|
|||||||||||||||||
Piatok 9.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nastal čas novej železniceSľubná bola prehliadka moderných zariadení Druhý ročník medzinárodného podujatia RAILINFORM 2001, ktoré sa uskutočnilo v Žiline a vo Vrútkach, malo za cieľ oboznámiť odbornú aj laickú verejnosť s výsledkami výskumu, vývoja a vzdelávania, modernizácie železničného zvršku aj spodku, diagnostiky, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, riadiacich systémov, úspor energií, ako aj modernizácie dopravného parku. Podujatie RAILINFORM 2001 vzniklo spojením výstavy ŽELRAIL 2001, seminára UEEIV a konferencie SETRAS 2001. Druhý ročník seminára UEEIV sa monotematicky zameral na modernizáciu a organizáciu práce na V. paneurópskom železničnom koridore, ktorý na území Slovenska prechádza Bratislavou, Žilinou, Košicami, Čiernou nad Tisou a pokračuje na Ukrajinu. Tento koridor je najdlhší a je problém sústrediť na jedno miesto zástupcov všetkých krajín, cez ktoré prechádza. Seminár priniesol komplexnú informáciu o stave a rozvoji koridoru. Medzi viac ako stopäťdesiatimi účastníkmi boli zástupcovia všetkých železníc, ktorými vedie trasa V. koridoru, zástupcovia UIC, inštitúcií podieľajúcich sa na financovaní modernizácie koridoru, ale aj zástupcovia dodávateľských firiem a projekčných organizácií, pracovníci ŽSR, akademickej obce a výskumných pracovísk zo SR i zo zahraničia. Každý člen riadiaceho výboru predniesol rozsiahly národný program pre rozvoj svojho koridoru a rozvoj marketingových iniciatív. Pozitívnym signálom pre ŽSR je, že koridor sa už buduje. Obrovské investície sa vynakladajú v Maďarsku, Chorvátsku či v Taliansku. Teda koridor sa začína hýbať, prechádza sa od úvah do konkrétnych činov a zabezpečenia financovania prác. Konzultant Prezídia Európskej únie zväzov železničných inžinierov Ing. Josef Windsinger v záverečnom príhovore okrem iného zdôraznil: Priemysel za ostatných desať rokov uviedol na trh množstvo noviniek. Tieto musia byť použité aj na železnici. Musíme sprostredkovať vedeniam železníc informácie o nových veciach. Je takisto dôležité ich financovanie vládnymi organizáciami, financovanie školení, získavanie vzdelania. Občan sa musí presvedčiť, že železnica je moderný dopravný prostriedok. Žiaľ, zatiaľ to tak nie je. V celej Európe musíme preto železnice modernizovať, skrátka nastal čas novej železnice. Je preto dôležité, aby sa doprava vrátila na železnicu. Ale to je možné len vtedy, ak železnica bude rýchlejšia ako včera a dnes a ak bude modernejšia. Jubilejný desiaty ročník konferencie SETRAS bol určený pre pracovníkov železníc a závodných dopráv, konštruktérov a výrobcov traťových strojov a mechanizmov, pracovníkov výskumných ústavov a škôl zaoberajúcich sa výskumom, vývojom, konštrukciou, skúšaním a prevádzkovaním traťových strojov a mechanizmov a prípravou odborníkov v tejto oblasti. Tiež mala za cieľ dať nové informácie o skúsenostiach s využívaním traťových strojov a mechanizmov i poznatky so zavádzaním nových technológií pri stavbe a opravách tratí. Prezentovaná tematika sa stretla s veľkým záujmom domácich a zahraničných železničných odborníkov. Na šiestom ročníku medzinárodnej informačnej a kontraktačnej výstavy ŽELRAIL 2001 okrem šiestich výrobkov, ocenených zlatou medailou výstavy, upútali aj viaceré ďalšie vystavené exponáty. Napríklad firma Mesit přístroje Uherské Hradiště, zameraná na konštrukciu meračov rýchlosti, predstavila nový tachograf TT 43, určený pre železničné koľajové vozidlá. Moderný prístroj sa skladá z troch častí: z vyhodnocovacej, z obrazovej a zo záznamovej jednotky a vysielača, ktorý vysiela všetky zistené údaje. TT 43 má displej, na ktorom môže rušňovodič ovládať viaceré prvky. Vo všeobecnosti sa však všetky potrebné prvky zadávajú pred výjazdom rušňa na trať. Zariadenie riadi počítač a dá sa inštalovať na všetky koľajové vozidlá. Podľa požiadaviek zákazníka a podľa jeho prevádzkových podmienok je možné zadať všetky softvérové činnosti tohto zariadenia: zvýšená či obmedzená rýchlosť, brzda, tlaky v brzdovej sústave. Mimoriadnu pozornosť vzbudilo predstavenie produktu Rail Publischer zo Strediska informatiky Bratislava. Je to aplikácia, ktorá umožňuje bez nákladného budovania grafických informačných systémov využívať dokumenty, ktoré už dnes sú na železnici k dispozícii v digitálnej podobe. Dá sa rozšíriť o nástroj na prehľadávanie, archiváciu a manažovanie týchto dokumentov. Produkt je možné aplikovať aj v iných odvetviach. Všetko svedčí o tom, že toto relatívne mladé stredisko sa svojimi aktivitami a tvorivým potenciálom veľmi úspešne etabluje nielen na domácom, ale najmä na zahraničnom trhu informačných technológií. Firma Siemens okrem širokej škály svojich výrobkov prezentovala rušeň Taurus. Tento model pútal zaslúženú pozornosť návštevníkov. EVPÚ Nová Dubnica prišiel so zariadením na infraštruktúru železníc. Je to zdroj pre ohrev výhybiek JN 3015/2 x 230. V praxi sa už veľmi osvedčil a spoľahlivo pracuje od mínus 30 stupňov Celzia do plus 5 stupňov Celzia. Automatické riadenie umožňuje prevádzku počas zimného obdobia bez nevyhnutnosti zásahu obsluhy. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |