Hospodársky denník
USD48,401 Sk
EUR43,44 Sk
CHF29,515 Sk
CZK1,298 Sk
  Utorok  6.Novembra 2001

Vojna trestá cestovný ruch

Pokles príjmov nezaznamenáva len Amerika a Európa

Hrôzy vojnového nebezpečenstva si nevyberajú a ohrozujú nielen islamský svet. Z hospodárskych odvetví azda najviac trpí turizmus. Z islamských krajín dopláca na vojnu najmä Egypt, ktorého veľká časť obyvateľstva žije z turistiky a od príjmov z nej je životne závislé. Za posledný mesiac pokles v príjmoch zaznamenávajú aj v európskych krajinách. V Českej republike záujem zahraničnej klientely klesol až o 15 %, pričom najviac trpia pražské hotely vyšších kategórií. Podľa predbežných zisťovaní vývoj situácie na Slovensku je odlišný od situácie v susedných krajinách. Podstatnú časť zahraničnej klientely totiž tvoria turisti z Českej republiky (32 %), Poľska (19,1 %) a až potom s podielom 14,7 % nasleduje Nemecko. Turisti z Veľkej Británie, zo Severnej Ameriky a z Ázie sa na zahraničnej návštevnosti Slovenska podieľajú len malým percentom. Pokiaľ v Českej republike poradie zahraničných návštevníkov s minimálne jedným prenocovaním vedie Nemecko (32 %), nasleduje Poľsko (6,4 %), Holandsko, Veľká Británia, Taliansko, USA (4,8 %) a Izrael (4,1 %). Na Slovensku návštevníci z USA tvoria len 2,7 %, z Izraela 1 % a nízke percento dosahuje aj podiel turistov z islamských krajín. Uvedený stav je viac-menej výsledkom nevyhovujúceho zloženia a nízkej kvality hotelov na Slovensku. Kým v Európe v hoteloch vysoko prevláda kategória tri a viac hviezdičiek, na Slovensku je to naopak, podiel hotelov kategórie tri a dve hviezdičky tvorí až 68,4 %. To podmienilo aj úspešnosť umiestňovania produktu cestovného ruchu na zahraničných trhoch. Nemalú úlohu pritom zohralo aj nevyhovujúce letecké spojenie (letecký tranzit cez Prahu alebo kombinovaný cez Viedeň či Budapešť). Preto slovenskí producenti služieb boli úspešnejší v Česku a Poľsku. Pozitívne je, že v poslednom období sa začína pomaly vracať aj maďarská klientela.

Vzhľadom na zloženie zahraničnej klientely na Slovensku neblahé dôsledky vojny nie sú v súčasnosti tak markantné ako v iných krajinách. Hotelieri si túto situáciu uvedomujú a svoje sily chcú koncentrovať na zvýšenie, minimálne však na udržanie podielu klientely zo susedných štátov, v ktorých tempo rastu životnej úrovne predstihlo našu doma. Limitujúcim faktorom môže byť priepustnosť ciest. Predpokladá sa, že väčšia časť turistov pricestuje po ceste a nie lietadlom. Pokiaľ umne využijeme doterajšie nevýhody, môžeme ako krajina získať. Experti varujú, že iný pohľad na budúci vývoj sa naskytne, pokiaľ by vojna trvala dlho. V každom prípade novovzniknutá situácia vyžaduje nielen pozornosť venovanú národnej bezpečnosti a vnútornému poriadku, ale aj širšie zapojenie štátneho marketingu v oblasti podpory návštevnosti turistov zo zahraničia, pretože môžeme rátať so silnejúcou konkurenciou na trhoch, na ktorých sme boli dosiaľ úspešní.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.