|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výdavky na propagáciuAko máme zaúčtovať v sústave jednoduchého účtovníctva faktúru za propagáciu firmy na športovom podujatí formou veľkoplošnej reklamy na trati pretekov a reklamy firmy v športovom bulletine? - Účtovanie výdavkov na propagáciu a reprezentáciu podniku v sústave jednoduchého účtovníctva závisí od ich vplyvu na základ dane z príjmov. Zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ZDP) upravuje uplatnenie týchto výdavkov v dvoch ustanoveniach. V § 24 ods. 2 písm. u) stanoví, že daňovými výdavkami, ktoré ovplyvňujú základ dane, sú výdavky (náklady) na reklamu tovarov, služieb a iných výkonov súvisiacich s príjmami daňovníka formou inzercie v periodických a neperiodických publikáciách a iných tlačovinách, na audiovizuálnych nosičoch, v elektronických médiách, najmä v televízii, rozhlase, na internete, v satelitnom a káblovom vysielaní, formou zverejňovania plagátov, reklamných nápisov, transparentov, formou propagácie a vystavovania exponátov, ako aj priame výdavky súvisiace so zhotovením reklám vo vlastnej réžii. Výdavky špecifikované v § 24 ods. 2 písm. u) ZDP umožňuje zákon uplatniť bez obmedzenia. Na druhej strane v § 34 ods. 1 ZDP sa stanoví, že od základu dane (čiastkového základu dane) môžu daňovníci s výnimkou vymenovaných odpočítať preukázateľne vynaložené prostriedky na reklamu výrobkov, služieb alebo inej činnosti daňovníka, na výhry a prémie z reklamných súťaží, z predajných, zo žrebovacích, z výherných a podobných podujatí prístupných verejnosti a na ochutnávky výrobkov neuvedené v § 24 ods. 2 písm. u), najviac však vo výške 1 % zo základu dane. Okrem toho sa môžu od základu dane odpočítať preukázateľne vynaložené prostriedky na reklamné predmety označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa, ak hodnota jedného predmetu nepresahuje 300 Sk, najviac do výšky 0,2 % zo základu dane. Platby za propagáciu formami vymenovanými v § 24 ods. 2 písm. u) ZDP (inzercia v médiách všetkého druhu, plošná reklama a vystavovanie) sa účtujú ako výdavky, ovplyvňujúce základ dane z príjmov a zatrieďujú sa do položky druhového členenia prevádzková réžia. Platby za reklamu vymenovanú v § 34 ods. 1 ZDP sa účtujú ako výdavky neovplyvňujúce základ dane z príjmov a zatrieďujú sa do položky druhového členenia ostatné výdavky, ktoré nesmú ovplyvniť základ dane z príjmov. Vplyv týchto výdavkov v limitovanej výške sa uplatní až v daňovom priznaní. V konkrétnom prípade ide zrejme o reklamné nápisy a o inzerciu v neperiodickej publikácii či inej tlačovine, teda obe formy reklamy plnia podmienky podľa § 24 ods. 2 písm. u) ZDP a možno ich uplatniť ako daňové výdavky. Ing. Tatjana Pecháčová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |