Hospodársky denník
USD48,992 Sk
EUR43,076 Sk
CHF29,56 Sk
CZK1,297 Sk
  Štvrtok  22.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude spočiatku polojasno až oblačno, v nižších polohách zrána miestami hmla. V priebehu dňa od severozápadu prevažne zamračené a popoludní na viacerých miestach občasný dážď, od 700 m sneženie. Najvyššia denná teplota 2 až 6, na juhozápade miestami okolo 8, na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Prevažne západný vietor 4 až 8 m/s, na horách a v nárazoch aj na juhozápade 10 až 15 m/s, na východe slabý južný vietor.V piatok bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie. Cez deň postupne premenlivá oblačnosť so snehovými prehánkami. Nočná teplota 0 až -4 stupne, v dolinách aj chladnejšie, denná teplota 0 až 4 stupne. V sobotu bude premenlivá veľká oblačnosť so snehovými prehánkami, na severe lokálne aj trvalejšie sneženie. Nočná teplota -3 až -7, v horských dolinách okolo -9, denná teplota -1 až 3 stupne, na severe aj chladnejšie.Slnko vyjde zajtra o 7.12 a zapadne o 16.04 hod.

Amsterdampolooblačno8
Atényjasno13
Belehradjasno6
Berlínprehánky5
Bratislavazamračené9
Brusel prehánky6
Budapešťoblačno6
Bukurešť oblačno3
Frankfurtdážď6
Helsinkidážď1
Istanbulpolooblačno7
Kodaňdážď4
Kyjevsneženie0
Lisabonjasno15
Londýnpolooblačno10
Madridjasno10
Moskvasneženie-4
Oslojasno0
Paríždážď6
Prahadážď5
Rímjasno16
Sofiajasno5
Štokholmdážď1
Varšavaprehánky4
Viedeňzamračené8
Záhreboblačno8
Ženevaoblačno6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.