|
|||||||||||||||||
Piatok 23.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problémy s reinžinieringomPíšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 02/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk Obdobie ekonomickej transformácie na Slovensku po roku 1989 v makroekonomike má svoj logický odraz aj v mikroekonomike, kde veľa podnikov je nútených nastúpiť cestu reštrukturalizácie, aby prežili, alebo v tom lepšom prípade, aby zvýšili svoju efektívnosť. Jednou z ciest ako vykonať takýto program radikálnej zmeny je aj reinžiniering. Reinžiniering je možné praktizovať nielen vo veľkých koncernoch (napr. naposledy známy úspešný prípad reštrukturalizácie VSŽ v Košiciach pod vedením G. Eichlera na Slovensku), ale aj v menších podnikoch v privátnom i v štátnom sektore. Pretože mnoho podnikateľov požaduje často vysvetliť a priblížiť tento pojem, ponúkame heslovite nasledujúcu miniprezentáciu v skratke: Definícia Reinžiniering v princípe znamená novú architektúru pracovných procesov, resp. zásadné prehodnotenie a radikálnu rekonštrukciu (redesign) podnikových procesov tak, aby mohlo byť dosiahnuté maximálne (dramatické) zdokonalenie z hľadiska kritických meradiel výkonnosti - ako sú náklady, kvalita, služby a rýchlosť. Riziko Rizikom je, že 50 - 70 % organizácií, ktoré sa do reinžinieringu pustia, nedosiahne očakávané výsledky - najmä pre dva dôvody: - Prvým je, že topmanažment nechce skutočnú zmenu, len sa tvári, že ju chce. - Druhým je to, že v prvej fáze každého reinžinieringu je nevyhnutné vykonať tzv. rýchle kroky a radikálne rezy sanačného charakteru, ktoré sú pre topmanažment nepríjemné, a ten ich nedokáže urobiť. Patrí sem napríklad redukcia prezamestnanosti, prísnejší mzdový systém, redukcia osobných funkčných pôžitkov atď. Usmerňovanie zhora Iniciatívu v reinžinieringu vždy musí mať topmanažment, lebo reinžiniering sa nedá uskutočniť zdola nahor nikdy. Najčastejším nepriateľom reinžinieringu nie sú napočudovanie odbory, ale stredný manažment, ktorý sa rôznymi skrytými formami snaží blokovať úsilie o reinžiniering - lebo jeho moc a postavenie bude veľmi pravdepodobne obmedzené. Úsilie k reinžinieringu musí byť usmerňované zhora na základe vodcovskej vízie a vyžaduje si nepretržitú a sústavnú účasť a podporu najvyššieho vedenia. Odpor k zmene Odpor k zmene je prirodzená ľudská vlastnosť a pri reinžinieringu je ho nevyhnutné očakávať a pripraviť si dôslednú stratégiu a aktívne opatrenia na jeho prekonanie. Pozor na to, že často tí, ktorí sa najviac tvária iniciatívne k zmene, v skutočnosti ju skryte najviac torpédujú ( najmä ak ohrozuje ich osobné pohodlie a neschopnosť). Je to drina Lacný liek a žiadny zázračný recept a jednoduché bezbolestné riešenie nikdy reinžiniering neponúka, naopak - prináša len ťažkú (často sizyfovskú) drinu a vyžaduje usilovnú prácu s vysokými neistotami garancií na úspešnosť. Špičkové podniky takmer v každom odvetví vrátane verejnej správy už vo svete i v Slovenskej republike s reinžinieringom začali. Meradlo výkonnosti Typickým problémom reinžinieringu vo verejnom sektore je meranie výkonnosti najmä preto, že organizácie etablované v privátnom sektore môžu ako hlavné kritéria úspešnosti používať zisk spojený s radom ďalších premenných súvisiacich ukazovateľov. Finančný výsledok je jednoduchým princípom, ako jasne a rýchlo posúdiť, či sa podnikateľská činnosť zlepšuje alebo nie. Väčšina inštitúcií verejného sektora má iba nákladový limit, ktorý neumožňuje vyhodnotiť vzťah medzi zlepšovaním služieb a znižovaním nákladov. Cieľ - produktivita Cieľ reinžinieringu by mal smerovať k tomu, aby bol procesom reorganizácie práce, ale nie procesom zameraným na eliminovanie pracovníkov, pretože kvalitné ľudské zdroje sú základným motívom každej efektívnej firmy. Reinžiniering vytvára organizačné prostredie, v ňom sa redukuje hierarchia, pracovníci sú kvalifikovanejší a organizačné štruktúry sú štíhlejšie a pružnejšie. Dôraz by sa mal pritom klásť na produktívnu prácu, nie na administratívu. Realizačný tím Realizačný tím reinžinieringu musí byť schopný pracovať v podmienkach nejednoznačnosti, musí byť pripravený na to, že urobí chyby, ale musí sa vedieť za pochodu z týchto chýb poučiť. Ľudia, ktorí nie sú schopní takýmto štýlom pracovať, do tímu nepatria. Hoci sme v procese rýchleho informačného obdobia a nevyhnutnej zmeny a všetci sme len sústavne učiaca sa organizácia - najviac chýb pri reinžinieringu pramení z chýb vedenia. Spolupracovníci špecialisti Štruktúra pomeru internistov a externistov (ak sa firma rozhodne zadať realizáciu reinžinieringu inej expertnej poradenskej firme na to špecializovanej) v tíme by mala byť asi tri ku jednej, pričom najväčší prínos internistov by mal byť v tom, že by to mali byť tí najlepší a najschopnejší pracovníci, ktorí sú pre svojich spolupracovníkov prirodzenou autoritou, vzorom a dôveryhodnou osobou (ktorá ak povie, že nový proces bude fungovať, budú jej ľudia z jej útvaru veriť). Odborná literatúra Odporučenej teórie k štúdiu tejto problematiky i praktických skúseností s reinžinieringom v Slovenskej republike je zatiaľ veľmi málo, ale ďalšie poznatky v prípade záujmu ponúka aj táto odborná literatúra: - Hammer, M.&Champy, J.: Reeingineering - Radikálna proměna firmy (210 str.) - Robson, M.&Ullah, P.: Praktická príručka podnikového reeingineeringu (180 str.) Resumé: Podľa odborníkov na reinžinieringu sa traduje, že základňou pre tých, ktorí chcú byť v danom procese úspešní, je a priori konštatovanie všetko, čo potrebujeme, je vôľa uspieť a odvaha začať ! Ing. Emil Burák, PhD. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |