Hospodársky denník
USD48,18 Sk
EUR43,629 Sk
CHF29,681 Sk
CZK1,299 Sk
  Piatok  2.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fakty a želania na papieri

Čo všetko vyplýva zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky

Na rokovaní septembrovej Správnej rady ŽSR sa zúčastnil aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko. Stalo sa tak na základe pozvania Správnej rady ŽSR, ktorá si dala do programu riešenie finančných vzťahov štátu a železnice v čase prípravy štátneho rozpočtu na rok 2002. Vláda SR schválila návrh štátneho rozpočtu na rok 2002, ktorý vyčlenil na výkony vo verejnom záujme 1,884 mld. Sk,

na budovanie

železničnej infraštruktúry 350 mil. Sk, pričom na budovanie ciest, diaľnic a rýchlostných komunikácií, ako aj na ich údržbu sa rozpočtujú prostriedky v celkovej sume 13,987 mld. Sk. V uznesení vlády k štátnemu rozpočtu sa zároveň ráta vyčleniť pre ŽSR zo zdrojov z privatizácie v roku 2002 celkovo 4,4 mld. Sk, z čoho na zmluvu vo verejnom záujme 2 mld. Sk a na úhradu starých dlhov na poistnom 2,4 mld. Sk. Z tejto sumy by železničiari uhradili svoje dlhy Sociálnej poisťovni 1,4 mld. Sk a Spoločnej zdravotnej poisťovni 1 mld. Sk. V roku 2002 môže vláda prevziať štátne záruky aj za bankové úvery pre ŽSR. Vláda odporučila prezidentovi prezídia Fondu národného majetku SR zabezpečiť z rozpočtu FNM SR ešte v roku 2001

na staré dlhy

vo vzťahu k výkonom vo verejnom záujme pre železničnú osobnú dopravu sumu 2 mld. Sk. ŽSR však požadujú viac, a to podľa už schválených uznesení Vlády SR a dohody o zmluvnom pláne podpísanej s Európskou investičnou bankou. Nerešpektovanie týchto záväzných dokumentov pri zostave štátneho rozpočtu na rok 2002 ohrozuje proces transformácie ŽSR. Tie požadujú oddlžiť ŽSR minimálne do výšky dlhu štátu za neuhradené výkony osobnej dopravy vo výške 3,8 mld. Sk. Žiadajú, aby investičné prostriedky na modernizáciu železničnej infraštruktúry a mobilných prostriedkov dosahovali ročne 4 mld. Sk mimo vlastných zdrojov. Na úhradu za výkony vo verejnom záujme ŽSR požadujú 4,4 mld. Sk pre ŽS a 1,844 mld. Sk pre ŽSR. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko konštatoval, že navrhnutý štátny rozpočet vychádza z možného schodku verejných financií. Aj keď ŽSR nedostanú na

úhradu výkonov

vo verejnom záujme potrebnú sumu, zmluva medzi štátom a železnicou sa napriek tomu môže uzatvoriť, a to osobitne so ŽSR a osobitne so Železničnou spoločnosťou. Aj keď uzatvorené zmluvy nebudú reálne kryté štátnym rozpočtom, štát uhradí svoj dlh voči železniciam v roku 2003 po vykonaní auditu za rok 2002. Dovtedy budú železnice financované z privatizácie, a to formou splácania starých dlhov štátu voči železnici. Správna rada ŽSR žiada uskutočniť rokovanie na úrovni ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a ministerky financií SR s FNM SR s cieľom jasného definovania možností použitia finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, mimo rozpočtových zdrojov a zdrojov so štátnou zárukou pre zabezpečenie hladkej transformácie ŽSR. Správna rada ŽSR vzala na vedomie

aj postup ŽSR

pri zabezpečovaní financovania modernizácie mobilných prostriedkov prostredníctvom úverov získaných z EUROFIMA, ktorej členom sa ŽSR stali v roku 2001. Po získaní certifikátu EUROFIMA o vlastníctve akcií, ŽSR začali rokovať o konkrétnych otázkach zabezpečovania úverových zdrojov. Na rokovaniach bolo dohodnuté, že Železniciam SR EUROFIMA poskytne 6,5 mil. EUR, čo predstavuje asi 280 mil. Sk. Základné úverové podmienky sú jednoduché a výhodné. Úver bude splatný jednorazovo po desiatich rokoch a úroky vo výške Euribor + marža 0,1 % budú splatné podľa kalendára obsiahnutého v ponuke. Finančné prostriedky použijú na modernizáciu osobných železničných vozňov, ktoré budú na základe mandátnej a kúpno-nájomnej zmluvy spravovať ŽSR, ktoré zároveň budú vykonávať

práva vlastníka

EUROFIMA ako jej plnohodnotný člen. Správna rada ďalej vzala na vedomie rozbor hospodárenia ŽSR za prvý polrok 2001, plnenie hlavných úloh ŽSR na rok 2001, prehľad úverov a zmeniek ŽSR, analýzu osobnej vlakovej dopravy a ďalšie materiály organizačného charakteru.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.