|
|||||||||||||||||
Piatok 14.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lákadlom nová električkaZ Popradu na Štrbské Pleso poteší doprava Návštevníkov slovenských veľhôr určite poteší nový vlak - električka, ktorá o niekoľko dní začne premávať na úseku Poprad - Tatry - Štrbské Pleso. Nové elektrické vlakové jednotky série 425.95 pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) vyrábajú Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Vrútky v konzorciu so švajčiarskymi firmami ADtranz a Stadler. Pre TEŽ ich vyrobia štrnásť a do prevádzky ich nasadia postupne. Po skončení tejto dodávky sa plánuje s dodávkou šiestich dieselmotorových jednotiek, ktoré budú jazdiť na podtatranských železničných tratiach. Prezentačná jazda prvej novej elektrickej vlakovej jednotky série 425.95 pre TEŽ pred zaradením do pravidelnej prevádzky sa uskutočnila ešte 15. marca medzi stanicami Poprad - Tatry a Starý Smokovec. Odvtedy už prešlo dosť času. Aké sú skúsenosti z prevádzky nových električiek? Svoje skúsenosti ponúka rušňovodič Stanislav Antalík z RD Poprad: Skúšobná prevádzka nového vozidla sa začala 2. apríla na traťovom úseku Poprad Tatry - Tatranská Lomnica. Do Železničnej stanice Štrbské Pleso prvýkrát prišla 15. júna. Spočiatku sme jazdili tak, že v každej elektrickej jednotke bol jeden rušňovodič, neskoršie sme úspešne odskúšali aj dvoj- a trojčlenné riadenie. Spojenie troch súprav je však skôr myšlienka do budúcnosti, pretože jeho uplatnenie môže prísť do praxe až po úprave dĺžky nástupíšť na železničných staniciach TEŽ. V súčasnosti je po technicko-bezpečnostných skúškach (TBS) päť nových električiek a dve ďalšie sú pripravené v RD Poprad. Električka číslo šesť sa chystá na skúšky a do konca roka by mala mať skončené skúšky aj siedma električka. Napriek tomu, že do RD Poprad prichádzajú zo ŽOS Vrútky električky zmontované skoro na 70 %, trvá celý mesiac, pokiaľ technici oživia hnací kontajner, odskúšajú ho, pripoja k nemu dva veľkopriestorové oddiely a celý komplet odskúšajú na trati. Doteraz narazili len na dva problémy. Prvý súvisel s komplikovaným miestom na trati, kde je polomer oblúku 50 metrov. Tu dochádzalo k nežiaducemu dotyku dvoch častí súpravy. Technici však promptne zareagovali, posunuli uchytenie tlmiča o desať milimetrov, a je po probléme. Druhý problém súvisí s vysokým napätím a spočíva v tom, že električky sú stavané na maximálne napätie 1800 V. V sieti TEŽ býva niekedy aj 2100 V a predpäťová ochrana nového vozidla reaguje na takýto stav vypnutím hlavného vypínača. Do konca novembra však vymenili transformátory v meniarňach Slavkov, Štrba a Horný Smokovec, a tým sa v sieti TEŽ zabezpečí trakčné napätie s požadovaným parametrami. Na vozidle samotnom nie sú žiadne nedostatky, konštatuje S. Antalík. Ak mám hovoriť za seba, v každom smere je to plus a za starú električku by som už novú nemenil. Už dnes máme depo plné. Je tam 18 starých a 7 nových električiek, dačo bude treba dať ťmimo koľajŤ, s úsmevom dodal S. Antalík. Nedávno som sa zúčastnil na medzinárodnom stretnutí so špeditérmi a spolupracovníkmi, uviedol riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Ing. Miroslav Dzurinda. Na tomto podujatí sa zúčastnili zástupcovia desiatich štátov. Súčasťou programu bola aj možnosť previezť sa na novej TEŽ. Električka zanechala v účastníkoch ten najlepší dojem a pri porovnaní starej a novej súpravy všetci zhodne konštatovali, že sme pokročili najmenej o tridsať rokov dopredu. Podľa poznatkov nielen odborníkov, ale aj verejnosti, sú skúsenosti z doterajšej prevádzky pozitívne. Najmä cestujúca verejnosť oceňuje možnosť cestovania vo veľkopriestorovom vozni. Kapacita je 88 miest na sedenie a 92 na státie, priestory na uloženie lyží, batožiny, horských bicyklov, takmer panoramatické obloky umožňujú dokonalý výhľad. Ďalšie skúsenosti prinesie opravárenská činnosť. Kým pri starých strojoch bol na ošetrenie prebeh 600 - 900 km, pri nových je spodná hranica 4000 kilometrov! Minuloročná zima vo Vysokých Tatrách patrila k tým slabším, takže nová električka sa nedala odskúšať v skutočne extrémnych zimných tatranských prevádzkových podmienkach. No s ihličím na koľajniciach problém nebol, nové vozidlá majú solídne piesočníky. Tohtoročná zima sa ukazuje byť tuhšou, takže bude možné odskúšať, čo všetko dokážu nové súpravy. Celkové hodnotenie nových električiek bude možné urobiť až vtedy, keď sa uvedie do prevádzky celá séria nových vozidiel. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |