|
|||||||||||||||||
Piatok 16.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výroba horských zariadeníZimné strediská, aby sa presadili, potrebujú vhodné úvery Tohoročný Interlavex 2001 potvrdil, že na Slovensku sa darí predovšetkým zahraničným výrobcom horských dopravných zariadení. Domáca Tatrapoma neostáva bokom, ale na jej lepšie presadenie sa na domácom trhu chýbajú podnikateľom investičné úvery s odkladom a za lepších úrokových podmienok. Zahraniční dodávatelia ponúkajú repasované zariadenia, ktoré sú lacnejšie o 20 - 30 % a náš podnikateľ ihneď skočí a sotva pri kúpe myslí na to, že o 2-3 roky musí do zariadenia znova investovať. Za Tatrapomou stojí bohatá minulosť. Bývalý Tatranský podnik miestneho priemyslu Kežmarok na základe iniciatívy Vládneho výboru pre cestovný ruch rozbiehal za pomoci Záujmového združenia lanoviek a vlekov a Výskumného ústavu dopravného v Žiline licenčnú výrobu so spoločnosťou Pomagalski, S.A. Grenoble v rokoch 1973 až 1975. Predpoklady na úspech vytvárala výhodná poloha, nové a v tom čase nevyužité priestory výrobných hál, pomerne dobrý strojový park, dostatok kvalifikovaných odborníkov na štart nového výrobného programu a, samozrejme, veľký dopyt po horských dopravných zariadeniach na Slovensku. V roku 1975 podpísali licenčnú zmluvu na sedem rokov, neskôr ju predĺžili na ďalších sedem rokov. V roku 1992 prešiel podnik transformáciou na akciovú spoločnosť, ktorej majetok prešiel na mesto Kežmarok. V súčasnosti je Tatrapoma súkromnou spoločnosťou, ktorá spolupracuje s firmou Pomagalski na komerčnej báze, predovšetkým v prípadoch výroby odpojiteľných uchytení na kabínkových alebo sedačkových lanových dráhach. Pre zriedkavosť výroby takéhoto druhu lanovky sa Tatrapome neoplatí investovať do náradia. Máme veľké skúsenosti so sedačkovými lanovkami, hovorí Ing. Ladislav Mačinák, technický riaditeľ spoločnosti. Vo výrobnom pláne sú mnohé typy lyžiarskych vlekov od nízkeho vedenia lana cez vlek s pevným a odpojiteľným uchytením až po sedačkové lanové dráhy. V poslednom čase sa do portfólia zaradili aj alpské šmýkačky typu Rolba Run. Slovensko je krajinou, ktorá má veľké investičné potreby v oblasti zimných športov. Napriek tomu sme v roku 2001 u nás doma vyrobili len päť horských dopravných zariadení, sťažuje sa Ing. Ladislav Mačinák a dodáva, že v minulých rokoch Tatrapoma vyrábala ročne 30 - 40 vlekov. Presadili sa aj v zahraničí. V roku 1992 vyprojektovali a dodali v rekordnom čase sedačkovú lanovku pre športové stredisko v Poznani. Nasledujúci rok sa na tomto trhu dodávkou ďalších zariadení doslova udomácnila. Dobre sa presadila v Českej republike a kontaktovali sa aj Maďari. V súčasnosti dodáva aj do Ruska, začnúc južným Uralom vzdialeným 3600 kilometrov až po Petrohrad. Tatrapoma sa pomaly začína presadzovať aj horskými zariadeniami na letné využitie. Okrem toho zabezpečuje údržbu už vystavaných dopravných zariadení na Slovensku, čo len potvrdzuje opodstatnenosť jej existencie. Konkurencia je silná a spojenie spoločností Doppelmayr a Giraka, Pomy a Leitnera posilní ich pozície na trhu strednej a východnej Európy. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |