Hospodársky denník
USD48,085 Sk
EUR43,115 Sk
CHF29,351 Sk
CZK1,292 Sk
  Piatok  9.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nastal čas novej železnice

Sľubná bola prehliadka moderných zariadení

Druhý ročník medzinárodného podujatia RAILINFORM 2001, ktoré sa uskutočnilo v Žiline a vo Vrútkach, malo za cieľ oboznámiť odbornú aj laickú verejnosť s výsledkami výskumu, vývoja a vzdelávania, modernizácie železničného zvršku aj spodku, diagnostiky, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, riadiacich systémov, úspor energií, ako aj modernizácie dopravného parku. Podujatie RAILINFORM 2001 vzniklo spojením výstavy ŽELRAIL 2001, seminára UEEIV a konferencie SETRAS 2001. Druhý ročník seminára UEEIV sa monotematicky zameral na modernizáciu a organizáciu práce na V. paneurópskom železničnom koridore, ktorý na území Slovenska prechádza Bratislavou, Žilinou, Košicami, Čiernou nad Tisou a pokračuje na Ukrajinu. Tento

koridor je najdlhší

a je problém sústrediť na jedno miesto zástupcov všetkých krajín, cez ktoré prechádza. Seminár priniesol komplexnú informáciu o stave a rozvoji koridoru. Medzi viac ako stopäťdesiatimi účastníkmi boli zástupcovia všetkých železníc, ktorými vedie trasa V. koridoru, zástupcovia UIC, inštitúcií podieľajúcich sa na financovaní modernizácie koridoru, ale aj zástupcovia dodávateľských firiem a projekčných organizácií, pracovníci ŽSR, akademickej obce a výskumných pracovísk zo SR i zo zahraničia. Každý člen riadiaceho výboru predniesol rozsiahly národný program pre rozvoj svojho koridoru a rozvoj marketingových iniciatív. Pozitívnym signálom pre ŽSR je, že koridor sa už buduje. Obrovské investície sa vynakladajú v Maďarsku, Chorvátsku či v Taliansku. Teda koridor sa

začína hýbať,

prechádza sa od úvah do konkrétnych činov a zabezpečenia financovania prác. Konzultant Prezídia Európskej únie zväzov železničných inžinierov Ing. Josef Windsinger v záverečnom príhovore okrem iného zdôraznil: „Priemysel za ostatných desať rokov uviedol na trh množstvo noviniek. Tieto musia byť použité aj na železnici. Musíme sprostredkovať vedeniam železníc informácie o nových veciach. Je takisto dôležité ich financovanie vládnymi organizáciami, financovanie školení, získavanie vzdelania. Občan sa musí presvedčiť, že železnica je moderný dopravný prostriedok. Žiaľ, zatiaľ to tak nie je. V celej Európe musíme preto železnice modernizovať, skrátka nastal čas novej železnice. Je preto dôležité, aby sa doprava vrátila na železnicu. Ale to je možné len vtedy, ak železnica bude rýchlejšia ako včera a dnes a ak bude modernejšia.“

Jubilejný desiaty ročník konferencie SETRAS bol určený pre pracovníkov železníc a závodných dopráv, konštruktérov a výrobcov traťových strojov a mechanizmov, pracovníkov výskumných ústavov a škôl zaoberajúcich sa výskumom, vývojom, konštrukciou, skúšaním a prevádzkovaním traťových strojov a mechanizmov a prípravou odborníkov v tejto oblasti. Tiež mala za cieľ dať

nové informácie

o skúsenostiach s využívaním traťových strojov a mechanizmov i poznatky so zavádzaním nových technológií pri stavbe a opravách tratí. Prezentovaná tematika sa stretla s veľkým záujmom domácich a zahraničných železničných odborníkov.

