|
|||||||||||||||||
Streda 31.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Netradičné reklamy, poľný skladSme nová reklamná agentúra a na obsadenom reklamnom trhu v Slovenskej republike nemáme ľahkú pozíciu. Máme však veľa know-how zo zahraničia, najmä k netradičným nosičom reklamy, čím si chceme zefektívniť akvizíciu nových klientov. Aby sme mohli klientov zodpovedne presvedčiť, zaujíma nás, či všetky nosiče reklamy v Slovenskej republike sú priechodné aj z hľadiska daňového práva, t. j. či patria medzi daňové výdavky podľa § 24 zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov? - Reklamné výdavky (náklady) patria podľa ustanovenia § 24 ods. 2 písm. u) zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov medzi uznateľné daňové výdavky. Citovaný zákon dokonca určuje formu reklamy, ktorú však nepomenúva vyčerpávajúco a taxatívne, ale len príkladovo. Vychádzajúc z bodu č. 2 uvedeného paragrafu platí, že medzi daňovo uznanú reklamu patrí aj zverejňovanie reklamných nápisov. Pri voľbe netradičných foriem reklamy (netradičných z hľadiska folklóru i koloritu zvyklostí zatiaľ platných v Slovenskej republike) je potrebné vychádzať z úvahy o tom, že podstatou na zverejnenie reklamy je jej nosič, ktorým môže byť v princípe hocičo, napríklad: živé terče (zvieratá a ľudia, ktorí nosia na sebe rôzne reklamné figuríny, maskoty, kostýmy, minimakety - buď na šatách, alebo iných rekvizitách alebo priamo na tele), lietajúca reklama vo forme rôznych papierových drakov, plátenných veľkošarkanov, zakotvených i lietajúcich vzdušných balónov i vzducholodí, transparentov ťahaných za chvostom ultraľahkých lietadiel (napr. vetroňov, dvojplošníkov, aerotaxi), reklama na rôznych prirodzených (štíty, bralá, vrcholky kopcov, vysoké stromy) alebo umelých vyvýšeninách (namaľované na stene výškových budov alebo zavesené cez deň a nasvietené i v noci na pracovnom žeriave alebo na televíznej veži alebo na výškovom továrenskom komíne), obrazce vykosené do poľa, vyryté do ľadu alebo namaľované na zamrznutom jazere, reklamné show-party a predvádzacie akcie (módne castingy, módne prehliadky), veľtrhové marketingové akvizičné (náborové) vystúpenia, reklamné sochy a monumenty (zo skla, železa, dreva, plastu...) atď., reklamné oblečenie pre špičkových športovcov, uznávané autority i celebrity šoubiznisu a populárne osobnosti (top-politici, úspešní veľkopodnikatelia, herci, speváci). Reklama patrí medzi tie nákladové položky, kde cena obvyklá - t. j. trhová, môže stúpať do závratných výšok - pričom seriózne zo strany daňovej kontroly je táto cena - podľa nášho názoru prakticky nikdy nespochybniteľná, ak jej daňová obhajoba je vedená vysokokvalifikovanými argumentmi. Typickým príkladom daňovej obhajoby vysokej ceny za reklamu je napríklad dôvodenie odvíjajúce sa z nasledujúcich východísk: obrovské riziko zo straty ceny značky firmy, tvrdý boj o zvýšenie podielu, (zachovanie) podielu na trhu alebo o získanie trhu, cielené oslovenie čo najširšieho portfólia (alebo naopak mimoriadne úzkeho - napr. z tzv. veľmi bohatých klientov charakteru high-society klientov - už existujúcich i budúcich či potenciálnych). Z hľadiska porovnania v internacionálnom kontexte a zostrujúceho sa konkurenčného boja o zachovanie podielu na trhu je reálny predpoklad, že podiel výdavkov (nákladov) za reklamu v štruktúre výdavkov firmy sa bude aj v budúcnosti zvyšovať u väčšiny daňových subjektov. Preto je potrebné zbúrať mýty v praxi daňovej kontroly v Slovenskej republike (vychádzajúce najmä zo zvykového práva a konzervativizmu lokálneho minitrhu Slovenskej republiky) postavené väčšinovo na reštriktívnom výklade daňového práva pri posudzovaní reklamných výdavkov. Reklama je v prvom rade o psychologickom zaujatí, a preto musí byť vysoko kreatívna. Kreatívnosť má za následok aj ďalší invenčný tlak na nové netradičné formy reklamy a zmeny pre jej nosiče. Som geodet - podnikajúci privátne v geodetických prácach ako fyzická osoba. Zaujíma ma, či je možné úhradu za zriadenie dočasného poľného skladu materiálu pri mojich prácach v odľahlom teréne považovať za daňovo uznateľný náklad? Tieto poľné sklady robím tak, že si v niektorej najbližšej (k cieľu merania) dedine alebo samote prenajmem v rodinnom dome uzamykateľnú stodolu alebo nejakú miestnosť na uskladnenie geodetickej aparatúry, ktorá je veľmi drahá - keď ju napríklad nechcem niesť pri nedokončení späť do svojej kancelárie. - Pokiaľ úhrady za predmetný dočasný sklad sú v cene obvyklej a máte potvrdenie o úhrade, považujeme za reálne a schodné tieto výdaje zaúčtovať medzi daňovo uznateľné v zmysle zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov. Odporúčame k uvedenému výdavku do účtovníctva ešte pred začatím daňovej kontroly pripojiť vaše písomné vysvetlenie účelu potreby takéhoto skladu alebo skladov. Pri obhajovacej argumentácii môžete dôvodiť napr. aj extrémnosťou počasia (počas búrky neponesiete aparatúru, lebo by ste sa mohli pošmyknúť, a tá by sa zničila), rýchlosťou úspory času (skôr sa viete na miesto merania z kancelárie dostať bez sústavného prevláčania aparatúry), objemom vytyčovacích kolíkov (ktoré napr. naraz v aute nedokážete odviesť alebo je to drahšie - preto si dáte doviezť dodávateľsky do miesta meracej lokality - pričom, aby vám ich neukradli, potrebujete ich ochrániť - dať pod zámok). Ing. Emil Burák, PhD. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |