|
|||||||||||||||||
Piatok 9.Novembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budú dva železničné podnikyKonečne padlo záväzné slovo, štart je 1. január 2002 Vláda SR na svojom minulotýždňovom zasadnutí schválila Železničnú spoločnosť, návrh zakladateľskej listiny a stanov tejto spoločnosti, predložený ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií. Počíta sa s tým, že Železničná spoločnosť, a. s., vznikne k 1. januáru 2002. Jej zakladateľom a 100-percentným akcionárom je štát a v jeho mene koná ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. V odôvodnení tohto rozhodnutia vlády sa uvádza, že predložené zakladateľské dokumenty zakladateľská listina a stanovy spoločnosti rešpektujú príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Zároveň vytvárajú pre ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako pre akcionára priestor na presadzovanie zásad štátnej politiky v železničnej doprave. Založením Železničnej spoločnosti sa urobil významný krok v projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, a to oddelenie majetku a činnosti dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty. Jeho cieľom je dosiahnuť ekonomickú efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie v súlade s úlohami uznesenia vlády z 18. októbra 2000. Cieľom transformácie a reštrukturalizácie je ekonomická efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet, podpora hospodárskej súťaže vnútri odvetvia a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie. Významným cieľom je aj prispôsobenie tohto odvetvia požiadavkám Európskej únie. Súčasťou projektu je založenie Železničnej spoločnosti, a. s., ktorá prevezme od ŽSR výkon dopravných a obchodných činností. Zároveň dôjde k zmenám v ich pôsobnosti, ktoré zostanú organizáciou najmä na prevádzkovanie železničných dráh, vykonávanie s tým spojených obslužných a doplnkových činností a na správu zvereného majetku štátu. Zakladateľská listina v predmete činnosti obsahuje v súlade s § 9 ods. 1 zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., všetky činnosti, ktoré ku dňu účinnosti zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., vykonávali ŽSR s výnimkou prevádzkovania celoštátnych železníc, teda dopravnej cesty. Železničná spoločnosť môže tieto činnosti vykonávať po obdobie 18 mesiacov odo dňa jej vzniku. Po jej uplynutí si podľa osobitných predpisov obnoví potrebné oprávnenia na podnikanie. V súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., sa vyčlení z majetku ŽSR majetok súvisiaci s činnosťou dopravcu (osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne oddelených organizačných zložiek železníc, a to divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej prepravy, tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude železničná dopravná cesta, ani Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zástaviek, ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako nepeňažný vklad na založenie Železničnej spoločnosti, a. s. Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Hodnota nepeňažného vkladu sa určí ako všeobecná hodnota vkladaného majetku na základe znaleckého posudku a bude tvoriť hodnotu základného imania a rezervného fondu spoločnosti. Ohodnotenie vkladaného majetku sa vykoná znaleckým posudkom, ktorý spracúva Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR číslo 255/2000 Z. z. o stanovení hodnoty podniku, jeho časti a zložiek majetku podniku. Základné imanie spoločnosti bude rozdelené na akcie, ktoré budú mať zaknihovanú podobu a nebudú verejne obchodovateľné. Založenie Železničnej spoločnosti, a. s., podľa zákona č. 259/2001 Z. z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia akciovej spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky nevýhodné služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude úhrada straty povinnosťou štátu. Pri rešpektovaní tohto princípu bude majetok Železníc SR v celkovej hodnote aktív 73,6 mld. Sk a cudzích pasív 45 mld. Sk rozdelený medzi Železničnú spoločnosť, a. s. a Železnice SROV. Z celkovej výšky cudzích pasív predstavujú záväzky 15,4 mld. Sk a bankové úvery 28,8 mld. Sk. Pretože v súčasnosti sú záverečné rokovania o rozsahu vkladu majetku do Železničnej spoločnosti, bude doplňujúca informácia o rozdelení majetku ŽSR a dosahu založenia novej spoločnosti na jeho hospodárenie, a tým aj na štátny rozpočet predložená priamo na rokovanie vlády. Stanovy spoločnosti vychádzajú z Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Výkon práv štátu ako akcionára patrí zo zákona ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. V stanovách je vytvorený pre akcionára priestor na presadzovanie plnenia zásad štátnej dopravnej politiky a do pôsobnosti valného zhromaždenia a jeho ingerencie do rozhodovania o zásadných otázkach akciovej spoločnosti patria aj otázky personálneho obsadenia jej orgánov. V záujme posilnenia vplyvu ministerstva stanovy v súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., zverujú valnému zhromaždeniu voľbu členov predstavenstva, ako aj predsedu predstavenstva a zároveň ustanovujú, že predseda predstavenstva bude vykonávať aj funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti. Dozornú radu a predsedu dozornej rady volí a odvoláva valné zhromaždenie, okrem tých členov dozornej rady, ktorých v súlade s Obchodným zákonníkom a stanovami spoločnosti budú po jej vzniku voliť zamestnanci spoločnosti. V stanovách sa osobitne rieši kompetencia dozornej rady v oblasti nakladania s majetkom. Predchádzajúci súhlas dozornej rady sa vyžaduje na predaj majetku, vklady do podnikania iných osôb, zriadenie záložného práva, dlhodobé prenájmy majetku a na celú oblasť nakladania so zmenkami. Týmto ustanovením sa zabezpečí dôkladné posúdenie odôvodnenosti a výhodnosti, resp. rizikovosti zamýšľaných operácií, ako aj ich transparentnosť. Obchodné meno: Železničná spoločnosť, akciová spoločnosť. Sídlo spoločnosti: Bratislava, Žabotova 12, PSČ: 811 04. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |