|
|||||||||||||||||
Štvrtok 13.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transformácia, to je zmenaKomentuje Rudolfa Vallová Vláde nebol dosiaľ predložený dostatočný počet argumentov, aby rozhodla o zriadení Národného úradu pre cestovný ruch. Na svojom rokovaní dňa 24. októbra rokovanie o zriadení úradu prerušila, hoci podľa názoru poslancov NR SR by mal takýto štátny orgán na Slovensku pôsobiť už od 1. januára. Že sa tak nedeje, je potvrdením rozchádzajúcich sa názorov vládnych činiteľov na národohospodársky význam cestovného ruchu a spochybňovaním predpokladov, ktoré cestovný ruch ponúka pre riešenie otázky nezamestnanosti. Slovensko s veľkým prírodným potenciálom, na ktorom cestovný ruch stavia, nevyhnutne potrebuje transformáciu štátneho manažmentu. Súčasný systém je nefunkčný, ťažkopádny a neúplný tak zo strany vertikálnej, ako aj horizontálnej. V porovnaní so štátmi, v ktorých sa cestovný ruch podieľa na HDP oveľa vyšším percentom, je pre náš systém vlastný skôr amaterizmus a absencia akéhokoľvek regionálneho rozmeru. Dokonca sme klesli až tak hlboko, že štátni zamestnanci na okresnej úrovni, ktorí v minulosti mali relatívne dobrý prehľad o stupni a vyváženosti materiálno-technickej základne cestovného ruchu, dnes ho už nemajú. Odzrkadľuje sa to na kvalite vstupných informácií potrebných na zostavovanie regionálnych plánov a hospodárskych vízií vôbec, o ich predchádzajúcej analýze ani nehovoriac. Odráža sa to na kvalite informovanosti pracovníkov na centrálnej úrovni, ktorí sa navyše pre nedostatok finančných prostriedkov nemôžu spoliehať ani na výsledky terénneho prieskumu. Analytické informácie vychádzajú z čísel Štatistického úradu SR, ktorý má tiež svoje slabé miesta. Navyše vládu ťažko presvedčí 8,3 mld. Sk tržieb cestovných kancelárií, 38,6 mld. Sk tržieb hotelov a reštaurácií, 19,9 mld. Sk devízového inkasa, 28,8 milióna príchodov cudzincov či 20,3 milióna vycestovaní našich občanov do zahraničia, ba ani informácia, že vývoj uvedených ukazovateľov má už roky klesajúci trend. Transformácia štátneho manažmentu si zaiste vyžaduje zostavenie vopred známeho projektu, Ten, čo bol predložený ministrom hospodárstva Ľ. Harachom, nebol odporučený poradou ekonomických ministrov. Vláda mu uznesením č. 184/2001 ponechala priestor na opätovné prerokovanie. V súčasnosti minister hospodárstva predkladá ďalší zásadný analytický materiál o cestovnom ruchu, ktorý už na stole bol, a to v hospodárskej rade vlády a teoreticky by sa o ňom mohlo hovoriť 19. decembra na poslednej tohoročnej porade ekonomických ministrov. Vtip je však v tom, že ak sa má v cestovnom ruchu vôbec začať transformácia, analytické materiály by malo vláde predložiť minimálne aj ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (z hľadiska rozvoja dopravy a horských dopravných zariadení), poľnohospodárstva (ekoturistika), kultúry (kultúrny cestovný ruch a mestská turistika), zdravotníctva (kúpeľný turizmus), životného prostredia (zabezpečenie trvalo udržateľného cestovného ruchu), zahraničných vecí (prevádzka turistických informačných oddelení), financií (nákupná turistika) atď. Dosť na to, aby sa z toho zatočila hlava aj premiérovi. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |