Hospodársky denník
USD48,481 Sk
EUR42,787 Sk
CHF29,063 Sk
CZK1,286 Sk
  Piatok  16.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Stanica mení svoj imidž

Banská Bystrica je dôležitou križovatkou

Už štvrtý rok trvá rozsiahla rekonštrukcia v Železničnej stanici Banská Bystrica. Pracuje sa na etapy, najprv sa opravovalo koľajisko, potom prijímacia budova, tohto roku sú na rade nástupištia a podchod. Obnovu si stanica už dávno zaslúžila, veď cestujúcej verejnosti slúži od roku 1951. Staničnú budovu postavili spolu s koľajiskom pred päťdesiatimi rokmi. Stavala ju Stavebná správa železničná Banská Bystrica. Reléové zabezpečovacie zariadenie dodali z bývalého Sovietskeho zväzu a dnes je najstarším prevádzkovaným zariadením na celej sieti ŽSR bez ohľadu na inováciu. V posledných štyroch rokoch prešiel uzol rozsiahlou rekonštrukciou. Obnovovali sa koľaje, po častiach rekonštruovali prijímaciu budovu. Opravili strechu, strešné zvody, očistili mramorový obklad, ktorým je staničná budova obložená, obnovili fasády. V tomto roku pokračujú vo vnútorných maľovkách, v natieraní okien, dverí, ich utesnení, v prípade, že sú po päťdesiatich rokoch dožité, tak sa vymieňajú. Škoda, že až v tejto fáze rekonštrukcie budovy, v dôsledku nevyhovujúcich olovených rozvodov sa prišlo na to, že

pitnú vodu

nemožno používať. Nevyhnutná sa stala aj obnova nástupíšť, ktoré sa vyložili zámkovou dlažbou a prístrešky dostali novú krytinu. O rekonštrukčných prácach nás informoval prednosta Železničnej stanice Banská Bystrica Ing. Ján Ryšavý: „Momentálne opravujeme podchod. V tomto roku sme rekonštruovali prístrešky, pričom bolo potrebné vymeniť osvetlenie a informačný systém na nástupištiach. Na dokončení podchodu sa intenzívne pracuje. Steny a podlahu sme zaizolovali, teraz sa kladie spodná dlažba, po nej budú nasledovať bočné obklady, osvetlenie, informačný systém. Obnova podchodu sa začala 1. septembra, termín ukončenia je koncom novembra. Všetky práce komplikujú prevádzku na stanici, pretože Banská Bystrica je frekventovaný uzol a pre železničiarov je prvoradá bezpečnosť cestujúcich. Urobili sme maximum, aby sme vylúčili akékoľvek ohrozenie ľudí. Napriek tomu musia byť cestujúci najmä v týchto dňoch opatrní.

Banská Bystrica je významným centrom - hospodárskym, kultúrnym i turistickým. Má zaujímavú polohu, je predpoklad, že osobná preprava sa bude posilňovať a záujem cestujúcich - domácich i zahraničných - vzrastie. Súčasná rekonštrukcia má zlepšiť imidž stanice. Cestujúci si zaslúžia príjemné prostredie, kvalitné služby, je to nakoniec v záujme železníc. Týmto plánom však nehrá do kariet niekoľko maličkostí. Mesto má napríklad

priame spojenie

s Prahou, Budapešťou a s Varšavou, čo je však paradox, nemá ho s hlavným mestom Slovenska. Pritom IC vlak Hron jazdil medzi Bratislavou a Banskou Bystricou niekoľko sezón, už druhý grafikon však premáva len po Zvolen. Aj keď je spojenie Zvolen - Banská Bystrica frekventované a prípojovosť vlakov dobrá, predsa len chýba spojenie s hlavným mestom bez prestupovania. Inou kapitolou je zabezpečovacie zariadenie na stanici. Táto reléovka sovietskej výroby v podstate už doslúžila. Obslužný panel je takmer nečitateľný. Pri obnove koľají sa v obvode stanice robili výkopové práce, pri ktorých robotníci obnažili aj káblové rozvody reléovky. Sú napadnuté silnou vrstvou hrdze, ich izolačný stav je nevyhovujúci. Napriek týmto skutočnostiam zatiaľ nebol spracovaný projekt ani nepadlo rozhodnutie o termíne alebo o spôsobe výmeny zabezpečovacieho zariadenia za modernejšie. Bezpečnosť prevádzky si ho však skôr či neskôr vynúti. Žiaduce by bolo ďalej vymaľovať vestibul a zrekonštruovať výdajné okienka, pretože kontakt medzi osobnou pokladnicou a cestujúcim už nezodpovedá dnešnému štandardu.

Pripravil Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude prevažne polojasno, na severe a východe miestami oblačno a ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 3 až 7 stupňov. Severozápadný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m -3 stupne. V sobotu bude jasno až polojasno, zrána a predpoludním miestami hmla. Nočná teplota -2 až -6, v horských dolinách okolo -8, denná teplota 2 až 7, na severe a pri dlhšie trvajúcej hmle okolo 0. V nedeľu bude jasno až polooblačno, zrána a predpoludním miestami hmla, ktorá sa ojedinele udrží po celý deň. Nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách okolo -6, denná teplota 4 až 8, na severe a pri dlhšie trvajúcej hmle okolo 2 stupne.Slnko vyjde zajtra o 7.04 a zapadne o 16.10 hod.

Amsterdamoblačno9
Atényjasno16
Belehradoblačno2
Berlínpolooblačno5
Bratislavapolooblačno5
Brusel polojasno6
Budapešťjasno4
Bukurešť oblačno4
Frankfurtoblačno3
Helsinkijasno0
Istanbulpolooblačno12
Kodaňpolooblačno6
Kyjevpolooblačno1
Lisabonjasno15
Londýnpolooblačno7
Madriddážď4
Moskvasneženie-2
Oslojasno2
Parížjasno6
Prahajasno7
Rímjasno16
Sofiajasno4
Štokholmjasno0
Varšavazamračené4
Viedeňpolooblačno6
Záhrebpolooblačno2
Ženevapolooblačno4

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.