Hospodársky denník
USD48,098 Sk
EUR43,514 Sk
CHF29,544 Sk
CZK1,299 Sk
  Pondelok  5.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Gazdinkám učarila lyžica

Ubudlo turistov, zatiaľ nemá kto nakupovať

Výroba keramiky má v Ľubietovej dlhoročnú tradíciu. Tzv. tradičnú červenicu alebo ručne dekorovanú majoliku vyrábajú však iba v menšom množstve alebo na zákazku. Ako uviedol predseda Výrobného družstva závodu Keramika Juraj Sokol, za tri štvrťroky sú v miernom zisku, čo je úspech, veď rok 2000 bol stratový. Dielní tohto typu možno zrátať na prstoch jednej ruky. Ako jeden z mála výrobcov používajú tri základné technológie: tzv. zalievanie, zatáčanie a tradičné točenie z voľnej ruky na hrnčiarskom kruhu. Vyvážajú najmä do Rakúska, kde je záujem o aromatické lampy a aromatické podložky. K novým druhom práve uvádzaným na trh patria dózy s dreveným vrchnákom, nové typy aromatických lámp, elektrických lámp a bujónové misky. Rokovali aj s Tescom, avšak nie sú schopní plniť ich požiadavky ani druhých obchodných reťazcov, hlavne čo sa týka termínu dodávky, množstva a ceny. Museli by mať na sklade oveľa väčšiu rozpracovanosť, prípadne už hotové výrobky. Výroba keramiky je mimoriadne náročná na energie, na ručnú prácu, a preto ich cena sa v porovnaní s možnosťami klienta zdá privysoká. Nízku kúpyschopnosť obyvateľov cítia už niekoľko rokov. Hlavne pri ručne maľovanej keramike pociťujú ako negatívum slabý turistický ruch. K výrobkom, ktorými cenovo oslovili záujemcov, patrí lyžica pod varešku, ktorá dnes patrí k najúspešnejším inováciám v posledných rokoch.

Eva Berčíková

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.