|
|||||||||||||||||
Piatok 16.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stanica mení svoj imidžBanská Bystrica je dôležitou križovatkou Už štvrtý rok trvá rozsiahla rekonštrukcia v Železničnej stanici Banská Bystrica. Pracuje sa na etapy, najprv sa opravovalo koľajisko, potom prijímacia budova, tohto roku sú na rade nástupištia a podchod. Obnovu si stanica už dávno zaslúžila, veď cestujúcej verejnosti slúži od roku 1951. Staničnú budovu postavili spolu s koľajiskom pred päťdesiatimi rokmi. Stavala ju Stavebná správa železničná Banská Bystrica. Reléové zabezpečovacie zariadenie dodali z bývalého Sovietskeho zväzu a dnes je najstarším prevádzkovaným zariadením na celej sieti ŽSR bez ohľadu na inováciu. V posledných štyroch rokoch prešiel uzol rozsiahlou rekonštrukciou. Obnovovali sa koľaje, po častiach rekonštruovali prijímaciu budovu. Opravili strechu, strešné zvody, očistili mramorový obklad, ktorým je staničná budova obložená, obnovili fasády. V tomto roku pokračujú vo vnútorných maľovkách, v natieraní okien, dverí, ich utesnení, v prípade, že sú po päťdesiatich rokoch dožité, tak sa vymieňajú. Škoda, že až v tejto fáze rekonštrukcie budovy, v dôsledku nevyhovujúcich olovených rozvodov sa prišlo na to, že pitnú vodu nemožno používať. Nevyhnutná sa stala aj obnova nástupíšť, ktoré sa vyložili zámkovou dlažbou a prístrešky dostali novú krytinu. O rekonštrukčných prácach nás informoval prednosta Železničnej stanice Banská Bystrica Ing. Ján Ryšavý: Momentálne opravujeme podchod. V tomto roku sme rekonštruovali prístrešky, pričom bolo potrebné vymeniť osvetlenie a informačný systém na nástupištiach. Na dokončení podchodu sa intenzívne pracuje. Steny a podlahu sme zaizolovali, teraz sa kladie spodná dlažba, po nej budú nasledovať bočné obklady, osvetlenie, informačný systém. Obnova podchodu sa začala 1. septembra, termín ukončenia je koncom novembra. Všetky práce komplikujú prevádzku na stanici, pretože Banská Bystrica je frekventovaný uzol a pre železničiarov je prvoradá bezpečnosť cestujúcich. Urobili sme maximum, aby sme vylúčili akékoľvek ohrozenie ľudí. Napriek tomu musia byť cestujúci najmä v týchto dňoch opatrní. Banská Bystrica je významným centrom - hospodárskym, kultúrnym i turistickým. Má zaujímavú polohu, je predpoklad, že osobná preprava sa bude posilňovať a záujem cestujúcich - domácich i zahraničných - vzrastie. Súčasná rekonštrukcia má zlepšiť imidž stanice. Cestujúci si zaslúžia príjemné prostredie, kvalitné služby, je to nakoniec v záujme železníc. Týmto plánom však nehrá do kariet niekoľko maličkostí. Mesto má napríklad priame spojenie s Prahou, Budapešťou a s Varšavou, čo je však paradox, nemá ho s hlavným mestom Slovenska. Pritom IC vlak Hron jazdil medzi Bratislavou a Banskou Bystricou niekoľko sezón, už druhý grafikon však premáva len po Zvolen. Aj keď je spojenie Zvolen - Banská Bystrica frekventované a prípojovosť vlakov dobrá, predsa len chýba spojenie s hlavným mestom bez prestupovania. Inou kapitolou je zabezpečovacie zariadenie na stanici. Táto reléovka sovietskej výroby v podstate už doslúžila. Obslužný panel je takmer nečitateľný. Pri obnove koľají sa v obvode stanice robili výkopové práce, pri ktorých robotníci obnažili aj káblové rozvody reléovky. Sú napadnuté silnou vrstvou hrdze, ich izolačný stav je nevyhovujúci. Napriek týmto skutočnostiam zatiaľ nebol spracovaný projekt ani nepadlo rozhodnutie o termíne alebo o spôsobe výmeny zabezpečovacieho zariadenia za modernejšie. Bezpečnosť prevádzky si ho však skôr či neskôr vynúti. Žiaduce by bolo ďalej vymaľovať vestibul a zrekonštruovať výdajné okienka, pretože kontakt medzi osobnou pokladnicou a cestujúcim už nezodpovedá dnešnému štandardu. Pripravil Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |