|
|||||||||||||||||
Streda 12.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motto znie: Rodina nie je hendikepS koncom roka sa blíži aj uzávierka súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine Pri príležitosti Medzinárodného dňa rodiny iniciovalo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR ešte v máji roku 2000 vznik auditu Rodina a práca zameraného na oceňovanie zamestnávateľov ústretových k rodine. Audit je koncipovaný ako dvojstupňový model a bude mať kontinuálny priebeh. Jeho prvý stupeň predstavuje súťaž Zamestnávateľ ústretový k rodine, ktorá sa uskutoční každý rok. Jej nultý ročník prebehol v roku 2000 a od roku 2001 sa začína rátať jej skutočný historický vek. Druhý stupeň tvorí vlastný audit sociálnej politiky zamestnávateľov, ktorý sa začne až po uzatvorení tretieho ročníka súťaže a do ktorého sa môžu zapojiť finalisti súťaže. Motivácia a ocenenie Ako povedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Peter Magvaši, základným cieľom projektu je motivácia zamestnávateľov k vytváraniu pracovných podmienok citlivých k rodinným povinnostiam zamestnancov a verejné ocenenie zamestnávateľov, ktorí venujú systematickú pozornosť harmonizácii pracovného a rodinného života svojich zamestnancov. Dôležitá je tiež snaha rozšíriť uplatňovanie nových modelov podnikovej kultúry. Každý ročník súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine sa ukončí vyhlásením víťazov v troch kategóriách: rodinná politika, rovnosť príležitostí žien a mužov a najoriginálnejšie opatrenia pre rodinu, a ich zapísaním do Zoznamu zamestnávateľov ústretových k rodine. Aký bol nultý ročník Mottom nultého ročníka súťaže sa stalo heslo Spokojná rodina - spokojný zamestnávateľ. Vyplnené dotazníky prihlásených zamestnávateľov hodnotila Komisia na vykonanie auditu, ktorú vymenoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny a ktorá pracovala ako nezávislý orgán pri Medzinárodnom stredisku pre štúdium rodiny, kde sa evidovali, spracovali a vyhodnocovali všetky došlé prihlášky. Výsledky nultého ročníka sa slávnostne zverejnili v máji 2001, presne po roku od jeho vyhlásenia. V kategórii Rodinná politika zvíťazil Volkswagen Slovakia, a. s., Bratislava, v kategórii Rovnosť príležitostí žien a mužov Whirlpool Slovakia, s. r. o., Poprad. Víťazom kategórie Najoriginálnejšie opatrenie pre rodinu sa stali Slovenské magnezitové závody, a. s., Jelšava. Len do 31. decembra Na základe skúseností z nultého ročníka vyhlásilo MPSVR na rok 2001 prvý ročník súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine. Jeho mottom je heslo Rodina nie je hendikep a témou konštatovanie, že Zamestnávateľ ústretový k rodine = trojaký prínos: zamestnávateľovi, zamestnancovi a spoločnosti. Konečným termínom podania prihlášok je 31. december 2001, pričom výsledky sa opäť vyhlásia 15. mája nasledujúceho roka. Medzi hlavné podmienky účasti patrí súhlas s podmienkami a pravidlami, zaslanie prihlášky a vyplnenie dotazníka, ktoré treba odovzdať na adrese komisie (Drotárska cesta 46, 811 04 Bratislava, bližšie informácie na stránke www.bicfs.sk). Výsledky auditu budú široko medializované, k čomu prispeje aj Hospodársky denník ako jeden z troch hlavných mediálnych partnerov súťaže. Prestížne postavenie Víťazi auditu sa stanú nositeľmi ocenenia Zamestnávateľ ústretový k rodine, zároveň budú zapísaní do Zoznamu zamestnávateľov ústretových k rodine, ktorý bude viesť Komisia na vykonanie auditu. Ocenení zamestnávatelia okrem toho, že počas jedného roka budú môcť používať logo súťaže a získajú putovnú a upomienkovú cenu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny SR Petra Magvašiho, získajú aj prestížne postavenie medzi ostatnými slovenskými zamestnávateľmi. Iniciátor projektu totiž predpokladá, že aj na Slovensku sa podobne ako v Nemecku, vo Veľkej Británii, v susednom Rakúsku či Maďarsku táto súťaž stane súčasťou pozitívneho hodnotenia zamestnávateľov a prispeje k ich propagácii. V očiach verejnosti V mnohých krajinách EÚ má označenie Zamestnávateľ ústretový k rodine svoju hodnotu, na ktorej si mnohé firmy budujú svoj imidž. Práve tento fakt môže zamestnávateľov motivovať k ústretovosti k svojim zamestnancom nad rámec zákonom stanovených povinností. Smerom dovnútra podniku môže zapojenie do auditu slúžiť ako významný diagnostický nástroj pri identifikácii slabých miest a rozvoji ľudských zdrojov. Smerom navonok môže výrazne prispieť k jeho pozitívnemu obrazu v očiach verejnosti. Rozumní zamestnávatelia vedia, že dobrý výkon podajú iba stabilizovaní pracovníci, ktorí cítia spolupatričnosť s firmou, majú podmienky na regeneráciu pracovných síl a cítia sa šťastní a spokojní v práci aj v rodine. Andrea Chalupová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |