Hospodársky denník
USD48,057 Sk
EUR42,893 Sk
CHF29,299 Sk
CZK1,289 Sk
  Utorok  13.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude prevažne veľká oblačnosť. Miestami, najmä na severe sa vyskytne dážď alebo prehánky, od asi 1200 m snehové. V priebehu dňa klesne hranica sneženia na severozápadnom Slovensku až na 500 m. Najvyššia denná teplota 2 až 6 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m slabo pod nulou. Severozápadný až severný vietor 2 až 5, popoludní a večer zosilnie na 5 až 10 m/s. V stredu bude polooblačno, na východe časom až oblačno. V horských oblastiach ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -3 až -7, v horských dolinách okolo -9. Denná teplota 0 až 4 stupne, na severe aj chladnejšie. Vo štvrtok bude premenlivá oblačnosť a miestami snehové prehánky. Nočná teplota -4 až -9, v horských dolinách miestami -10 až -14 stupňov. Denná teplota väčšinou -3 až 2 stupne.Slnko vyjde zajtra o 6.59 a zapadne o 16.13 hod.

Počasie v európskych mestách a teplota v °C

Amsterdamdážď7
Aténypolooblačno24
Belehraddážď6
Berlínoblačno4
Bratislavaoblačno6
Brusel prehánky6
Budapešťoblačno5
Bukurešť dážď13
Frankfurtsneženie2
Helsinkisnehové prehánky-2
Istanbulzamračené20
Kodaň polooblačno5
Kyjevdážď3
Lisabonjasno17
Londýnoblačno6
Madridjasno15
Moskvasneženie0
Oslozamračené-1
Paríždážď6
Prahadážď so snehom2
Rímdážď15
Sofiadážď12
Štokholmjasno0
Varšavasnehové prehánky2
Viedeňoblačno5
Záhrebdážď5
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.