|
|||||||||||||||||
Streda 31.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Väčší projekt, ale i šancaKoordinované využívanie zdrojov Únie Medzinárodná konferencia o rýchlostnej komunikácii sever - juh a jej vplyve na rozvoj Podduklianskeho regiónu, ktorá sa konala vo Svidníku, bola prvým koordinačným stretnutím všetkých troch účastníckych štátov prejavujúcich záujem nielen o spojenie Rzeszowa s Miškovcom cez Vyšný Komárnik, Prešov a Košice, teda ekonomicky menej vyspelých častí, ale načrtla aj smelšie plány. Ukázala, že dozrel čas i názory na to, aby sa parciálne ciele jednotlivých krajín, ak sú totožné, realizovali umnejšie, teda spoločne. Plne financovať tak veľký a zároveň aj drahý medzinárodný projekt pri nedostatku zdrojov by ani jeden štát z tohto regiónu nedokázal vlastnými silami. Návrh poľskej strany na vytvorenie Paneurópskeho koridoru, ktorý by predĺžil cestu v ďalšej etape smerom k poľským prístavom a na Litvu, Lotyšsko a Estónsko, hovorí o tom, že väčšie projekty mávajú aj väčšie šance získať zdroje okrem vlastných aj z európskych Čo sa týka slovenskej strany, stav v predprojektovej, projektovej a realizačnej príprave v úseku od štátnej hranice s Poľskom po Prešov je nasledujúci: v auguste ukončili homogenizáciu cesty v úseku Nová Polianka - Svidník, pokračuje akcia zo Svidníka do Nižného Komárnika a už je hotové územné rozhodnutie na preložku cesty v samotnom Svidníku, Ladomírovej a v Šarišskom Štiavniku. Pomaly by mala byť hotová technická štúdia a štúdia EIA na stavbu ďalšej preložky cesty v úseku Prešov - Giraltovce. Maďarská vláda prijala uznesenie o rozvoji dopravnej infraštruktúry do roku 2015. V rámci medzinárodných nadväzností projektov koncepcia v prvej etape počíta s vybudovaním rýchlostného prepojenia medzi Miškovcom a Emödom, ktorá v druhej etape do roku 2007 sa podľa predpokladov dostane až k slovensko-maďarským hraniciam. Podľa momentálnej výkonnosti maďarskej ekonomiky, ako to potvrdil ich rezortný štátny tajomník, môže vláda svoj pôvodný desaťročný program doplniť o mnohé nové prvky a rozplánovať výstavbu cestnej infraštruktúry na 15-ročné obdobie. V zdrojoch financovania rátajú s tým, že využijú aj európske štrukturálne fondy a použijú ich aj na rozvoj vnútroštátnej dopravnej siete. Konferencia v súvislosti s rozvojom dopravy a výmenného obchodu medzi pobaltskými štátmi a štátmi pri Jadranskom mori odporúča zrýchliť predprojektovú a projektovú prípravu trasy sever - juh, zriadiť medzištátnu komisiu na koordináciu a ďalšiu prípravu úseku Rzeszow - Miškovec. Koordinovane budú napríklad predkladať aj požiadavky na financovanie prihraničných úsekov z fondov EÚ. Od urýchlenia výstavby komunikácie očakávajú rozšírenie vzájomnej spolupráce, rozvoj obchodu a najmä cestovného ruchu. Ladislav Kulik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |