Hospodársky denník
USD48,085 Sk
EUR43,115 Sk
CHF29,351 Sk
CZK1,292 Sk
  Piatok  9.Novembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Budú dva železničné podniky

Konečne padlo záväzné slovo, štart je 1. január 2002

Vláda SR na svojom minulotýždňovom zasadnutí schválila Železničnú spoločnosť, návrh zakladateľskej listiny a stanov tejto spoločnosti, predložený ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií. Počíta sa s tým, že Železničná spoločnosť, a. s., vznikne k 1. januáru 2002. Jej zakladateľom a 100-percentným akcionárom je štát a v jeho mene koná ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. V odôvodnení tohto rozhodnutia vlády sa uvádza, že predložené zakladateľské dokumenty – zakladateľská listina a stanovy spoločnosti rešpektujú príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Zároveň vytvárajú pre ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako pre akcionára priestor na presadzovanie zásad štátnej politiky v železničnej doprave. Založením Železničnej spoločnosti sa urobil

významný krok

v projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, a to oddelenie majetku a činnosti dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty. Jeho cieľom je dosiahnuť ekonomickú efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie v súlade s úlohami uznesenia vlády z 18. októbra 2000. Cieľom transformácie a reštrukturalizácie je ekonomická efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet, podpora hospodárskej súťaže vnútri odvetvia a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie. Významným cieľom je aj prispôsobenie tohto odvetvia požiadavkám Európskej únie. Súčasťou projektu je založenie Železničnej spoločnosti, a. s., ktorá prevezme od ŽSR výkon dopravných a obchodných činností. Zároveň dôjde k zmenám v ich pôsobnosti, ktoré zostanú organizáciou najmä na prevádzkovanie železničných dráh, vykonávanie s tým spojených obslužných a doplnkových činností a na správu zvereného majetku štátu. Zakladateľská listina v predmete činnosti obsahuje v súlade s § 9 ods. 1 zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., všetky činnosti, ktoré ku dňu účinnosti zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., vykonávali ŽSR s výnimkou prevádzkovania celoštátnych železníc, teda dopravnej cesty. Železničná spoločnosť môže tieto činnosti vykonávať po

obdobie 18 mesiacov

odo dňa jej vzniku. Po jej uplynutí si podľa osobitných predpisov obnoví potrebné oprávnenia na podnikanie. V súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., sa vyčlení z majetku ŽSR majetok súvisiaci s činnosťou dopravcu (osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne oddelených organizačných zložiek železníc, a to divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej prepravy, tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude železničná dopravná cesta, ani Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zástaviek, ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako

nepeňažný vklad

na založenie Železničnej spoločnosti, a. s. Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Hodnota nepeňažného vkladu sa určí ako všeobecná hodnota vkladaného majetku na základe znaleckého posudku a bude tvoriť hodnotu základného imania a rezervného fondu spoločnosti. Ohodnotenie vkladaného majetku sa vykoná znaleckým posudkom, ktorý spracúva Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR číslo 255/2000 Z. z. o stanovení hodnoty podniku, jeho časti a zložiek majetku podniku. Základné imanie spoločnosti bude rozdelené na akcie, ktoré budú mať zaknihovanú podobu a nebudú verejne obchodovateľné. Založenie Železničnej spoločnosti, a. s., podľa zákona č. 259/2001 Z. z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia akciovej spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky nevýhodné služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude

úhrada straty

povinnosťou štátu. Pri rešpektovaní tohto princípu bude majetok Železníc SR v celkovej hodnote aktív 73,6 mld. Sk a cudzích pasív 45 mld. Sk rozdelený medzi Železničnú spoločnosť, a. s. a Železnice SROV. Z celkovej výšky cudzích pasív predstavujú záväzky 15,4 mld. Sk a bankové úvery 28,8 mld. Sk. Pretože v súčasnosti sú záverečné rokovania o rozsahu vkladu majetku do Železničnej spoločnosti, bude doplňujúca informácia o rozdelení majetku ŽSR a dosahu založenia novej spoločnosti na jeho hospodárenie, a tým aj na štátny rozpočet predložená priamo na rokovanie vlády. Stanovy spoločnosti vychádzajú z Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Výkon práv štátu ako akcionára patrí zo zákona ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. V stanovách je vytvorený pre akcionára priestor na presadzovanie plnenia zásad štátnej dopravnej politiky

a do pôsobnosti

valného zhromaždenia a jeho ingerencie do rozhodovania o zásadných otázkach akciovej spoločnosti patria aj otázky personálneho obsadenia jej orgánov. V záujme posilnenia vplyvu ministerstva stanovy v súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., zverujú valnému zhromaždeniu voľbu členov predstavenstva, ako aj predsedu predstavenstva a zároveň ustanovujú, že predseda predstavenstva bude vykonávať aj funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti. Dozornú radu a predsedu dozornej rady volí a odvoláva valné zhromaždenie, okrem tých členov dozornej rady, ktorých v súlade s Obchodným zákonníkom a stanovami spoločnosti budú po jej vzniku voliť zamestnanci spoločnosti. V stanovách sa osobitne rieši kompetencia dozornej rady v oblasti nakladania s majetkom. Predchádzajúci súhlas dozornej rady sa vyžaduje na predaj majetku, vklady do podnikania iných osôb, zriadenie záložného práva, dlhodobé prenájmy majetku a na celú oblasť nakladania so zmenkami. Týmto ustanovením sa zabezpečí dôkladné posúdenie odôvodnenosti a výhodnosti, resp. rizikovosti zamýšľaných operácií, ako aj ich transparentnosť.

Obchodné meno: Železničná spoločnosť, akciová spoločnosť. Sídlo spoločnosti: Bratislava, Žabotova 12, PSČ: 811 04.

Dnes bude oblačno až zamračené, na západe polooblačno až oblačno. Miestami dážď alebo prehánky, najmä na severe a východe. Od asi 900 m snehové zrážky. Najvyššia denná teplota 6 až 11, na severozápade okolo 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -3 stupne. Severozápadný až severný vietor 4 až 8, v nárazoch miestami okolo 15 m/s, na východe predpoludním slabý vietor.

V sobotu bude polooblačno, na východe až oblačno a miestami prehánky alebo občasný dážď od asi 800 m snehové. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v dolinách slabý mráz. Denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2 stupne. V nedeľu bude jasno až polooblačno, zrána hmlisto. Na juhu postupne veľká oblačnosť a miestami slabý dážď. Nočná teplota 4 až 0, v severnej polovici krajiny 0 až -5 stupňov. Denná teplota väčšinou 3 až 8 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.53 a zapadne o 16.18 hod.

Počasie v európskych mestách a teplota v °C

Amsterdamoblačno6
Aténypolooblačno18
Belehradpolooblačno18
Berlínprehánky2
Bratislavaoblačno4
Brusel oblačno6
Budapešťdážď5
Bukurešť polooblačno15
Frankfurtpolooblačno4
Helsinkidážď so snehom2
Istanbulpolooblačno18
Kodaň polooblačno2
Kyjevpolooblačno11
Lisabonslnečno14
Londýnoblačno6
Madridoblačno10
Moskvadážď5
Oslopolooblačno-1
Parížoblačno6
Prahapolooblačno2
Rímdážď17
Sofiapolooblačno14
Štokholmsneženie0
Varšavadážď3
Viedeňoblačno5
Záhrebdážď3
Ženevapolooblačno3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.