CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude spočiatku polojasno až oblačno, v nižších polohách zrána miestami hmla. V priebehu dňa od severozápadu prevažne zamračené a popoludní na viacerých miestach občasný dážď, od 700 m sneženie. Najvyššia denná teplota 2 až 6, na juhozápade miestami okolo 8, na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Prevažne západný vietor 4 až 8 m/s, na horách a v nárazoch aj na juhozápade 10 až 15 m/s, na východe slabý južný vietor.V piatok bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie. Cez deň postupne premenlivá oblačnosť so snehovými prehánkami. Nočná teplota 0 až -4 stupne, v dolinách aj chladnejšie, denná teplota 0 až 4 stupne. V sobotu bude premenlivá veľká oblačnosť so snehovými prehánkami, na severe lokálne aj trvalejšie sneženie. Nočná teplota -3 až -7, v horských dolinách okolo -9, denná teplota -1 až 3 stupne, na severe aj chladnejšie.Slnko vyjde zajtra o 7.12 a zapadne o 16.04 hod.Amsterdam | polooblačno | 8 |
Atény | jasno | 13 |
Belehrad | jasno | 6 |
Berlín | prehánky | 5 |
Bratislava | zamračené | 9 |
Brusel | prehánky | 6 |
Budapešť | oblačno | 6 |
Bukurešť | oblačno | 3 |
Frankfurt | dážď | 6 |
Helsinki | dážď | 1 |
Istanbul | polooblačno | 7 |
Kodaň | dážď | 4 |
Kyjev | sneženie | 0 |
Lisabon | jasno | 15 |
Londýn | polooblačno | 10 |
Madrid | jasno | 10 |
Moskva | sneženie | -4 |
Oslo | jasno | 0 |
Paríž | dážď | 6 |
Praha | dážď | 5 |
Rím | jasno | 16 |
Sofia | jasno | 5 |
Štokholm | dážď | 1 |
Varšava | prehánky | 4 |
Viedeň | zamračené | 8 |
Záhreb | oblačno | 8 |
Ženeva | oblačno | 6 |
|
|
|