Na šiestom ročníku medzinárodnej informačnej a kontraktačnej výstavy ŽELRAIL 2001 okrem šiestich výrobkov, ocenených zlatou medailou výstavy, upútali aj viaceré ďalšie vystavené exponáty. Napríklad firma Mesit přístroje Uherské Hradiště, zameraná na konštrukciu meračov rýchlosti, predstavila nový tachograf TT 43, určený pre železničné koľajové vozidlá. Moderný prístroj sa skladá z troch častí: z vyhodnocovacej, z obrazovej a zo záznamovej jednotky a vysielača, ktorý vysiela všetky zistené údaje. TT 43 má displej, na ktorom

môže rušňovodič

ovládať viaceré prvky. Vo všeobecnosti sa však všetky potrebné prvky zadávajú pred výjazdom rušňa na trať. Zariadenie riadi počítač a dá sa inštalovať na všetky koľajové vozidlá. Podľa požiadaviek zákazníka a podľa jeho prevádzkových podmienok je možné zadať všetky softvérové činnosti tohto zariadenia: zvýšená či obmedzená rýchlosť, brzda, tlaky v brzdovej sústave. Mimoriadnu pozornosť vzbudilo predstavenie produktu Rail Publischer zo Strediska informatiky Bratislava. Je to aplikácia, ktorá umožňuje bez nákladného budovania grafických informačných systémov využívať dokumenty, ktoré už dnes sú na železnici k dispozícii v digitálnej podobe. Dá sa rozšíriť o nástroj na prehľadávanie, archiváciu a manažovanie týchto dokumentov. Produkt je možné aplikovať aj v iných odvetviach. Všetko svedčí o tom, že toto relatívne mladé stredisko sa svojimi aktivitami a tvorivým potenciálom veľmi úspešne etabluje nielen na domácom, ale najmä na zahraničnom trhu informačných technológií. Firma Siemens okrem širokej škály svojich výrobkov prezentovala

rušeň Taurus.

Tento model pútal zaslúženú pozornosť návštevníkov. EVPÚ Nová Dubnica prišiel so zariadením na infraštruktúru železníc. Je to zdroj pre ohrev výhybiek JN 3015/2 x 230. V praxi sa už veľmi osvedčil a spoľahlivo pracuje od mínus 30 stupňov Celzia do plus 5 stupňov Celzia. Automatické riadenie umožňuje prevádzku počas zimného obdobia bez nevyhnutnosti zásahu obsluhy.

Dnes bude oblačno až zamračené, na západe polooblačno až oblačno. Miestami dážď alebo prehánky, najmä na severe a východe. Od asi 900 m snehové zrážky. Najvyššia denná teplota 6 až 11, na severozápade okolo 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Severozápadný až severný vietor 4 až 8, v nárazoch miestami okolo 15 m/s, na východe predpoludním slabý vietor.

V sobotu bude polooblačno, na východe až oblačno a miestami prehánky alebo občasný dážď od asi 800 m snehové. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v dolinách slabý mráz. Denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2 stupne. V nedeľu bude jasno až polooblačno, zrána hmlisto. Na juhu postupne veľká oblačnosť a miestami slabý dážď. Nočná teplota 4 až 0, v severnej polovici krajiny 0 až -5 stupňov. Denná teplota väčšinou 3 až 8 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.53 a zapadne o 16.18 hod.

Počasie v európskych mestách a teplota v °C

Amsterdamoblačno6
Aténypolooblačno18
Belehradpolooblačno18
Berlínprehánky2
Bratislavaoblačno4
Brusel oblačno6
Budapešťdážď5
Bukurešť polooblačno15
Frankfurtpolooblačno4
Helsinkidážď so snehom2
Istanbulpolooblačno18
Kodaň polooblačno2
Kyjevpolooblačno11
Lisabonslnečno14
Londýnoblačno6
Madridoblačno10
Moskvadážď5
Oslopolooblačno-1
Parížoblačno6
Prahapolooblačno2
Rímdážď17
Sofiapolooblačno14
Štokholmsneženie0
Varšavadážď3
Viedeňoblačno5
Záhrebdážď3
Ženevapolooblačno3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.