|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prax potvrdila prednostiElektrické motorové jednotky 560 majú tridsať V súčasnosti je v sieti ŽSR v prevádzke osem súprav elektrických motorových jednotiek série 560 (SM 488.0). Súpravy sú v evidenčnom stave Rušňového depa Trnava a zabezpečujú vozbu osobných vlakov v obvode Správy železničných koľajových vozidiel Bratislava. Prudký rozvoj národného hospodárstva v šesťdesiatich rokoch si vynútil zvýšenie úrovne a efektívnosti železničnej dopravy. Okrem elektrifikácie tratí vznikla potreba novej koncepcie prepravy cestujúcich elektrickými vlakmi so striedavým napätím. Odbor rušňového hospodárstva O - 12 Federálneho ministerstva dopravy Československých štátnych dráh v Prahe rozhodol o začatí výroby elektrických motorových vlakov pod označením SM 488.0. Sériovú výrobu sedemnástich päťvozňových jednotiek začala v roku 1970 vyrábať firma Vagónka Tatra Studénka. V praxi sa ukázali prednosti elektrických jednotiek pri použití v predmestskej doprave vďaka veľkému počtu nástupných dverí, veľkému zrýchleniu aj na stúpaní, zábrzdnému spomaleniu, čo znamenalo výrazné zvýšenie rýchlosti vlakov a skrátenie jazdných časov. Veľmi veľkou výhodou súprav bol krátky čas obratu v koncových staniciach bez potreby posunu a obiehania súpravy. Do Rušňového depa Bratislava dodali v roku 1971 osem súprav. Od 1. júna 1985 ich presunuli do Rušňového depa Leopoldov, Vozebnej stanice Trnava. Od 1. apríla 1994 na základe rozhodnutia vedenia ŽSR a Obchodného zastupiteľstva Bratislava je Rušňové depo Trnava samostatné. Elektrické jednotky preradili z evidenčného stavu Rušňové depo Leopoldov do stavu Rušňové depo Trnava. Pri príležitosti 30. výročia prevádzky elektrických motorových jednotiek série 560 sa v Bratislave uskutočnil pracovný seminár za účasti vedenia divízie železničných koľajových vozidiel, zástupcov Generálneho riaditeľstva ŽSR, súčasných aj bývalých zamestnancov, ktorí sa podieľajú a podieľali na ich prevádzke. Nechýbali ani účastníci zo zahraničia, konkrétne bývalý konštruktér pantografov a tvorca modernizovanej jednotky 560.017/18 Ing. Jan Hanuš, zástupcovia DKV Brno, ktorí prevádzkujú sériu 560 na ČD. Prednosta Rušňového depa Trnava Jozef Tomašec vo svojom príspevku zhodnotil prevádzku a údržbu jednotiek. Veľkým prínosom v ich 30-ročnej histórii bola prevádzková úprava na súprave 560.017-6/560.018-4, kde použili polovodičové prvky s vyššími parametrami, nahradili rotačný menič statickým polovodičovým meničom a regulátor ERB centrálnym regulátorom postaveným na základe súčasnej výpočtovej techniky, nahradili tiež piestový kompresor skrutkovým atď. V oblasti prevádzky poukázal na osadenie zariadenia MIREL S 560 od firmy HMH Bratislava na prenos signálov zo zadného elektrického vozňa na predný, ktoré umožnilo pristúpiť k obsadeniu jednotiek iba jedným rušňovodičom. Touto úpravou sa ušetrili veľké finančné prostriedky na mzdy rušňovodičov. V ďalších prednáškach odzneli témy o dôležitosti série 560 pri zabezpečovaní prepravy cestujúcich, o nových smeroch ich modernizácie, o ich prevádzke v ČR a začiatku ich prevádzky v SR. Pripravil Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |