|
|||||||||||||||||
Štvrtok 13.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavebníctvo je vlnovkouDostali sa zo straty, rok ukončia so ziskom Inžinierske stavby Košice rátajú s výnosmi na konci roku 2001 vo výške 2,4 mld. Sk, čo je v porovnaní s predchádzajúcim tým istým obdobím nárast o 25 až 30 %. Rentabilita v závere roka sa bude pohybovať podľa ekonomického riaditeľa Štefana Tarášeka na hranici 30 mil. Sk zisku s vyrovnanou bilanciou záväzkov i pohľadávok a v súčasnosti už majú vyrovnané všetky záväzky voči štátu vrátane daňových a poistných odvodov i zamestnancom. Slogan, podľa ktorého stavebníctvo je vlnovka so začiatkom obyčajne v červených číslach a ziskovým finišom, plne platí aj u košických stavbárov, pretože hoci prvý polrok uzavreli sa stratou tesne pod hranicou 17 mil. Sk, už vtedy sa dal tušiť zvrat k lepším výsledkom. Znížili napríklad medziročný záporný výsledok o takmer 66 % a už počas minulého roka sa firme podarilo získať viacero finančne zaujímavých zákaziek aj mimo východného Slovenska, čo sa však na objeme tržieb prejavilo až v tomto roku. Ku koncu júna napríklad tržby za predaj vlastných výrobkov a služieb dosiahli 936 mil. Sk a medziročne (423 mil. Sk) vzrástli viac ako dvakrát. Aj celkové výnosy sa vtedy medziročne zvýšili o 79,7 % na 1,12 mld. Sk. Hodnota externého predaja betónu sa oproti rovnakému obdobiu minulého roka rovnako zvýšila o 514 mil. Sk na 889 mil. Sk. Objem ostatných externých tržieb, ktoré sa týkajú prác na maďarskej strane výstavby Mosta Márie Valérie, dosiahol v prvom polroku 68 mil. Sk a medziročne stúpol o 25 mil. Sk. Z hľadiska celého roka si firma udržala stabilitu, pracovala bez vážnejších výkyvov vo výkonnosti. Výrobná činnosť bola prevažne zameraná na cestno-mostný program s hlavným odberateľom Slovenskou správou ciest, ktorej objednávky asi za 900 mil. Sk v tomto roku bez zvyšku splnila. Medzi finančne najzaujímavejšie diaľničné trasy patrili: obchvat Fričovce, Južné nábrežie v Košiciach, diaľničný privádzač v Prešove, diaľničný úsek Važec - Mengusovce, ľavobrežný privádzač v Žiline, mestská komunikácia v Prešove. Medzinárodný úspech zaznamenala v už spomínanej stavbe Mosta Márie Valérie v Štúrove, ktorú skončili v súlade s rozpočtom. Inžinierske stavby Košice už niekoľko rokov prechádzajú postupnou reštrukturalizáciou a vracajú sa aj k priemyselnej výstavbe, ktorú predtým vykonávali. Príkladom sú rekonštrukčné stavby pre U. S. Steel, obchodné centrá, stredisko pre medzinárodnú kamiónovú dopravu PEMA v Košiciach, kooperácia na výstavbe tamojšej Optimy a ďalšie. Zamestnanosť sa podarilo postupne zvyšovať v sezóne asi o 300 ľudí na súčasný skutočný stav 1884. Priemerný prepočítaný stav pracovníkov od začiatku roka je 1764. Investície, na ktoré stavbári vyčlenili v tomto roku asi 120 mil. Sk a šli najmä do technológií na zlepšenie strojového a technického parku, by mali byť do konca roka zabezpečené. Na zachovanie minimálne jednoduchej reprodukcie ich výška v budúcom roku by nemala byť nižšia ako v tomto roku. Podľa prognóz a súčasného poznania marketingu objemy, zamestnanosť a rentabilita v roku 2002 majú byť lepšie od tohtoročných výsledkov, hoci Š. Tarášek za súčasného stavu v stavebníctve nevylučuje prekvapenia. Nedávne valné zhromaždenie okrem zmeny stanov vyplývajúcich z Obchodného zákonníka a výmeny člena predstavenstva i dozornej rady neprinieslo vážny pohyb v štruktúre akcionárov. Ladislav Kulik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |