|
|||||||||||||||||
Štvrtok 22.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veľký záujem o AmChamNajaktívnejšia obchodná komora na Slovensku Ako členovia AmCham sa stanete členom najaktívnejšej obchodnej komory na Slovensku! Dočítate sa to v oficiálnom bulletine Americkej obchodnej komory na Slovensku. Komora vznikla v roku 1993 a oficiálne začala pôsobiť v roku 1994. Ako uviedol Jake Slegers, výkonný riaditeľ Americkej obchodnej komory (známej aj pod skratkou AmCham), v súčasnosti má komora takmer 180 členov, pričom približne 60 % členskej základne tvoria americké firmy, asi 20 % slovenské spoločnosti a zvyšných asi 20 % organizácie a podnikateľské subjekty z iných štátov. Sme jednou z najväčších obchodných komôr na Slovensku, uvádza Jake Slegers a dodáva: Snažíme sa pomáhať ľuďom, ktorí hľadajú kontakty v zahraničí, ale hlavne v USA. Je dôležité umožniť ľuďom a spoločnostiam vzájomne sa stretnúť, spoznať sa a vytvoriť medzi nimi akési imaginárne mosty. Jednou z najdôležitejších aktivít sú formálne, ale aj neformálne stretnutia. Zo strany slovenskej verejnosti je o aktivity AmCham veľký záujem. Naša obchodná komora poskytuje výborné podmienky na vytváranie vzájomných vzťahov medzi spoločnosťami. Tiež je vyhľadávaným miestom, pretože záujemcovia sa tu stretávajú nielen s americkými firmami, ale aj so spoločnosťami z iných krajín. Mnoho ľudí si myslí, že naša komora sa orientuje výlučne na americké firmy, ale nie je to tak. Máme v komore množstvo spoločností aj z iných krajín. Medzi našimi členmi môžete nájsť mnohé známe medzinárodné korporácie, avšak snažíme sa pomôcť aj menším slovenským firmám pri presadzovaní sa na medzinárodných trhoch a pri nadväzovaní kontaktov s veľkými zahraničnými spoločnosťami, ako sú napríklad Citibank, Johnson&Johnson, Coca-Cola, IBM a podobne, povedal o aktivitách komory J. Slegers. Americká obchodná komora sa koncentruje na päť hlavných činností, ktoré majú uľahčiť podnikateľský život jej členov: - vytváranie kontaktov, - spoločný hlas členských spoločností pri presadzovaní jednotných požiadaviek, - zdroj informácií, - databáza členských spoločností, - Connection (informačný mesačník obchodnej komory). Veľký záujem je o formálne, ale aj neformálne stretnutia, ako napríklad pracovné raňajky (raz mesačne, zvyčajne v utorok), pracovné kokteily (raz mesačne, posledný štvrtok v mesiaci), pracovné obedy alebo diskusie za okrúhlym stolom (zvyčajne raz mesačne alebo podľa potreby). Takéto stretnutia poskytujú výbornú príležitosť na výmenu poznatkov z obchodnej praxe, ako aj prezentáciu nových firiem a nadväzovanie nových kontaktov. Významným druhom aktivít AmCham je tvorba obchodnej siete a budovanie databázy spoločností. AmCham tiež získava pre svojich členov dôležité informácie z Úradu vlády, ministerstiev a iných štátnych inštitúcií. Tiež poskytuje svojim členom informácie o zahraničných vládnych a obchodných návštevách, o ich cieľoch a zámeroch v Slovenskej republike, ako aj o ich záujmoch týkajúcich sa nových obchodných kontaktov. Veľmi dôležitú časť našej činnosti predstavujú poradenské služby predovšetkým zahraničným investorom, ktorí prichádzajú na Slovensko. Na začiatku svojho pôsobenia sa často stretávajú s veľkými ťažkosťami a problémami a my sa im snažíme tieto problémy pomôcť vyriešiť. Netreba zabúdať, že komora hovorí takmer za 180 spoločností. Ak investori majú spoločný problém, ak bojujú s rôznymi ťažkosťami, Americká obchodná komora obhajuje ich záujmy a predkladá návrhy vláde či jednotlivým ministerstvám. Netýka sa to výlučne veľkých podnikov. Snažíme sa obhajovať aj záujmy malých a stredných firiem (napríklad z oblasti potravinárstva či ľudských zdrojov). Sledujeme platnú legislatívu a snažíme sa pred prijatím legislatívnych noriem prezentovať vlastné komentáre a stanoviská tak, aby pripravované zákony reflektovali hlavne záujmy našich členov, ako aj iných spoločností. V prípade nejakého individuálneho problému zorganizuje komora tzv. Task Forces (dočasné komisie), ktoré starostlivo preskúmajú vzniknutý problém, načrtnú hlavné príčiny problému, zadajú konkrétne úlohy pre členov komisie a pripravia odporúčanie na zlepšenie danej situácie. Na našu otázku, aké sú najväčšie bariéry pre vstup zahraničných investícií na Slovensko, Jake Slegers uviedol: Najväčšie bariéry vidím v tom, že väčšina potenciálnych investorov ani nevie, že SR vôbec existuje. Vidím to nielen v USA, ale stretol som sa s tým aj v Nemecku, dokonca nedávno v Rakúsku som sa od miestneho podnikateľa dozvedel, že vlastne ani nevie, že Slovensko existuje ako samostatná krajina! Okrem toho počas predchádzajúcej vlády sa tu urobilo množstvo negatívnych krokov, ktoré zabránili dôraznejšiemu prieniku zahraničného kapitálu a poškodená bola tiež medzinárodná reputácia SR v oblasti hospodárskych vzťahov. Jednou z bariér v súčasnosti je aj veľmi malá pozornosť, priam až nedostatok podpory zo strany vlády pre malých a stredných podnikateľov. Pre veľké zahraničné spoločnosti, silných investorov, je podpora štátu na dobrej úrovni. Občas mám však pocit, že sa veľkým spoločnostiam venuje až príliš veľká pozornosť, práve na úkor menších spoločností, ktoré chcú tiež vyvíjať svoje podnikateľské činnosti. Americká obchodná komora na Slovensku je neziskovou organizáciou. Je závislá výlučne od členských poplatkov. V snahe ochrániť svoju nezávislosť komora nežiada a ani neprijíma subvencie zo strany vlády USA, Slovenskej republiky či vlád iných štátov. Americká obchodná komora bola založená, aby slúžila všetkým svojim členom, veľkým aj tým menším, nezávisle od ich druhu podnikateľskej činnosti. Iaromír Novák |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |