Dotujeme nemohúcnosť Komentuje Vladimír Turanský Keď sa v časoch nedávno minulých uvažovalo o zvýšení cien, najprv sa posudzovali možnosti vnútorných rezerv na vykrytie schodkov. Táto metóda bola teoreticky v poriadku a logická, realizácia však aj vtedy pochybná. Rozdiel medzi minulosťou a súčasnosťou je taký, že o vnútorných rezervách sa spravidla ani neuvažuje a ceny sa jednoducho zvýšia, pričom odôvodnenie sa vždy nájde. Dopravný podnik Bratislavy (DPB) od 15. novembra 2001 opäť zvyšuje cenu lístka s časovou platnosťou 10 minút o 2 Sk na 12 Sk. Jeho cena je zároveň základným cestovným, z ktorého sa odvodzuje pokuta za porušenie tarifno-prepravných podmienok. Ceny predplatných lístkov budú vyššie o 4 až 6 %. Celkové priemerné zvýšenie cien cestovného sa očakáva o 7,6 %, čo nepresiahne infláciu meranú úrovňou spotrebiteľských cien, uviedol DPB vo svojom stanovisku. Nárast cien cestovného odôvodňujú medziročným zdražením rozhodujúcich vstupných komodít, ako sú náhradné dielce, materiál, energie, pohonné látky, pneumatiky o 5 % až na 13 % a negatívnym vývojom kurzu koruny, ktorý zvyšuje cenovú hladinu pri napĺňaní obchodných vzťahov so zahraničím. Ak však hovorí o náhradných dielcoch, tak mám pocit, že žiadne ani nemá, lebo autobusový park je v žalostnom stave. Až 60 % vozidiel podľa niektorých informácií má po životnosti, o technickom stave ani nehovoriac. Mesto pomôcť mestskej hromadnej doprave v potrebnej miere nevie čo pamäť stačí. Doprava v Bratislave je kritizovaná desaťročia. Ak to zosobníme, ani jeden primátor nedokázal z hľadiska cestujúcej verejnosti urobiť s ňou takmer nič zásadné. Je, žiaľ, jednou z ukážok, prečo sa o krásavici na Dunaji poľahky hovorí aj ako o provinčnom veľkomeste Európy. Ak sa rozpráva o porušovaní tarifno-prepravných podmienok, tak sa zdá, že cestujúci majú len povinnosti, ale žiadne práva. Napríklad aj také, aby za čas strávený v dopravnom prostriedku zaplatili len toľko, koľko majú. Súčasný predaj cestovných lístkov s pevne stanovenou cenou je totiž jednostranne výhodný len pre dopravcu, lebo napríklad po päťminútovej jazde alikvotnú časť ceny lístka občanovi podnik pri terajšom systéme ich označovania nevráti. A tak cestujúca verejnosť podnik dotuje, a ten sa nemá k tomu, aby inkasoval len za to, čo naozaj prevozíme. Aj o tom je porušovanie prepravných podmienok, o ktorom však DPB nehovorí.
|
Dnes bude oblačno až zamračené, na západe polooblačno až oblačno. Miestami dážď alebo prehánky, najmä na severe a východe. Od asi 900 m snehové zrážky. Najvyššia denná teplota 6 až 11, na severozápade okolo 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Severozápadný až severný vietor 4 až 8, v nárazoch miestami okolo 15 m/s, na východe predpoludním slabý vietor. V sobotu bude polooblačno, na východe až oblačno a miestami prehánky alebo občasný dážď od asi 800 m snehové. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v dolinách slabý mráz. Denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2 stupne. V nedeľu bude jasno až polooblačno, zrána hmlisto. Na juhu postupne veľká oblačnosť a miestami slabý dážď. Nočná teplota 4 až 0, v severnej polovici krajiny 0 až -5 stupňov. Denná teplota väčšinou 3 až 8 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.53 a zapadne o 16.18 hod.Počasie v európskych mestách a teplota v °CAmsterdam | oblačno | 6 |
Atény | polooblačno | 18 |
Belehrad | polooblačno | 18 |
Berlín | prehánky | 2 |
Bratislava | oblačno | 4 |
Brusel | oblačno | 6 |
Budapešť | dážď | 5 |
Bukurešť | polooblačno | 15 |
Frankfurt | polooblačno | 4 |
Helsinki | dážď so snehom | 2 |
Istanbul | polooblačno | 18 |
Kodaň | polooblačno | 2 |
Kyjev | polooblačno | 11 |
Lisabon | slnečno | 14 |
Londýn | oblačno | 6 |
Madrid | oblačno | 10 |
Moskva | dážď | 5 |
Oslo | polooblačno | -1 |
Paríž | oblačno | 6 |
Praha | polooblačno | 2 |
Rím | dážď | 17 |
Sofia | polooblačno | 14 |
Štokholm | sneženie | 0 |
Varšava | dážď | 3 |
Viedeň | oblačno | 5 |
Záhreb | dážď | 3 |
Ženeva | polooblačno | 3 |
|
|
|