|
|||||||||||||||||
Piatok 30.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Talianska výzva SlovenskuLákadlá potravinárskych výrobkov odkryli investičné možnosti Taliansko je tretím najvýznamnejších obchodným partnerom Slovenska. V uplynulom roku dosiahol dovoz 36,4 mld. Sk (nárast o 9,3%) a vývoz do Talianska 50,3 mld. Sk (nárast o 34,8 %). Hoci najväčšie investície sa v tomto roku udiali najmä v bankovom sektore, nezanedbateľnou, či dokonca veľmi sľubnou oblasťou je najmä spotrebný a priemyselný tovar a oblasť potravinárstva. Práve v tejto oblasti došlo v porovnaní s predchádzajúcim obdobím v minulom roku k výraznému nárastu dovozu z Talianska tak pri potravinách, ako aj pri nápojoch. Krajina Apeninskej čižmy je jednou z tých krajín, v ktorých sa venuje zvýšená pozornosť podpore domácich podnikateľských subjektov pri ich exportných aktivitách. Nejde len o celý rad zo zákona vyplývajúcich finančných podpôr, ale najmä silné a do detailov premyslené inštitucionálne zázemie. Niektoré z podporných nástrojov sú dokonca vypracované tak, že ich pri splnení všetkých podmienok týkajúcich sa rozbehnutia spoločných obchodných a podnikateľských aktivít môžu využiť aj ich partneri. A platí to i v prípade partnerov zo Slovenska. Okrem komplementárnosti oboch ekonomík, dokonca aj značnej podobnosti oboch mentalít, čo je pre slovenských podnikateľov určitou konkurenčnou výhodou, je pre Taliansko zvlášť významná strategická geografická poloha Slovenska. Taliansko o Slovensko záujem má. Poznamenal to nielen veľvyslanec Talianskej republiky v SR Luca del Balza di Presenzano, ale zduplikoval to aj Roberto Minio, riaditeľ Talianskeho úradu pre zahraničný obchod (I.C.E.), ktorý je jedným z najvýznamnejších asistentov pri rozbiehaní vzájomných investičných aktivít. Práve vďaka I.C.E. v spolupráci s Veľvyslanectvom Talianska v SR sa tento týždeň uskutočnil seminár Chute Talianska, na ktorom 19 talianskych spoločností potravinárskeho sektora potvrdilo to, že keď nejde Slovensko do Talianska, musí prísť Taliansko hľadať vzájomnú spoluprácu na Slovensko. Základom semináru bolo priblížiť slovenským potenciálnym partnerom (zástupcov najznámejších reštaurácií, obchodov a dovozcov pre obchodné reťazce a supermarkety na Slovensku, ako aj odborníkov z potravinárskeho sektora) možnosti spolupráce v potravinárskom sektore. Avšak s tým, ako poznamenal veľvyslanec del Balza di Presenzano, že po prvýkrát išlo aj o ukážku garantovaného pôvodu tovaru. Osemnásť talianskych firiem produkujúcich biele a červené šumivé a tiché vína, syr parmezán s nezameniteľnou chuťou, smotanu či mlieko vysokej kvality a mozzarellu z byvolieho mlieka, ako aj najrôznejšie druhy cestovín, lahodné olivy, ovocie, zeleninu, lákavé cukrovinky a pravé talianske espresso a capuchino prezentovalo svoje výrobky zároveň aj s ochutnávkou. Je zrejmé, že ide o tovar, ktorý v dôsledku vysokej kvality a teda aj vyššej ceny je určený predovšetkým do špecializovaných obchodov a zariadení, keďže tie dokážu uchovať kulinárske zručnosti Talianov. Lákavá zmes aróm, chutí a farieb, ako aj zdravé zloženie talianskej kuchyne sa však mení aj v závislosti od regiónu. Preto prítomné spoločnosti prezentovali aj oblasť, resp. jednotlivé talianske provincie, z ktorých každá má svoje špecifiká odrážajúce sa aj na aróme a chuti syrov, vína alebo druhu prípravy cestovín. Hoci účastníci dostali aj jednotlivé receptáre na prípravu jedál, je zrejmé, že k dodržaniu kvality sú potrebné najmä pôvodné ingrediencie. Casa Vinicola Zonin (www.zonin.it) Od slovenského trhu očakávame dosť veľa. Sondovali sme jednotlivé značky na slovenskom trhu a je zrejmé, že slovenskému zákazníkovi talianske víno chutí, aj keď výber je zatiaľ dosť obmedzený. Sme najväčším talianskym výrobcom vín, medzi značkami máme, samozrejme, veľmi kvalitné vína, no cieľom nie je vyrábať víno len pre horných desaťtisíc, ale pre každého, komu perlivé či šumivé červené a biele vína chutia, uviedol v malom prieskume Hospodárskeho denníka jeden z predstaviteľov prítomných firiem, zástupca spoločnosti Casa Vinicola Zonin Paolo Nolasco. K ich vynikajúcej ponuke pre slovenský trh patria domáce sorty - Tocai, Prosecco, Refosco, Malvasia, Moscato, Cortese, Bonarda, Barbera, Inzolia, Vermentino, Negroamaro a ďalšie a medzi inovatívne sorty - Pinot Grigio, Pinot Bianco, Chardonay, Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon a Cabernet Franc, Pinot Nero, Syrah a Viognier. Táto spoločnosť v súčasnosti hľadá na slovenskom trhu najmä distribútora do reštaurácií a vinoték. Azienda Agricola Comelli Paolino (comellip@tin.it) Malá spoločnosť, ktorá zamestnáva 8 ľudí, je rodinnou firmou. Napriek tomu, že nemá dlhoročnú tradíciu (od roku 1945), stavia na kvalitu a zahraničných partnerov. Ako prezradil pre Hospodársky denník jej predstaviteľ, keďže sa vinohrady nachádzajú v oblasti regiónu Friuli, je pre spoločnosť z distribučného hľadiska jednoduchšie a ekonomicky výhodnejšie nájsť odberateľov z Európy. Až 80 % (z produkcie 50 000 litrov ročne) ide na vývoz do USA, Nemecka a ostatnej západnej Európy. Jednotlivé druhy vína - Tocai Friulano, Pinot Grigio, Chardonnay, Sauvignon či locum Nostrum alebo Merlot, Cabernt Sauvignon a Soffumbergo by radi ponúkli aj slovenskému zákazníkovi. Gancia (www.gancia.it) Nedá sa hovoriť o zlatistom moku a nespomenúť chladisté bublinky šumivého vína. Spoločnosť Casa Gancia vznikla ako rodinný podnik, v ktorom jej majiteľ Carlo Gancia ako prvý vynašiel talianske spumante (šumivé víno), čím spustil priemysel výroby šumivých vín v Taliansku. Dnes je považovaná za jednu z vedúcich spoločností v oblasti šumivých vín. Piata generácia rodiny Gancia produkuje svetoznáme víno, pokrývajúc všetky kategórie od sladkého po suché víno a od klasickej metódy kvasenia vo fľašiach až k modernej metóde cuve close. Okrem siedmich druhov vína sú to aj aperitívy a Consorzio per la Tutela del Formaggio Mozzarella di Bufala Campana (consorzio. mozzarella@libero.it) Je málo ľudí, ktorí by s pôžitkom nevychutnali mozzarellu. Syr z býčieho mlieka z oblastí regiónov Kampánia (Caserta, Salerno, časť Neapola a Beneventa) a Lazio (Latina, Frosinone a časť Ríma). Ako prezradil zástupca riaditeľa konzorcia Testa Gennaro, názov mozzarella vznikol zo spôsobu spracovania poslednej fázy výroby syra, teda jeho oddelenia (mozzare - oddeliť) od ostatnej syreniny. Očakávame, že by sa mozzarella mohla stať známou a patriť medzi najobľúbenejšie syry aj medzi slovenskými zákazníkmi. Má výraznú chuť a je to syr, s ktorým sa lahodne pijú vína, ktoré sú na slovenskom trhu veľmi dobré. Pravda, 110 talianskych autorizovaných výrobcov mozzarelly vyváža len desať percent svojej produkcie na zahraničný trh. Problém je v tom, že syr si uchová svoje hodnoty len tri dni, spresnil T. Gennaro. Napriek tomu je Konzorcium jediným orgánom uznaným talianskym Ministerstvom pre politiku poľnohospodárstva, potravín a lesov slúžiacim na ochranu, kontrolu a hodnotenie výrobkov Mozzarella di Bufala Campana. Cieľom je nielen chrániť značku doma a vo svete, ale aj zlepšovať kvalitu spracovania a presadzovať jej predaj aj v zahraničí. Assofruit (www.assofruit.com) Rovnako organizácia reprezentujúca výrobcov ovocia a zeleniny z regiónov Basilikáta, Puglia a Kalábria má za cieľ presadiť produkty, ktoré vďaka klimatickým podmienkam a úrodnej pôde dosahujú tú najlepšiu kvalitu, pričom samotná spoločnosť dbá aj na biologickú a integrovanú ochranu celého procesu pestovania. Ako uviedol pre Hd jej predstaviteľ E. Troiano, spoločnosť hľadá na Slovensku potenciálnych odberateľov, či už ide o nektárinky, hrozno, slivky, jahody, marhule, pomaranče, mandarínky a kivi alebo aj paradajky, špargľu, šalát a karfiol, ktoré majú známku kvality Frutthera. Svoje stabilné miesto má najmä na trhu EÚ, no postupne sa dostala do priazne aj v Rusku, Poľsku, Rumunsku, a dobré skúsenosti má aj s českým trhom. Latteria Sociale Mantova (www.lsmonline.it) Syr Grana Padano má skutočne nezameniteľnú arómu a chuť. Našiel si odberateľov nielen v západnej Európe, ale vďaka svojej kvalite najmä v USA. Nie je však jediným výrobkom spoločnosti, ktorá dnes spracúva 56 miliónov litrov mlieka ročne. Ako povedal jej generálny riaditeľ Fausto Turcato pre Hospodársky denník, ide o ich prvú prezentáciu pred potenciálnymi slovenskými záujemcami a prvý kontakt so slovenským trhom. Ich cieľom je nájsť odberateľa na Slovensku najmä pre syr Grana Padano, ktorému jeho nezameniteľná chuť zabezpečila nejedno medzinárodné ocenenie. V prvej etape však najmä medzi špecializovanými reštauráciami a pizzeriami, keďže jeho cena je vyššia ako bežných syrov ponúkaných na trhu. Zanetti (www.zanetti-spa.it) Aj táto spoločnosť, založená ešte koncom 19. storočia, dnes patrí medzi najvýznamnejších talianskych výrobcov syra Grana Padano či Provolone a Parmigiano. Na rozdiel od Latteria Sociale Mantova má však svoje silné zastúpenie aj v strednej a východnej Európe. Až 45% jej výroby ide totiž na export. Dokonca na Slovensku ju zastupuje distribučná spoločnosť La Mercantile Slovakia, s.r.o., ktorá tieto špecifické syry ponúka do slovenských reštaurácií a pizzerií. Musetti (www.musetti.it) Aby sme spomenuli každú oblasť zastúpenú na seminári, nemôžeme vynechať spoločnosti na výrobu kávy. Jednou z nich je spoločnosť Torrefazione Musetti, po ktorej výrobkoch je veľký dopyt nielen v samotnom Taliansku, ale aj v krajinách EÚ, USA, na Ďalekom východe a z krajín strednej a východnej Európy si už pôžitok z arómy jej kávy vychutnávajú aj v Česku. Spoločnosť nie je významná len kávou s výraznou arómou a chuťou, ale najmä vďaka novým technológiám jej produkcie. Spoločnosť, ktorá získala certifikát kvality CSC (Caffe Speciali Certificati), totiž dnes ponúka slovenským partnerom aj kávu vo vákuovom balení do filtrovaných kávovarov. Slávka Blazseková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |