Chcú ľahké vozidlá Pre regionálnu dopravu V poľskom Gdansku - Oliwe sa uskutočnila štvrtá medzinárodná výstava koľajovej dopravy TRAKO 2001, ktorú organizátori spojili s konferenciu pod názvom Automatika a nové technológie v koľajovej doprave. Okrem otázok technického pokroku, zlepšovania úrovne dopravnej infraštruktúry, najmä na tratiach, ktoré sú zahrnuté do medzinárodných koridorov, sa v Poľsku vážne zaoberajú aj problematikou regionálnych tratí. V súčasnosti, keď v cestnej doprave, individuálnej aj hromadnej, prevádzkovateľ v podstate hradí len priame náklady, je koľajová doprava v nevýhode. Tento stav nemôže byť trvalý a vlády a štátne orgány budú musieť postúpiť o krok ďalej a začať plniť vlastné proklamácie i záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd. Z tohto predpokladu vychádzajú aj výrobcovia trakčných prostriedkov pre trate s nižšou frekvenciou cestujúcich na tratiach so závislou aj nezávislou trakciou. Poľská firma PESA - Pojazdy Szynowe SA holding z Bydhošťa predstavila na výstave Koľajový autobus. Vozidlo má naftový motor s výkonom 500 kW (motor MAN-Voith). K základnej sekcii dlhej 24,5 metra je možné pridať ďalší diel, a tak vznikne jednotka s dĺžkou 49 metrov. V prvom prípade je možné poskytnúť 60 až 90 miest na sedenie a 80 až 100 na státie. V rozšírenej verzii je to približne dvojnásobok. Ďalším exponátom ľahkého vozidla pre regionálnu dopravu bola obdobná jednotka od firmy Alstom. Výrobca vystavoval základnú jednotku s názvom Coradia TM LINT R 27. Do názvu výrobca zašifroval poslanie a účel vozidla. Číslo za názvom udáva jeho dĺžku v metroch. Vozidlá sa môžu vyrábať s elektrickým pohonom pre všetky hlavné prúdové sústavy (1,5 kV, 3 kV, 15 kV a 25 kV) alebo s naftovým motorom (motor HD/HM). Zatiaľ čo poľský autobus je prototypom, vozidlá firmy Alstom sú od roku 1999 v prevádzke najmä v Nemecku, Belgicku a v Taliansku . Určite by sa obidva exponáty zišli aj u nás.
|
PočasiePočasie bude naďalej pod vplyvom vyššieho tlaku. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, len ráno miestami pri nižších teplotách možnosť zvýšenej záťaže srdcovo-cievneho systému. Preto sú vhodné preventívne opatrenia u pacientov trpiacich na kardiovaskulárne ochorenia. Pozitívne sú účinky počasia na reumatické ochorenia, telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresom. Citliví, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi majú sklon k bolestiam hlavy a pocitom závratu.Zajtra očakávame slabé zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude jasno až polojasno a chladno. Najvyššia denná teplota -8 až -4, ojedinele len okolo -12 stupňov. Vietor severných smerov do 5, v Košickej kotline 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -10 stupňov.n V sobotu bude prevažne polojasno a ojedinele slabé sneženie. Nočná teplota -13 až -19, ojedinele -20 až -25, denná teplota -8 až -4, ojedinele okolo -10 stupňov. V nedeľu bude prevažne oblačno a miestami, najmä na severe a východe, občasné sneženie. Nočná teplota -9 až -14, ojedinele do -20, denná teplota -10 až -5 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 15.56 hod.Amsterdam | oblačno | -4 |
Atény | jasno | 11 |
Belehrad | zamračené | 0 |
Berlín | oblačno | -6 |
Bratislava | polooblačno | -5 |
Brusel | oblačno | -3 |
Budapešť | polooblačno | -2 |
Bukurešť | oblačno | 0 |
Frankfurt | jasno | -3 |
Helsinki | jasno | 0 |
Istanbul | dážď | 5 |
Kodaň | sneženie | 1 |
Kyjev | oblačno | -8 |
Lisabon | dážď | 16 |
Londýn | oblačno | 0 |
Madrid | jasno | 7 |
Moskva | sneženie | -11 |
Oslo | oblačno | 0 |
Paríž | jasno | -2 |
Praha | polooblačno | -6 |
Rím | dážď | 7 |
Sofia | sneženie | -3 |
Štokholm | zamračené | 0 |
Varšava | sneženie | -7 |
Viedeň | polooblačno | -6 |
Záhreb | oblačno | -2 |
Ženeva | jasno | -2 |
|
|
|