Hospodársky denník
USD48,76 Sk
EUR43,348 Sk
CHF29,649 Sk
CZK1,303 Sk
  Piatok  30.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Prax potvrdila prednosti

Elektrické motorové jednotky 560 majú tridsať

V súčasnosti je v sieti ŽSR v prevádzke osem súprav elektrických motorových jednotiek série 560 (SM 488.0). Súpravy sú v evidenčnom stave Rušňového depa Trnava a zabezpečujú vozbu osobných vlakov v obvode Správy železničných koľajových vozidiel Bratislava. Prudký rozvoj národného hospodárstva v šesťdesiatich rokoch si vynútil zvýšenie úrovne a efektívnosti železničnej dopravy. Okrem elektrifikácie tratí vznikla potreba novej koncepcie prepravy cestujúcich elektrickými vlakmi so striedavým napätím. Odbor rušňového hospodárstva O - 12 Federálneho ministerstva dopravy Československých štátnych dráh v Prahe rozhodol o začatí výroby elektrických motorových vlakov pod označením SM 488.0. Sériovú výrobu sedemnástich päťvozňových jednotiek začala v roku 1970 vyrábať firma Vagónka Tatra Studénka. V praxi sa ukázali prednosti elektrických jednotiek pri použití v predmestskej doprave vďaka veľkému počtu nástupných dverí, veľkému zrýchleniu aj na stúpaní, zábrzdnému spomaleniu, čo znamenalo výrazné zvýšenie rýchlosti vlakov a skrátenie jazdných časov. Veľmi veľkou

výhodou súprav

bol krátky čas obratu v koncových staniciach bez potreby posunu a obiehania súpravy. Do Rušňového depa Bratislava dodali v roku 1971 osem súprav. Od 1. júna 1985 ich presunuli do Rušňového depa Leopoldov, Vozebnej stanice Trnava. Od 1. apríla 1994 na základe rozhodnutia vedenia ŽSR a Obchodného zastupiteľstva Bratislava je Rušňové depo Trnava samostatné. Elektrické jednotky preradili z evidenčného stavu Rušňové depo Leopoldov do stavu Rušňové depo Trnava. Pri príležitosti 30. výročia prevádzky elektrických motorových jednotiek série 560 sa v Bratislave uskutočnil pracovný seminár za účasti vedenia divízie železničných koľajových vozidiel, zástupcov Generálneho riaditeľstva ŽSR, súčasných aj bývalých zamestnancov, ktorí sa podieľajú a podieľali na ich prevádzke. Nechýbali ani účastníci zo zahraničia, konkrétne bývalý

konštruktér pantografov

a tvorca modernizovanej jednotky 560.017/18 Ing. Jan Hanuš, zástupcovia DKV Brno, ktorí prevádzkujú sériu 560 na ČD. Prednosta Rušňového depa Trnava Jozef Tomašec vo svojom príspevku zhodnotil prevádzku a údržbu jednotiek. Veľkým prínosom v ich 30-ročnej histórii bola prevádzková úprava na súprave 560.017-6/560.018-4, kde použili polovodičové prvky s vyššími parametrami, nahradili rotačný menič statickým polovodičovým meničom a regulátor ERB centrálnym regulátorom postaveným na základe súčasnej výpočtovej techniky, nahradili tiež piestový kompresor skrutkovým atď. V oblasti prevádzky poukázal na osadenie zariadenia MIREL S 560 od firmy HMH Bratislava na prenos signálov zo zadného elektrického vozňa na predný, ktoré umožnilo pristúpiť k obsadeniu jednotiek iba jedným rušňovodičom. Touto úpravou sa ušetrili veľké finančné prostriedky na mzdy rušňovodičov. V ďalších prednáškach odzneli témy o dôležitosti série 560 pri zabezpečovaní prepravy cestujúcich, o nových smeroch ich modernizácie, o ich prevádzke v ČR a začiatku ich prevádzky v SR.

Pripravil Jozef Kunik

Počasie

Počasie prevládajúce na našom území má zväčša priaznivý a povzbudzujúci vplyv na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy a schopnosť sústredenia - zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Spánok v oddychových fázach je občerstvujúci a pomáha dobrému zotaveniu organizmu. Osoby s kardiovaskulárnym postihnutím však nemajú preceňovať svoje sily, lebo pri väčšej námahe a stresoch by sa mohol zhoršiť ich zdravotný stav. Je tendencia k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi reagujúci na počasie majú zvýšený sklon k bolestiam hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu, a k pocitom závratu.Zajtra pretrvávanie zväčšia priaznivých vplyvov počasia. (zč)n Dnes bude oblačno až polojasno, na severe ojedinele slabé sneženie. V nižších polohách na západnom a strednom Slovensku miestami hmla alebo zamračené nízkou oblačnosťou. Najvyššia denná teplota -1 až 3 stupne. Slabý premenlivý, na východe severný vietor 4 až 7 m/s. Teplota vo výške 1500 m -6 stupňov . n V sobotu bude polojasno, ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla. Nočná teplota -1 až -5, v horských dolinách okolo -7, denná teplota 1 až 5 stupňov, na severe aj chladnejšie. V nedeľu bude jasno až polojasno, ráno a predpoludním v nižších polohách početné hmly, ktoré sa ojedinele udržia po celý deň. Nočná teplota 0 až -5, denná teplota 1 až 5, na severe okolo 0 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.23 a zapadne o 15.58 hod.

Amsterdamdážď11
Aténydážď11
Belehradzamračené1
Berlíndážď2
Bratislavapolojasno3
Brusel dážď10
Budapešťpolooblačno3
Bukurešť dážď3
Frankfurtdážď7
Helsinkizamračené2
Istanbuldážď10
Kodaňdážď5
Kyjevzamračené-2
Lisabonjasno15
Londýndážď14
Madridoblačno13
Moskvasneženie-5
Oslosneženie0
Paríždážď11
Prahaoblačno1
Rímoblačno11
Sofiadážď4
Štokholmoblačno1
Varšavaoblačno-1
Viedeňpolooblačno2
Záhrebdážď1
Ženevadážď7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.