|
|||||||||||||||||
Piatok 9.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motorové vozne série 811Danka a jej sestry zaslúžene oslavovali Pracovníci Rušňového depa Vrútky, vysunutého pracoviska v Kraľovanoch, si nedávno pripomenuli významné jubileum, päť rokov od uvedenia motorových vozňov série 811 do turnusovej služby na trati Kraľovany Trstená. Mottom celého programu osláv bola prevádzka motorových vozňov série 811 a ich historický vývoj. Oslava jubilea sa stala jedinečnou príležitosťou, aby vedenie rušňového depa, vysunutého pracoviska v Kraľovanoch, pozvalo medzi seba aj svojich starších kolegov, ktorí si dnes užívajú zaslúžený dôchodok. V grafikone osláv sa našlo miesto aj pre trasu osobitného vlaku, v ktorom cestujúcich zastupovali práve títo starší pracovníci depa. Prvý vozeň uvedenej série s číselným označením 811 001 pod pekným slovenským menom Danka uviedol do života 4. júna 1966 vtedajší generálny riaditeľ ŽSR Milan Chúpek. Tým sa otvorila brána jedného z najkrajších kútov Slovenska novým vlakom s novou kultúrou cestovania. V čase svojho zrodu, pred šiestimi rokmi, nebolo technické riešenie tohto vozidla primátom len na Slovensku, pretože predstavovalo skutočný pokrok v konštrukcii železničných hnacích koľajových vozidiel ako takých. Na rysovacích doskách v konštrukčnej kancelárii Novotný z Hradca Králové sa zrodila priekopnícka koncepcia riešenia hnacieho koľajového vozidla pre regionálne trate, ktorej uzrieť svetlo sveta pomohli šikovné ruky inžinierov, technikov a robotníkov z Rušňového depa vo Vrútkach. Za jedinečné riešenie možno považovať využitie elektrického prenosu výkonu a uloženie trakčného elektromotora na jednoosový podvozok. V priebehu uplynulých piatich rokov sa na trať Kraľovany Trstená dostalo ďalších šesť motorových vozňov tejto série, ktoré postupne nahradili morálne a fyzicky zastarané motorové vozne série 830. Za uplynulé prevádzkové obdobie prejazdil každý z motorových vozňov série 811 viac ako 350-tisíc kilometrov. V horúcom lete úspešne prekonávajú ostré oravské oblúky a v čase, keď panorámu Oravy krášli snehobiela perina, sa nezľaknú ani tuhých mrazov. Technici a rušňovodiči z Vrútok a Kraľovian však svoju tvorivú schopnosť podfarbenú dlhoročnými skúsenosťami a odbornou kvalifikáciou nenechali dlho spať na vavrínoch úspechu. V júli 1998, po dvoch rokoch od nasadenia Danky, sa z osobnej stanice vo Vrútkach vydala na prvú skúšobnú jazdu do stanice Diviaky nová vlaková súprava. Zostavili ju z motorového vozňa série 811, vloženého vozňa série Baafx a z nového riadiaceho vozňa série 912. Práve riadiaci vozeň série 912 bol tým novým železničným vozidlom, ktoré tiež vyšlo z dielne vrútockého rušňového depa rekonštrukciou prípojného vozňa série Baafx. Po absolvovaní predpísaných skúšobných jázd sa ako prvé svojho druhu na ŽSR dostalo do turnusovej služby na vozebnom ramene Kraľovany Trstená. Pripravil Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |