|
|||||||||||||||||
Utorok 27.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
České letectvo v kolapsePredražené a defektné bojové lietadlá Vlečúca sa kríza armádneho letectva vyvrcholila zákazom jej veliteľa až do odvolania lietať na bojových strojoch L-159 z Aero Vodochody. Pri letoch boli zistené chyby na diagnostickom zariadení, ktoré by ohrozili bezpečnosť pilotov. Už predtým minister obrany J. Tvrdík uviedol, že toto lietadlo je nebezpečnejšie pre jeho používateľov než pre možného nepriateľa, keď päť strojov muselo núdzovo pristáť pre poruchu palubnej siete. Výrobca bol vládou kritizovaný, že nie je schopný armáde dodať v termíne L-159 a namiesto plánovaných 47 lietadiel vojaci zatiaľ dostali iba 24. Do roku 2003 majú dostať 72 kusov. Oneskorenie sa odrazilo na ich predražení (z 30 mld.) o ďalších 20 mld. Kč, vzhľadom na zmeny kurzu USD. Tieto prostriedky rezort obrany nemá, a tak mu chýbajú peniaze na zaplatenie priebežných dodávok. Vláda robí zodpovednou za túto situáciu zmluvu, ktorú uzavrela s Aerom predošlá vláda, keď do tohto podniku vstúpila americká firma Boeing. Tá nesplnila očakávanú úlohu strategického partnera, keď sa jej nepodarilo zaistiť odbyt L-159 na zahraničných trhoch, pričom do podniku vložila len 10-tisíc USD (370 000 Kč) a ako protihodnotu získala zákazku siedmich desiatok lietadiel pre armádu ČR za 50 mld. Kč. Zmluva podľa ministra financií J. Rusnoka bola zlá, lebo neobsahovala poistenie proti kurzovému riziku a zaväzovala ČR platiť za lietadlá s krátkou reklamačnou lehotou vopred. Kühnl, ktorý bol vtedy ministrom priemyslu a obchodu, tvrdí, že to bola jediná možnosť, ako Aero zachrániť spolu s tisíc pracovnými miestami. Kühnl obvinil vládu, že má za tento vývoj zodpovednosť, pretože dodnes neobsadila dve z piatich miest v predstavenstve Aero a ponechala voľnú ruku zástupcom Boeingu, ktorí majú tri miesta. Verejným škandalizovaním L-159 sa ohrozil jeho predaj v cudzine. Minister financií tvrdí, že nie je žiadne rýchle a dramatické riešenie a navrhol vláde, aby vzhľadom na nedostatok peňazí v štátnom rozpočte získala pôžičku vo výške 7 mld. Kč, čo projekt predraží o takmer 300 mil. Kč na úrokoch. Vláda minulý týždeň súhlasila s prevodom časti dlhov ministerstva obrany v Aero Vodochody na britskú banku Standard Chartered Bank, ktorá stojí na čele konzorcia, financujúceho podnik. Tým bude zaistené financovanie projektu lietadla L-159, keď tento rok bude zaplatený deficit vo výške 4,1 mld. Kč a na budúci rok 1,7 mld. Kč. Ministerstvo si strhne 250 mil. Kč za penále od Aera za oneskorenie dodávok lietadiel. Prezident Aera po rokovaní s ministrom obrany prisľúbil, že sa našlo jednoduché a nekomplikované riešenie technických ťažkostí L-159 a nič nebude brániť tomu, aby v najbližšom čase začali opäť lietať. Richard Seemann Praha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |