|
|||||||||||||||||
Štvrtok 13.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyradili vás už z evidenciePíšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 02/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk Dňa 23. júla 2001 (v pondelok) som mala určený termín, kedy som sa mala dostaviť na okresný úrad práce. Dňa 20. júla 2001 (v piatok) mi bola doručená pozvánka z organizácie so sídlom v Ústí nad Labem, kde som si poslala doklady na konkurz, že 23. júla 2001 som pozvaná na výberové konanie, t. j. na pohovor. Príslušný okresný úrad práce však v piatok nemal stránkové dni, takže som nemohla oznámiť, že v pondelok sa z dôvodu hľadania si zamestnania a konaného pohovoru nemôžem dostaviť na okresný úrad práce. Avšak hneď po pricestovaní z pohovoru, t. j. v stredu - 25. júla 2001 (v utorok bol zase nestránkový deň) som sa dostavila na okresný úrad práce, kde ma už čakalo rozhodnutie, že z dôvodu nespolupráce som z evidencie nezamestnaných vyradená. Proti rozhodnutiu okresného úradu práce som sa odvolala na krajský úrad práce. Ten však rozhodnutie prvostupňového orgánu potvrdil a moje odvolanie zamietol. Do evidencie vraj môžem byť zaradená až po uplynutí šiestich mesiacov. Je postup okresného úradu práce i krajského úradu práce správny? Poraďte mi, čo mám robiť? - Pri sprostredkovaní zamestnania alebo pri rekvalifikácii je evidovaný nezamestnaný povinný spolupracovať s okresným úradom práce, ktorý poučí evidovaného nezamestnaného o jeho právach a povinnostiach a zároveň určí termíny, v ktorých je evidovaný nezamestnaný povinný dostaviť sa na okresný úrad práce (§ 39 ods. 4 zákona NR SR č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov). Evidovaný nezamestnaný sa z evidencie nezamestnaných vyradí, ak bez vážnych osobných alebo rodinných dôvodov nespolupracuje s okresným úradom práce a v takých prípadoch bude znovu do evidencie nezamestnaných zaradený po uplynutí šiestich mesiacov odo dňa vyradenia z evidencie nezamestnaných na základe osobného podania písomnej žiadosti (§ 41 ods. 2 cit. zákona o zamestnanosti). Za nespoluprácu s okresným úradom práce sa považuje okrem iného aj nedostavenie sa na okresný úrad práce v určenom termíne (§ 41 ods. 3 písm. d/ cit. zákona o zamestnanosti). Evidovaný nezamestnaný má však povinnosť najneskôr do troch pracovných dní písomne oznámiť okresnému úradu práce každú zmenu oproti predchádzajúcemu zápisu v evidencii nezamestnaných (§ 39 ods. 3 cit. zákona o zamestnanosti). V zmysle uvedeného ustanovenia zákona o zamestnanosti sa evidovanému nezamestnanému ukladajú povinnosti vo veci oznamovania príslušnému okresnému úradu práce potrebných údajov, informácii, predkladania príslušných potvrdení alebo čestných vyhlásení, ako aj nahlasovania všetkých zmien, ktoré majú vplyv na sprostredkovanie zamestnania, rekvalifikáciu, poskytovanie podpory v nezamestnanosti, ako aj zotrvanie v evidencii nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie. Na základe uvedeného, podľa môjho názoru, postup prvostupňového orgánu (okresný úrad práce) i druhostupňového orgánu (krajský úrad práce) bol nezákonný a bol v rozpore najmä s ustanovením § 39 ods. 3 zákona NR SR č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov vzhľadom na to, že ste si zákonom uloženú povinnosť splnili, t. j. do troch pracovných dní (aj v rámci stránkových - úradných dní) ste oznámili potrebné skutočnosti a predložili potrebné potvrdenie o absolvovaní konkurzu. Vzhľadom na ustanovenie § 131 zákona NR SR č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov, podľa ktorého na konanie podľa § 20 ods. 2 písm. t) zákona NR SR č. 387/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov (t. j. vo veci rozhodovania okresného úradu práce o zaradení občanov do evidencie nezamestnaných alebo o ich vyradení z tejto evidencie), ako aj podľa § 18 ods. 2 písm. p) zákona NR SR č. 387/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov (t. j. vo veci rozhodovania krajského úradu práce o opravných prostriedkoch - odvolaniach, v prípadoch, v ktorých v prvom stupni rozhodol okresný úrad práce) sa vzťahujú všeobecné ustanovenia zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov s výnimkou § 60 až 66, t. j. okrem ustanovení o obnove konania a preskúmavania rozhodnutí mimo odvolacieho konania. Vychádzajúc z ustanovenia § 131 ods. 4 cit. zákona právoplatné rozhodnutia Národného úradu práce podľa § 244 a nasl. Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov sú preskúmateľné súdmi (t. j. proti rozhodnutiu krajského úradu práce už nie je možné podať riadny opravný prostriedok - t. j. odvolanie, ani mimoriadny opravný prostriedok - napr. obnovu konania a nie je prípustné ani uvedené mimoodvolacie konanie podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov). Z uvedeného vyplýva, že môžete podať žalobu na príslušný krajský súd, v obvode ktorého má sídlo správny orgán, ktorého rozhodnutie sa preskúmava. Tiež môžete podať podnet na prokuratúru, pretože podľa zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre máte právo požiadať prokurátora o preskúmanie postupu alebo rozhodnutia príslušných úradov (t. j. právoplatného rozhodnutia okresného úradu práce a krajského úradu práce) z hľadiska dodržania zákonnosti. Prokurátor musí podnet vybaviť do dvoch mesiacov, resp. v odôvodnených prípadoch túto lehotu môže nadriadený prokurátor predĺžiť. § 39 ods. 4 zákona č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti znení neskorších predpisov znie: Evidovaný nezamestnaný je povinný pri sprostredkovaní zamestnania alebo pri rekvalifikácii spolupracovať s okresným úradom práce, ktorý poučí evidovaného nezamestnaného o jeho právach a povinnostiach a určí termíny, v ktorých je evidovaný nezamestnaný povinný sa dostaviť na okresný úrad práce. JUDr. Z. Macková, PhD. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |