|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Novela zákona o dani z dedičstva, darovania...Dňa 9. 11. 2001 schválila Národná rada Slovenskej republiky zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností v znení neskorších predpisov. Čo prináša táto zatiaľ nepublikovaná novela, ktorá má nadobudnúť účinnosť dňa 1. 4. 2002? Novela reaguje na akútne požiadavky komplexného prehodnotenia zdaňovania zmeny vlastníctva majetku a zjednodušenia správy daní, preto preberá zo súčasne platnej právnej úpravy len tie ustanovenia, ktorých zapracovanie je aj v súčasných podmienkach opodstatnené. Zámerom zmien je zníženie daňového zaťaženia a zefektívnenie správy daní, ktorú majú aj naďalej vykonávať miestne príslušné daňové úrady. Do pôvodne poslaneckého návrhu na zmenu zákona, ktorá sledovala najmä zníženie daňového zaťaženia a rozšírenie oslobodení, sa prednesenými pozmeňujúcimi návrhmi premietla aj väčšina zásad na zjednodušenie a zefektívnenie správy daní zo zamietnutého vládneho návrhu. Novela sa týka takmer všetkých ustanovení dosiaľ platného zákona. Prináša rozsiahle zmeny v určení predmetu dane z dedičstva, dane z darovania a dane z prevodu a prechodu nehnuteľností, v identifikácii daňovníka, vo výpočte základu dane z dedičstva a dane z darovania zavedením nezdaniteľných súm, v sadzbách dane z prevodu a prechodu nehnuteľností aj v systéme platenia daní. Pôvodná filozofia zákona, zdanenie zmeny vlastníctva hnuteľných a nehnuteľných vecí, práv a iných majetkových hodnôt, ku ktorej dochádza v dôsledku dedenia, bezplatného nadobudnutia alebo odplatného prevodu či prechodu, ostala novelou nezmenená. Zásadne sa však zmenil predmet dane z darovania, ktorým bude výlučne nadobudnutie majetku darovaním v ponímaní § 628 Občianskeho zákonníka. U daňovníka dane z darovania sa zrušil inštitút ručenia darcu za zaplatenie dane. Základ dane Modifikovalo sa aj určenie základu dane z dedičstva a dane z darovania. Pri dani z dedičstva sa základ dane v II. skupine osôb povinne zníži o nezdaniteľnú sumu 500-tisíc Sk, v III. skupine osôb o 50-tisíc Sk. Pri dani z darovania sa základ dane povinne zníži v I. skupine osôb o nezdaniteľnú sumu 2 milióny Sk, v II. skupine osôb o 300-tisíc Sk a v III. skupine osôb o 50-tisíc Sk. Základ dane z prevodu a prechodu nehnuteľností novela zákona umožňuje znížiť o preukázané náklady za vyhotovenie znaleckého posudku na ocenenie nehnuteľnosti, čo dosiaľ nebolo možné. Zásada rozdielnych sadzieb dane z dedičstva a dane z darovania pri rôznych cenových pásmach majetku a pri rozdielnych príbuzenských a osobných vzťahoch daňovníkov a pôvodných vlastníkov sa nezmenila. Sadzby dane z dedičstva a dane z darovania ostávajú naďalej kĺzavo progresívne. Namiesto kĺzavo-progresívnej sadzby dane z prevodu a prechodu nehnuteľností, ktorá sa dosiaľ pohybovala v rozpätí od 1 % do 20 % (pásem kĺzavej progresivity) však zákon zavádza lineárnu sadzbu, členenú podľa skupín osôb daňovníkov. U daňovníkov, ktorí sú zaradení do I. skupiny osôb, je to sadzba 1 % zo základu dane, II. skupiny osôb 3 % a III. skupiny osôb 6 % zo základu dane. Nový zákon vylúčil niektoré daňové zvýhodnenia, ktoré stratili svoje opodstatnenie v súčasnom trhovom prostredí alebo spôsobovali nežiaduce obchádzanie zdanenia. Ruší napríklad oslobodenie vkladov nehnuteľností majetku do obchodných spoločností. Správa daní V záujme racionalizácie a hospodárnosti správy daní novela zavádza zásadu, aby daňovník v daňovom priznaní vypočítanú daň uhradil v lehote na podanie daňového priznania. Z dôvodu optimálneho časového priestoru sa lehota na podanie daňového priznania a súčasne zaplatenia daní predĺžila z terajších 60 dní na 90 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti. Novela určuje aj penále za oneskorenú úhradu dane v nesprávnej výške, a to 0,1 % za každý deň omeškania, čo je v porovnaní so súčasnou právnou úpravou 0,5 % za každý deň omeškania podstatným znížením. Zároveň sa limituje jeho celkovú výška do 100 % dlžnej sumy, ktorá bola dosiaľ neobmedzená. Zavádza tiež zásadu, aby sa z rozdielu medzi daňou uvedenou v daňovom priznaní a daňovníkom podanom dodatočnom daňovom priznaní určilo penále len polovičnou sadzbou. Ustanovenie § 29 zákona umožňovalo Ministerstvu financií SR pružne reagovať na možné tvrdosti a nezrovnalosti, ktoré prípadne nastali alebo mohli nastať pri vykonávaní zákona. Na uskutočnenie príslušných opatrení na odstránenie tvrdosti bolo splnomocnené jednak ministerstvo a jednak správcovia dane daňové úrady a Daňové riaditeľstvo SR, ktorí na základe splnomocnenia ministerstvom mohli povoľovať úľavy z daní a penále. Vypustením ustanovenia § 29 od účinnosti novely nebude môcť ministerstvo financií vydávať celoplošné opatrenia na zmiernenie tvrdostí zákona, ktoré publikovalo vo Finančnom spravodajcovi, ani individuálne opatrenia v konkrétnych daňových prípadoch. Rovnako daňové úrady a jednotlivé pracoviská Daňového riaditeľstva SR stratili splnomocnenie na poskytovanie úľav na dani a penále z omeškania.
Alena Horanovská |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |