Hospodársky denník
USD49,078 Sk
EUR43,24 Sk
CHF29,496 Sk
CZK1,304 Sk
  Streda  28.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nákupy na slovenský spôsob

Hypermarkety vedú, budú viesť, no malí aj tak nevymrú

„Vážení zákazníci, keď prestane v Bratislave hypermarketový ošiaľ, zastavte sa u nás. Neobanujete.“ Tento nápis visí nad vchodom ešte aj dnes už vlastne neexistujúceho obchodného domu Atlon na bratislavskom Námestí SNP. V jeho priestoroch si v súčasnosti našiel miesto generálny výpredaj odevov, aké možno aj máte vo svojej skrini, len ste ich vari pred rokom alebo dvoma kúpili za podstatne vyššie ceny. Bratislava totiž akoby nepotrebovala obchodnú eleganciu staršieho razenia, nadchýna sa všetkým, čo je nové, aby to vzápätí zaprela pre niečo ešte novšie. Nad tým už potom víťazí iba nízka cena. To je, pravda, len dojem a osobná skúsenosť autorky. Objektívne informácie budeme môcť o krátky čas získať z prieskumu Shopping Monitor Bratislava, na ktorom pracuje agentúra GfK Slovakia. Ten zatiaľ hotový nie je, avšak v oddelení Retail and Industrial Research práve urobili poslednú bodku na 200-stranovej správe Shopping Monitor Slovakia 2001, ktorá premietla do viac ako 230 prehľadných tabuliek a 40 grafov

nákupné správanie

obyvateľov Slovenska, jeho zmeny a trendy vrátane podrobností týkajúcich sa jednotlivých obchodných reťazcov či tovarových skupín. Listovali sme v nej s vedúcim oddelenia Ing. Ladislavom Faithom.

„Potvrdil sa nám trend naznačený v predchádzajúcich rokoch,“ povedal nám L. Faith. „Ide predovšetkým o zmenšovanie rozdielov v nákupnom správaní medzi Slovenskom a okolitými krajinami. Aj keď oneskorené budovanie veľkoplošných maloobchodných jednotiek, ako sú hypermarkety a supermarkety, ale aj multifunkčných Shopping centier, nákupných zón a podobne, zapríčinilo určitý rozdielny vývoj Slovenska, sú to práve hypermarkety a supermarkety, ktoré spôsobili zásadné zmeny v spôsobe a vo zvyklostiach nakupovania.“ V čase zberu dát na reprezentatívnej vzorke tisíc domácností, bolo na Slovensku asi 13 hypermarketov (v ČR takmer 100). Aj napriek tomuto relatívne nízkemu počtu už však 8 % Slovákov priznáva, že práve tu nakúpi väčšinu potravín. L. Faith predpokladá výraznú zmenu situácie od roku 2002, keďže do konca tohto roka

má fungovať

na Slovensku už takmer 20 hypermarketov. Tento typ maloobchodnej prevádzky si vyslúžil spokojnosť zákazníkov najmä predajným časom, šírkou sortimentu, čistotou a v prevažnej miere aj čerstvosťou a kvalitou tovaru. Nemenej agresívne ako hypermarkety postupujú aj reťazce dominujúce vo formáte supermarketov, ktoré ťažia z ustavične narastajúceho počtu predajní s veľkou plochou vo svojej spádovej oblasti. K tomuto trendu sa dvoma supermarketmi TERNO úspešne pridala aj slovenská Jednota, ktorá je stále najsilnejším a najznámejším subjektom na slovenskom trhu predaja potravín. „V predajniach Jednoty minie najväčšiu časť výdavkov za potraviny tretina Slovákov a spontánna znalosť tohto reťazca dosahuje až 66 %,“ poznamenáva vedúci oddelenia agentúry GfK.

Ak ľudia viac preferujú niektoré typy predajní, býva to zvyčajne na úkor iných. Aj keď ešte stále sú pre viac ako polovicu (52 %) respondentov malé samoobsluhy s menej ako štyrmi pokladňami hlavným miestom nákupu potravín, tendencia

poklesu obľuby

je zjavná, je to o 11 % menej ako pred štyrmi rokmi. Pokles návštevnosti zaznamenali aj špecializované predajne typu ovocie-zelenina alebo mäsiarstvo. „Je to zrejmý dôsledok vplyvu super- a hypermarketov s ich bohatosťou ponuky spojenou s agresívnymi cenami,“ hovorí L. Faith. „Považujeme za isté, že malí lokálni predajcovia budú v najbližšom období naďalej vystavení narastajúcemu tlaku. Okrem znižovania cien a skvalitňovania ponuky musia počítať aj so znižovaním svojho obratu. To, že splnenie týchto protichodných požiadaviek trhu neprežijú všetci obchodníci, je dnes už viac ako jasné,“ vyplýva podľa L. Faitha z prieskumu. Myslí si však, že malé obchodné formáty, ako sú miestne potraviny, svoje miesto na trhu pravdepodobne nestratia. Viac ako polovica nakupujúcich v týchto prevádzkach ich totiž navštevuje takmer denne alebo denne. Pravda, priemerné

obraty sú menšie

oproti väčším prevádzkam. Pritom supermarkety navštevujú v nich nakupujúci zvyčajne raz za týždeň alebo za dva, dokonca i raz za mesiac, hypermarkety sú miestom pre veľké rodinné nákupy, a to spravidla raz za mesiac.

Zuzana Krútka

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, popoludní od západu zmenšovanie oblačnosti. Na severe a východe miestami ešte sneženie. Najvyššia denná teplota -3 až 1, na juhozápade a juhu stredného Slovenska okolo 3, na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Slabý vietor. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a miestami snehové prehánky alebo občasné sneženie, v nížinách spočiatku ojedinele aj dážď so snehom. Nočná teplota -3 až -7, v údoliach okolo -9, denná teplota -2 až 2 stupne. V piatok bude polooblačno, časom až oblačno a miestami slabé sneženie. Zrána hmlisto. Nočná teplota -3 až -7 stupňov, v horských dolinách chladnejšie. Denná teplota -1 až 3 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.21 a zapadne o 16.00 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.