CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude prevažne veľká oblačnosť. Miestami, najmä na severe sa vyskytne dážď alebo prehánky, od asi 1200 m snehové. V priebehu dňa klesne hranica sneženia na severozápadnom Slovensku až na 500 m. Najvyššia denná teplota 2 až 6 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m slabo pod nulou. Severozápadný až severný vietor 2 až 5, popoludní a večer zosilnie na 5 až 10 m/s. V stredu bude polooblačno, na východe časom až oblačno. V horských oblastiach ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -3 až -7, v horských dolinách okolo -9. Denná teplota 0 až 4 stupne, na severe aj chladnejšie. Vo štvrtok bude premenlivá oblačnosť a miestami snehové prehánky. Nočná teplota -4 až -9, v horských dolinách miestami -10 až -14 stupňov. Denná teplota väčšinou -3 až 2 stupne.Slnko vyjde zajtra o 6.59 a zapadne o 16.13 hod.Počasie v európskych mestách a teplota v °CAmsterdam | dážď | 7 |
Atény | polooblačno | 24 |
Belehrad | dážď | 6 |
Berlín | oblačno | 4 |
Bratislava | oblačno | 6 |
Brusel | prehánky | 6 |
Budapešť | oblačno | 5 |
Bukurešť | dážď | 13 |
Frankfurt | sneženie | 2 |
Helsinki | snehové prehánky | -2 |
Istanbul | zamračené | 20 |
Kodaň | polooblačno | 5 |
Kyjev | dážď | 3 |
Lisabon | jasno | 17 |
Londýn | oblačno | 6 |
Madrid | jasno | 15 |
Moskva | sneženie | 0 |
Oslo | zamračené | -1 |
Paríž | dážď | 6 |
Praha | dážď so snehom | 2 |
Rím | dážď | 15 |
Sofia | dážď | 12 |
Štokholm | jasno | 0 |
Varšava | snehové prehánky | 2 |
Viedeň | oblačno | 5 |
Záhreb | dážď | 5 |
Ženeva | oblačno | 7 |
|
|
|