|
|||||||||||||||||
Streda 14.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Každý je strojcom svojho úspechuŠtudenti a absolventi vysokých škôl o budovaní kariéry a úniku mozgov (2) Pred štyrmi týždňami (17. októbra 2001) sme v Hd na strane kariéra/ľudské zdroje uverejnili prvý z piatich plánovaných rozhovorov s mladými ľuďmi - absolventmi, resp. končiacimi študentmi vysokej školy. Cieľom tohto krátkeho seriálu je priblížiť myslenie, predstavy a očakávania tých, ktorí s vysokoškolským diplomom vstupujú alebo onedlho vstúpia na trh práce či už doma alebo v zahraničí. V poradí druhým osloveným je Tomáš Árendáš, študent piateho ročníka bratislavskej Ekonomickej univerzity. Čo presne študujete a podľa čoho ste sa orientovali pri výbere školy? - Od roku 1997 študujem na Obchodnej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave špecializáciu Služby a cestovný ruch. Od minulého septembra som zároveň študentom viedenskej Wirtschaftsuniversität, kde si vyberám predmety, ktoré u nás nie je možné študovať, resp. ktoré nie sú rozvinuté v dostatočnej miere. Pokiaľ ide o výber vysokej školy, po absolvovaní osemročného gymnázia so zameraním na matematiku bol môj ďalší postup pomerne priamočiary: voľba bola jednoduchá a bezbolestná - úspešne som zvládol prijímacie skúšky na Fakultu manažmentu UK i na Obchodnú fakultu EU. Po dvoch mesiacoch paralelného štúdia som sa rozhodol pre Ekonomickú univerzitu a túto voľbu som dodnes neoľutoval. Akým pracovným a mimopracovným aktivitám sa venujete počas štúdia? Čo vás k nim motivovalo a aký majú pre vás zmysel? - Od konca prvého ročníka pracujem v jednej zo spoločností združených pod hlavičkou poradenskej skupiny Amrop Jenewein Group. Začal som ako Administrative Assistant a asi po roku som sa stal Research & Administrative Assistant. Od marca 2001 pracujem na pozíciiJunior Consultant. Môj výkon je, pochopiteľne, výraznejší v letnom období, keď mám na pracovné povinnosti viac času. Počas mojich prvých vysokoškolských prázdnin som si chcel vyskúšať pohyb v komerčnom prostredí, a tak som zareagoval na ponuku, ktorú som v tom čase dostal. Hlavnou motiváciou mojich pracovných aktivít nie je finančná stránka, ale predovšetkým naberanie nových skúseností, ku ktorému časom pribudlo zvládanie zodpovedností. Ako by ste obstáli v porovnaní so spolužiakmi? Aká časť študentov pracuje a je aktívna mimo štúdia? - Časť študentov popri štúdiu pracuje, časť nie. Ich vzájomný pomer je na našej škole podľa môjho odhadu približne rovnaký. Okrem absolvovania povinnej praxe sú študenti zapojení do celého spektra pracovných činností - od pomocných brigádnických prác až po pôsobenie na nižších manažérskych postoch. Mladí ľudia naberajú pracovné skúsenosti rôzneho druhu, aj keď niekedy za minimálnu mzdu. Často pôsobia v oblastiach, ktoré nemajú nič spoločné s tým, čo študujú a čomu sa chcú venovať. Ich hlavnou motiváciou je zlepšenie neraz veľmi zlej finančnej situácie. Absolvovali ste, resp. chystáte sa počas štúdia absolvovať nejaké zahraničné študijné pobyty? Čo je pre váš ďalší rozvoj z tohto hľadiska dôležité? - O účasť na projektoch, ktoré ponúka škola, som sa najmä z časového hľadiska nezaujímal, individuálne som sa pokúšal o študijný pobyt na univerzite v Helsinkách, avšak táto moja snaha narazila na administratívnu bariéru. V súčasnosti uvažujem o ďalších krokoch týmto smerom, v tejto chvíli je o nich ešte predčasné hovoriť. Som však študentom viedenskej univerzity, takže zahraničné skúsenosti naberám v dostatočnej miere. Aj keď prvotným impulzom pri rozhodnutí zaujímať sa o štúdium vo Viedni bola najmä túžba rozšíriť si odborný obzor, postupom času som ocenil aj prínos poznania iného kultúrneho prostredia, ktoré je napriek geografickej blízkosti veľmi odlišné od nášho. Okrem toho som sa zdokonalil v nemeckom a v anglickom jazyku a naučil som sa samostatne pohybovať v medzinárodnom prostredí. Čo pre vás znamenajú známky? Je podľa vás vynikajúci prospech pre ďalšiu kariéru dôležitý? - Najlepšie študijné výsledky boli z hľadiska uplatnenia v praxi prvoradými kritériom v minulosti, v súčasnosti je to inak. Rozhodujúce nie sú známky, ale konkrétne vedomosti a konkrétna predstava o tom, čo absolvent chce robiť, a konkrétne dôkazy o tom, čo pre naplnenie tejto predstavy skutočne urobil. Myslím si však, že po určitom stabilizovaní ekonomickej situácie môžu študijné výsledky opäť nadobudnúť väčší význam. Aké sú vaše ďalšie profesijné plány? - Okrem menších a čiastkových krokov, ako je napríklad absolvovanie kurzu japončiny v budúcom semestri vo Viedni, je mojím najbližším cieľom a hlavnou prioritou úspešné ukončenie štúdia na bratislavskej Ekonomickej univerzite v máji roku 2002. Priznám sa, že ďalšiu budúcnosť nemám presne nalinkovanú, avšak počas nadchádzajúcich vianočných sviatkov sa o nej chystám trochu popremýšľať... Momentálne je otvorených príliš veľa vecí, takže je ťažké hovoriť o konkrétnych plánoch. Som však pripravený flexibilne reagovať na každú situáciu. Ako hodnotíte to, čo vám dosiaľ dala vysoká škola? Čo je podľa vás jej hlavnou úlohou pri výchove mladých ľudí a čo už leží na pleciach nich samotných? - Veľa z hľadiska rozvoja vedomostí i osobnostných vlastností. Hlavným poslaním školy je podľa mňa umožniť študentom naberať nové poznatky, orientovať sa v informáciách, pracovať v globálnom prostredí, sledovať svetové trendy v hlavnej špecializácii a v súvisiacich odboroch atď. Škola by mala študentom odovzdať určité množstvo informácií v určitej oblasti, a to, ako ich oni dokážu premeniť na vedomosti, je ich osobná a individuálna zodpovednosť. Čo si myslíte o úniku mozgov, ktorý sa tak často spomína v súvislosti s odchodom mladých ľudí do zahraničia? - Pracovný alebo študijný pobyt v zahraničí je vo vyspelom svete úplne bežným a normálnym javom. Nielen pre mladých ľudí je to z hľadiska budovania profesijnej kariéry významná skúsenosť. K podobnej príležitosti by som sa aj ja staval pozitívne. Veď je na prospech najmä našej krajiny, ak sa šikovný človek vráti zo zahraničia ešte šikovnejší a svoje vedomosti a skúsenosti zúročí v prospech nášho približovania sa okolitému svetu. Jana Hyžová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |