Hospodársky denník
USD48,178 Sk
EUR43,237 Sk
CHF29,329 Sk
CZK1,326 Sk
  Piatok  14.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













EC a IC len keď budú v pluse

Železnice Slovenskej republiky operatívne zabezpečujú úlohy

V uplynulých dňoch správna rada ŽSR prerokovala výsledky hospodárenia ŽSR za desať mesiacov. Za sledované obdobie dosiahli stratu vo výške 542,8 mil. Sk, čo je oproti skutočnosti minulého roka lepší hospodársky výsledok o 1,5 mld. Sk. Náklady boli pritom účtované vyššie o 272 mil. Sk a dosiahnuté výnosy boli vyššie o 1,8 mld. Sk. V porovnaní s plánom dosiahnutý hospodársky výsledok je lepší o 2,3 mld. Sk a dosiahnuté výnosy boli vyššie o 2,4 mil. Sk. Bližšie nám výsledky rokovania správnej rady priblížil riaditeľ odboru komunikácie s verejnosťou Miloš Čikovský: „Podľa operatívnych výsledkov bolo za desať mesiacov prepravených 44 982 744 ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom viac o 995 744 ton. Kým vnútroštátna preprava klesla o 3 % a preprava na vývoz klesla o jedno percento, dovozná preprava vzrástla o 4 % a tranzitná o 6%. V tomto roku

prudko vzrástla

preprava ropných výrobkov - o 366 %. Klesla preprava dreva o tri percentá, železnej rudy o 5 % a chémie o 38 %. ŽSR v porovnaní s európskymi železnicami dosahujú dobré výsledky v preprave tovaru v prepočte na jedného zamestnanca (854-tisíc ton). Lepšie výsledky majú rakúske železnice (1 105-tisíc ton), slovinské železnice (1 100-tisíc ton), nemecké železnice (940-tisíc ton). Horšie výsledky vykazujú napríklad České dráhy (758-tisíc ton), poľské železnice (668-tisíc ton), maďarské železnice (543-tisíc ton). V intenzite využívania železničnej siete sú ŽSR na druhom mieste v Európe. V preprave tovaru na kilometer železničnej trate sú pred ŽSR len

belgické železnice

s výkonom 11,6 tisíca ton. Celkové tržby z osobnej a nákladnej prepravy dosiahli výšku 14,8 mld. Sk, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2000 viac o 2 mld. Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 16,38 %. Tržby z nákladnej prepravy boli zabezpečené v objeme 13 mld. Sk, čo je v porovnaní s rokom 2000 viac o 1,9 mld. Sk, čo je medziročný nárast tržieb o 17,19 %. Za desať mesiacov tohto roka bolo prepravených 53,3 milióna osôb a zabezpečený výkon 2,35 mld. osobokilometrov. Oproti rovnakému obdobiu roku 2000 bolo prepravených o 2 999 378 osôb menej, teda o 5,32 %. Tržby z osobnej prepravy boli za desať mesiacov zabezpečené v objeme 1,8 mld. Sk, čo je v v porovnaní s rokom 2000 viac

o 1,7 mld. Sk,

čo predstavuje medziročný nárast o 10,88 %. Dosiahnuté tržby z osobnej prepravy boli v porovnaní s plánom stanoveným na desať mesiacov tohto roku v objeme 2 011 189 tis. Sk nižšie o188 345 tis. Sk, plnenie tržieb bolo zabezpečené na 90,64 %.

Štátny tajomník MDPT Ing. Michal Balog informoval, že ministerstvo vydalo 1800 povolení na kamiónovú dopravu, a teda môžeme očakávať zvýšenú konkurenciu cestnej dopravy. Vyjadril presvedčenie, že vzostup kamiónovej dopravy súvisí s nedostatočnou prácou ŽSR so zákazníkmi. Kamiónová doprava bojuje o zákazníka, ponúka mu lepšie a výhodnejšie služby. Tajomník Odborového združenia železničiarov Ing. Rudolf Pecár povedal, že železnice si samy uhrádzajú prevádzku a údržbu dopravnej cesty a cestní dopravcovia takúto povinnosť nemajú. „Pokiaľ bude platiť takáto

dopravná politika,

nemôžeme očakávať vzrast konkurencieschopnosti železničnej dopravy.“Pokles v osobnej doprave podľa Ing. Michala Baloga súvisí s nízkou kultúrou cestovania a nedostatočnými službami. Žiadal posilniť prímestskú dopravu, najmä vo veľkých mestách a zlepšiť grafikon vlakovej dopravy. Zástupca generálneho riaditeľa Ing. Ladislav Saxa povedal, že ani on nie je spokojný s kvalitou grafikonu osobnej dopravy, najmä z hľadiska prípojovosti, a preto korektúry v grafikone sa budú robiť aj počas platnosti cestovného poriadku. Správna rada ŽSR vzala na vedomie aj informáciu o zmluvách vo verejnom záujme medzi štátom a ŽSR a medzi štátom a Železničnou spoločnosťou, a. s., na rok 2002. Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy uzatvorí budúci prevádzkovateľ dráhy (ŽSR) s objednávateľom (štát). Predmetom zmluvy je záväzok ŽSR prevádzkovať železničné dráhy, teda organizovať

vlakovú dopravu

na týchto dráhach, zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy. Zmluva ďalej stanovuje rozsah výkonov, ktoré sú ŽSR povinné poskytnúť dopravcom, ktorí prevádzkujú dopravu na železniciach za určené ceny (cena za použitie dopravnej cesty) a podmienok stanovených štátom. Zo zmluvy vznikne štátu záväzok uhradiť ŽSR preukázateľnú stratu, ktorá im vznikla v dôsledku plnenia záväzku. Výška preukázateľnej straty pri prevádzkovaní železnice je rozdiel medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi (EON) vynaloženými ŽSR na splnenie záväzku a tržbami dosiahnutými ŽSR z plnenia tohto záväzku. EON vo výške 10,4 mld. Sk vyplývajú z prijatého podnikateľského plánu ŽSR na rok 2002. Tržby sú kvantifikované na základe plánovaných výkonov podľa druhov dopravy a kategórií tratí a maximálnych cien za použitie železničnej dopravnej cesty. Pri zohľadnení návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002 vychádza poskytovanie služieb dopravnej cesty

s nekrytou stratou

1, 2 mld. Sk. Zmluva sa uzatvorí na dobu určitú, pričom termín účinnosti zmluvy bude stanovený od 1. 1. 2002 do 31. 12. 2002. Návrh Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy na rok 2002 zostáva na úrovni roku 2001 z dôvodu platnosti súčasného grafikonu vlakovej dopravy až do konca kalendárneho roku 2002. V diskusii vznikla aj polemika o zmysle vyňatia EC a IC vlakov zo Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. „Ak sa preukáže, že EC a IC vlaky sú stratové, budeme žiadať, aby sa strata naďalej financovala zo štátneho rozpočtu.“

Počasie

Počasie bude naďalej pod vplyvom vyššieho tlaku. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, len ráno miestami pri nižších teplotách možnosť zvýšenej záťaže srdcovo-cievneho systému. Preto sú vhodné preventívne opatrenia u pacientov trpiacich na kardiovaskulárne ochorenia. Pozitívne sú účinky počasia na reumatické ochorenia, telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Citliví, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi majú sklon k bolestiam hlavy a pocitom závratu.Zajtra očakávame slabé zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude jasno až polojasno a chladno. Najvyššia denná teplota -8 až -4, ojedinele len okolo -12 stupňov. Vietor severných smerov do 5, v Košickej kotline 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -10 stupňov.n V sobotu bude prevažne polojasno a ojedinele slabé sneženie. Nočná teplota -13 až -19, ojedinele -20 až -25, denná teplota -8 až -4, ojedinele okolo -10 stupňov. V nedeľu bude prevažne oblačno a miestami, najmä na severe a východe, občasné sneženie. Nočná teplota -9 až -14, ojedinele do -20, denná teplota -10 až -5 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 15.56 hod.

Amsterdamoblačno-4
Atényjasno11
Belehradzamračené0
Berlínoblačno-6
Bratislavapolooblačno-5
Brusel oblačno-3
Budapešťpolooblačno-2
Bukurešť oblačno0
Frankfurtjasno-3
Helsinkijasno0
Istanbuldážď5
Kodaňsneženie1
Kyjevoblačno-8
Lisabondážď16
Londýnoblačno0
Madridjasno7
Moskvasneženie-11
Oslooblačno0
Parížjasno-2
Prahapolooblačno-6
Rímdážď7
Sofiasneženie-3
Štokholmzamračené0
Varšavasneženie-7
Viedeňpolooblačno-6
Záhreboblačno-2
Ženevajasno-2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.