok dieťaťa prechádza na štát až do výšky poskytnutej dávky sociálnej pomoci, najviac však do výšky súdom určeného výživného alebo súdom schválenej dohody. Občan, za ktorého štát plnil vyživovaciu povinnosť čiastočne alebo úplne poskytovaním dávky sociálnej pomoci, je povinný vrátiť finančné prostriedky vo výške poskytnutej dávky sociálnej pomoci, najviac vo výške súdom určeného výživného zvýšeného o 10 % poskytnutej dávky sociálnej pomoci príslušnému orgánu, ktorý dávku sociálnej pomoci poskytol. Týmto nie sú dotknuté príslušné ustanovenia osobitných predpisov o výkone rozhodnutia podľa § 251 až 351 Občianskeho súdneho poriadku. Občanovi, ktorý je v hmotnej núdzi z objektívnych dôvodov, možno poskytnúť aj jednorazovú dávku sociálnej pomoci na úhradu mimoriadnych výdavkov. Za mimoriadne výdavky na účely poskytovania jednorazovej dávky sociálnej pomoci sa považujú výdavky spojené so záujmovou činnosťou dieťaťa, s vybavením dieťaťa do detského tábora, do školy v prírode, na lyžiarsky výcvikový kurz alebo na kúpeľnú liečbu alebo s kúpou základného vybavenia domácnosti. Túto jednorazovú dávku sociálnej pomoci možno poskytnúť vo výške skutočne preukázaných výdavkov. Poskytovanie dávky sociálnej pomoci a jednorazovej dávky sociálnej pomoci sa navzájom nevylučuje. Dôvody hmotnej núdze dávky sociálnej pomoci tzv. existenčné minimum zo subjektívnych dôvodov 1. plnoletá fyzická osoba - 1895 Sk mesačne 50 % zo životného minima, t. j. z 3790 Sk, 1. plnoletá fyzická osoba - príjem z objektívnych dôvodov sa doplní do sumy 3490 Sk mesačne, 2. ďalšia spoločne posudzovaná fyzická osoba alebo zaopatrené neplnoleté dieťa - príjem sa doplní do sumy 2440 Sk, 3. nezaopatrené dieťa - príjem sa doplní do sumy 1580 Sk |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |