Hospodársky denník
USD48,178 Sk
EUR43,237 Sk
CHF29,329 Sk
CZK1,326 Sk
  Piatok  14.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Chcú ľahké vozidlá

Pre regionálnu dopravu

V poľskom Gdansku - Oliwe sa uskutočnila štvrtá medzinárodná výstava koľajovej dopravy TRAKO 2001, ktorú organizátori spojili s konferenciu pod názvom Automatika a nové technológie v koľajovej doprave. Okrem otázok technického pokroku, zlepšovania úrovne dopravnej infraštruktúry, najmä na tratiach, ktoré sú zahrnuté do medzinárodných koridorov, sa v Poľsku vážne zaoberajú aj problematikou regionálnych tratí. V súčasnosti, keď v cestnej doprave, individuálnej aj hromadnej, prevádzkovateľ v podstate hradí len priame náklady, je koľajová doprava v nevýhode. Tento stav nemôže byť trvalý a vlády a štátne orgány budú musieť postúpiť o krok ďalej a začať plniť vlastné proklamácie i záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd. Z tohto predpokladu vychádzajú aj výrobcovia trakčných prostriedkov pre trate s nižšou frekvenciou cestujúcich na tratiach so závislou aj nezávislou trakciou. Poľská firma PESA - Pojazdy Szynowe SA holding z Bydhošťa predstavila na výstave Koľajový autobus. Vozidlo má naftový motor s výkonom 500 kW (motor MAN-Voith). K základnej sekcii dlhej 24,5 metra je možné pridať ďalší diel, a tak vznikne jednotka s dĺžkou 49 metrov. V prvom prípade je možné poskytnúť 60 až 90 miest na sedenie a 80 až 100 na státie. V rozšírenej verzii je to približne dvojnásobok. Ďalším exponátom ľahkého vozidla pre regionálnu dopravu bola obdobná jednotka od firmy Alstom. Výrobca vystavoval základnú jednotku s názvom Coradia TM LINT R 27. Do názvu výrobca zašifroval poslanie a účel vozidla. Číslo za názvom udáva jeho dĺžku v metroch. Vozidlá sa môžu vyrábať s elektrickým pohonom pre všetky hlavné prúdové sústavy (1,5 kV, 3 kV, 15 kV a 25 kV) alebo s naftovým motorom (motor HD/HM). Zatiaľ čo poľský autobus je prototypom, vozidlá firmy Alstom sú od roku 1999 v prevádzke najmä v Nemecku, Belgicku a v Taliansku . Určite by sa obidva exponáty zišli aj u nás.

Počasie

Počasie bude naďalej pod vplyvom vyššieho tlaku. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, len ráno miestami pri nižších teplotách možnosť zvýšenej záťaže srdcovo-cievneho systému. Preto sú vhodné preventívne opatrenia u pacientov trpiacich na kardiovaskulárne ochorenia. Pozitívne sú účinky počasia na reumatické ochorenia, telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Citliví, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi majú sklon k bolestiam hlavy a pocitom závratu.Zajtra očakávame slabé zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude jasno až polojasno a chladno. Najvyššia denná teplota -8 až -4, ojedinele len okolo -12 stupňov. Vietor severných smerov do 5, v Košickej kotline 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -10 stupňov.n V sobotu bude prevažne polojasno a ojedinele slabé sneženie. Nočná teplota -13 až -19, ojedinele -20 až -25, denná teplota -8 až -4, ojedinele okolo -10 stupňov. V nedeľu bude prevažne oblačno a miestami, najmä na severe a východe, občasné sneženie. Nočná teplota -9 až -14, ojedinele do -20, denná teplota -10 až -5 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 15.56 hod.

Amsterdamoblačno-4
Atényjasno11
Belehradzamračené0
Berlínoblačno-6
Bratislavapolooblačno-5
Brusel oblačno-3
Budapešťpolooblačno-2
Bukurešť oblačno0
Frankfurtjasno-3
Helsinkijasno0
Istanbuldážď5
Kodaňsneženie1
Kyjevoblačno-8
Lisabondážď16
Londýnoblačno0
Madridjasno7
Moskvasneženie-11
Oslooblačno0
Parížjasno-2
Prahapolooblačno-6
Rímdážď7
Sofiasneženie-3
Štokholmzamračené0
Varšavasneženie-7
Viedeňpolooblačno-6
Záhreboblačno-2
Ženevajasno-2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.