|
|||||||||||||||||
Piatok 23.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Krátky čas a dobrá cenaŽeleznice nakoniec našli dodávateľa na Slovensku Železničné koľajové žeriavy vo vlastníctve ŽSR možno z hľadiska ich použitia rozdeliť do troch skupín. Tie menšie boli pôvodne určené najmä na zauhľovanie parných rušňov. Po zrušení parnej prevádzky strácajú svoj význam a v súčasnosti sa okrem iného používajú najmä na manipuláciu s uhlím v rušňových depách, ktoré majú ešte kotolňu na tuhé palivo. Už aj vzhľadom na svoj vek sa postupne rušia. Koľajové žeriavy s vyššou nosnosťou 50 až 120 ton sú využívané pri obnove železničného zvršku a mostných objektov. Samostatnú skupinu tvoria nehodové koľajové žeriavy, ktoré sú nasadzované pri odstraňovaní následkov nehodových udalostí, a preto musia byť vždy v pohotovosti a v dobrom technickom stave. ŽSR vlastnia šesť žeriavov - EDK 1000 jeden kus, EDK 750 štyri kusy a EDK 300 jeden kus. Zostávajúce štyri žeriavy EDK 300 sú využívané v rušňových depách pri opravárenskej činnosti či ako výpomoc pri obnove železničného zvršku. Údržba a opravy koľajových žeriavov sa od roku 1998 riadi príslušným predpisom, v ktorom je uvedený aj cyklus vykonávania stredných opráv. Všetky uvedené koľajové žeriavy v minulosti v čase existencie ČSD opravovali výlučne bývalé ŽOS Plzeň. Vzhľadom na pokles strojárskej výroby, ktorý nastal najmä po vzniku samostatnej SR, bývalý odbor mobilných prostriedkov GR ŽSR hľadal možnosti využitia voľných kapacít strojárskych podnikov. V záujme vykonávať stredné opravy koľajových žeriavov na Slovensku vstúpil do rokovania s viacerými možnými dodávateľmi, ako napríklad Mostáreň Brezno, ŽOS Zvolen, ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava. V roku 1999 nasledovali rokovania s firmou PROX-ZTS Dubnica nad Váhom a ZTS-Koľajové vozidlá Dubnica nad Váhom, ktoré mali záujem o vykonávanie stredných opráv koľajových žeriavov. Po získaní potrebných oprávnení spoločnosťou PROX-ZTS, bol ako prvý do opravy pristavený už spomínaný nehodový žeriav EDK 750 z Rušňového depa Bratislava 30. mája 2000. Aj keď oprava v tomto prípade trvala viac ako štyri mesiace, čo možno pripísať aj nedostatku skúseností dodávateľa, s kvalitou opravy možno vysloviť spokojnosť. ZTS Koľajové vozidlá Dubnica nad Váhom je dostatočne vybavená priestormi, ťažkými žeriavmi a ostatnými manipulačnými zariadeniami, ktoré využíva pri montáži rušňov. Táto spoločnosť totiž už pre ŽSR vykonáva aj modernizáciu motorových rušňov série 773 z pôvodnej série 770 (771). Tieto priestory a mechanizačné zariadenia bez väčších problémov využíva aj pri demontáži a montáži koľajových žeriavov. Prevzatím odborných pracovníkov z bývalej spoločnosti PROX-ZTS vznikol v spoločnosti ZTS-Koľajové vozidlá kolektív, ktorý dokáže realizovať opravy žeriavov v krátkych termínoch a za prijateľnú cenu. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |