|
|||||||||||||||||
Streda 31.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legálna milenka na služobné cestyAudioknihy pomáhajú využiť čas tam, kde ho manažéri najviac strácajú Od tejto jesene majú slovenskí manažéri ako jedni z prvých v strednej Európe príležitosť výrazne zefektívniť svoj odborný rast. Táto príležitosť sa im otvára vďaka projektu Audio Digest a kolekcii sedemnástich audiokníh z oblasti biznisu, manažmentu a osobného rastu a šiestich MBA modulov. O fenoméne audiokniha a jej prínosoch pre ľudí, ktorí sa na jednej strane potrebujú vzdelávať, avšak málokedy si na to dokážu nájsť čas, sme sa rozprávali s Mgr. Michalom Hatinom, iniciátorom a manažérom celého projektu. Vtipne ste poznamenali, že audiokniha je už päť rokov vašou milenkou. Ako ste sa s ňou zoznámili? - Bolo to niekedy v roku 1996, keď som sa ako študent réžie zaujímal o jednu z piatich najvyšších manažérskych pozícií v hurbanovskom pivovare, ktorý v tom čase prevzala spoločnosť Heineken. V rámci prípravy som si do ruky zobral asi päťstostranovú učebnicu Reklama a umenie zaujať. Niektoré časti tejto knihy som načítal do mikrofónu, pričom text som poprekladal rôznymi skladbami, ktoré som rád počúval. Tak vznikla asi šesťhodinová nahrávka na piatich kazetách, ktoré som si púšťal pri ceste autom medzi Hurbanovom a Brnom, kde som študoval. Počas asi triapolhodinovej jazdy som nasával rôzne nápady, rady a odporúčania a rozmýšľal som o tom, čo z toho by sa dalo použiť v našej praxi. Aká bola cesta od prvej svojpomocnej nahrávky k širšiemu edičnému plánu? - Hoci som sa neskôr opäť viac venoval škole, založil som vlastnú agentúru a ďalej som sledoval túto oblasť. Asi v roku 1998, keď som mal nakúpených približne 180 titulov audiokníh najmä z USA a Veľkej Británie, ozval sa mi jeden známy, ktorý sa rozhodol investovať do projektu Audio Digest. Mimochodom, jedna z najväčších svetových poradenských spoločností zaradila medzi sedem najdynamickejšie sa rozvíjajúcich odvetví práve zábavu a vzdelávanie - teda oblasti, ktoré sa pri vydávaní audiokníh spájajú do jedného celku. Audioknihy sú v súčasnosti najrýchlejšie rastúcim segmentom knižného priemyslu v USA - ich ročný predaj dosahuje objem okolo dvoch miliárd USD. Odkiaľ myšlienka vydávať audioknihy vlastne pochádza? - História audiokníh siaha do šesťdesiatych rokov 20. storočia, keď na platniach vychádzali dramatizácie rôznych textov. V oblasti biznis literatúry sa prvá revolúcia začala v USA v osemdesiatych rokoch, keď sa súčasťou štandardnej výbavy automobilov stalo rádio s prehrávačom. Druhým významným momentom bol vstup fenoménu volkmen na svetový trh. Autorádio a volkmen prispeli k tomu, že ľudia nechceli počúvať len hudbu, ale i relevantné informácie, medzi ktorými boli aj nahrávky rôznych kníh. Neskôr sa ukázalo, že obrovským nepokrytým segmentom je biznis literatúra. Tento trend sa dostal tak ďaleko, že v USA vzniklo samostatné odvetvie - tzv. Entertraining. Týmto výrazom možno označiť niečo, čo je nielen prednáška, ale aj one-man-show zároveň. Jeho predstaviteľmi sú najkvalitnejší lektori - speakri, z ktorých sa vznikom audioknihy stali hviezdy podobné hviezdam šoubiznisu. Z najznámejších spomeniem napríklad mená ako Brian Tracy, Tom Peters, Ken Blanchard či Stephen Covey. Jeho prednáška Sedem návykov efektívnych ľudí sa na kazetách predala v náklade 1 600 000 kópií. Aká je výhoda audiokníh pri manažérskom vzdelávaní? - Flexibilita, efektívnosť, nízke náklady, možnosť opakovaného počúvania kdekoľvek, kedykoľvek a akokoľvek dlho... Pri audioknihe je obrovskou výhodou, že ak poslucháčovi unikne nejaká myšlienka, na rozdiel od klasickej prednášky si ju môže pustiť po druhý, tretí alebo i desiaty raz a nestojí ho to nijaké ďalšie náklady. Má slobodu, môže sa zamyslieť nad vecou, ktorá ho momentálne zaujala. Okrem toho je to intímny proces, ktorý nikoho nekompromituje. Ľuďom v topmanažérskych pozíciách niekedy prekáža, že sa na školeniach konfrontujú s ľuďmi, ktorí sú na nižšom rebríčku organizačnej štruktúry a že pred nimi odhaľujú svoje slabé stránky. Je prirodzené, že ich má každý, avšak nie každému je príjemné, keď sa o nich dozvedá firma a jej zamestnanci. Okrem toho prostredníctvom audiokaziet si možno vypočuť prednášky lektorov svetového kalibru, ktorých na Slovensko pravdepodobne nedotiahne nijaká agentúra. Veď v zahraničí napríklad lístok na jednodňový tréning Kena Blancharda - spoluautora fenoménu Minútový manažér - stojí vyše 1400 USD. Čo môžu audioknihy poskytnúť zamestnávateľom pri ďalšom rozvoji ich zamestnancov? - Ľudia, ktorí pracujú so vzdelávaním vo firmách, majú vďaka audioknihám šancu vytvoriť zo svojho oddelenia akési flexibilné servisné vzdelávacie centrum. Ak za nimi príde niektorý zo zamestnancov s nejakým problémom, nemusia ho hneď posielať na niekoľkodňový kurz. Môžu mu sprostredkovať vypočutie niekoľkých originálnych myšlienok, odporúčaní a rád, o ktorých možno ďalej premýšľať z hľadiska firmy, profesie, osobnosti či odboru podnikania. Aj z hľadiska firemného vzdelávania je obrovskou výhodou audiokníh cena, ktorá je v porovnaní s otvorenými kurzami neporovnateľne nižšia. Nahradia niekedy audioknihy klasické knihy? - Je pravda, že kamenní knižní vydavatelia sa na nás dívajú trochu cez prsty a boja sa, že budeme kanibalizovať ich produkty. Ja si však nemyslím, že audiokniha raz nahradí klasickú knihu a zo všetkých síl sa snažím o to, aby tí, ktorých sa to týka, pochopili, že audiokniha mieri k úplne iným ľuďom. Chce slúžiť tým, ktorí si cez deň alebo večer nemôžu nájsť dve hodiny času na to, aby si niečo prečítali. Cieľovou skupinou sú aj ľudia, ktorí veľa cestujú. Podľa štatistických údajov trávi približne tretina riadiacich manažérov v aute asi 90 minút denne, čo mesačne predstavuje štyri pracovné dni. Audiokniha sa len snaží využiť tento čas, ktorého stratu možno len ťažko vyčísliť. Je jedným z najnovších a najmodernejších nástrojov ovplyvňovania postojov profesionálov a zvyšovania ich vedomostného potenciálu. Jana Hyžová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |