|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informatici dosiahli zlatoPredstavili finalistov súťaže 2001 Success Award V Bratislave sa uskutočnila konferencia spojená s výstavou firmy Bentley, pod názvom Bentley Forum. V rámci podujatia bola i prezentácia finalistov súťaže 2001 Success Award. Na nej odovzdali ocenenie víťaznému produktu Rail Publisher. Tento aplikačný softvér v špeciálnej úprave na riešenie a využívanie v sieti ŽSR vyvinuli pracovníci Strediska informatiky ŽSR v Bratislave pod vedením Ing. Daniela Cihu. Rail Publisher bol jedným z produktov prihlásených do medzinárodnej súťaže 2001 Success Awards v rámci International Bentley User Conference v USA. Po záverečnom hodnotení sa Rail Publisher dostal do užšieho finále, v ktorom sa ocitli traja finalisti v kategórii Civil - Transportation Operations and Maintenance. Softvér vznikol na pôde ŽSR. Ide o aplikačnú nadstavbu nad produktom Model Server/Viecon Publisher firmy Bentley. Cez toto základné programové vybavenie sa publikujú výkresy v sieti Intranet. Cieľom aplikačnej nadstavby z dielne Strediska informatiky ŽSR bolo maximálne využiť možnosti sprístupnenia a využitia digitalizovanej technickej dokumentácie v súčasných databázových aplikáciách Informačného systému infraštruktúry s využitím prostriedkov dátovej siete Intranetu ŽSR. Projekt je realizovaný v sieti Intranet ŽSR a v súčasnosti sprístupnený dátovou sieťou WAN/LAN pre pracoviská údržby a správy zariadení divízie infraštruktúry, ktoré spravujú približne 2000 kilometrov tratí z celkovej rozlohy 49 035 kilometrov tratí ŽSR. Z rúk zástupcov firmy Bentley víťazné ocenenie prevzal zástupca Generálneho riaditeľstva ŽSR a námestník pre technický rozvoj Ing. Ladislav Saxa, ktorý nový softvérový produkt firmy Bentley pod názvom MicroStation V8 uviedol na slovenský trh. Prenikavý úspech Rail Publishera je podľa jeho tvorcov výsledkom nového typu filozofie. Jeho tvorcovia vychádzali z predpokladu, kedy nové technológie prinášajú digitálnu technickú dokumentáciu ako bežnú súčasť života. V prostredí ŽSR, ale nielen tam, nie je dostatok finančných prostriedkov, aby takúto technickú dokumentáciu dokázali naplno využiť v rozsiahlych a detailných informačných systémoch. Hľadali a našli optimálny spôsob na využitie v podmienkach ŽSR. Podľa doterajších skúseností je súčasne vhodný pre väčšinu stredoeurópskych železníc. Filozofia spočíva v tom, že kolektív riešiteľov mal záujem čo najväčšmi využiť v informačných technológiách to množstvo papierovej aj vznikajúcej digitálnej výkresovej dokumentácie. So zmenou doby a technológií projektanti dodávajú nielen papierové výstupy, ale aj výkresy v digitálnej podobe. Tie sa len archivujú, ukladajú a neexistuje systém, ako ich efektívne využiť. To znamená nielen nájsť v archíve, ale predovšetkým prepojiť s aplikáciami, ktoré dosiaľ železnica pri údržbe dopravnej cesty používa. Z okolitých počítačových krajín prichádzala technológia geografických informačných systémov, ktorá sa snažila k jednotlivým prvkom a objektom v mape priraďovať databázové údaje. Pre podmienky ŽSR to bolo však veľmi zložité, pretože to znamenalo príliš veľa ručnej práce. Chceli totiž využiť nielen súčasné výkresy, ale aj tie staršie. Ako perličku možno uviesť, že neraz skenujú dokumentáciu aj zo začiatku minulého storočia. Zámerom autorov bolo teda pripraviť službu, ktorá by umožnila na centrálnom serveri archivovať dokumenty a spojiť ich s databázovými produktmi, ktoré sú už na železnici k dispozícii. Toto bola filozofia. K nej hľadali vhodnú technológiu, teda nástroj. Ten objavili v produkte Viecon Publisher firmy Bentley, ktorý umožňuje zverejňovať výkresovú dokumentáciu v dátovej sieti Intranet, teda v tom, čo sa na železnici rozvíja a kde je prístup z mnohých pracovných staníc. Na to, aby sa dokumentácia mohla sprístupniť používateľom, vyvinuli katalóg a ďalšie programové produkty, ktoré umožňujú členenie podľa traťových definičných úsekov a následne podľa odvetví (trate, budovy, zariadenia silnoprúdu, oznamovacie a zabezpečovacie zariadenia atď.), vytváranie jednotlivých kategórií objektov vo forme usporiadanej výkresovej dokumentácie a prístup - prepojenie k týmto dokumentom z využívaných programových produktov, akými sú pasporty, napríklad evidencia budov. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |