Hospodársky denník
USD47,761 Sk
EUR43,061 Sk
CHF29,192 Sk
CZK1,32 Sk
  Pondelok  17.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Plusom je aj stála cena

Pre Solivary by bolo ideálne konzorcium

Evidovaný prevádzkový hospodársky výsledok za 31,6 mil. Sk v prešovskej a. s. Solivary za prvých desať mesiacov tohto roka výrobou 82 ton soli predurčuje túto najväčšiu slovenskú firmu vyrábajúcu jedlú soľ na to, aby prekročila svoj ročný plánovaný zisk pred zdanením a dosiahla ho v hodnote nad 40 mil.Sk. Podľa predsedu predstavenstva Matúša Murajdu sa do výsledku premietli všetky zmeny cien vstupov vrátane energií a plnenia záväzkov voči zamestnancom podľa platnej kolektívnej zmluvy. To napríklad znamená, že priemerný zárobok 242 pracovníkov vrátane manažmentu sa zvýšil zo začiatočných 13 900 Sk na súčasných 15 100 Sk. Ročná produkcia soli dosiahne 100-tisíc ton a je limitovaná technologickými podmienkami. Celkový obrat do konca októbra v hodnote 269 mil. Sk je na úrovni podobného obdobia z minulého roka, zmeny však nastali v podiele exportu, ktorý vzrástol zo 40,2 % na súčasných 54,5 %. Vývoz smeroval hlavne do Maďarska, Česka, Slovinska, Francúzska i Nemecka. Ročný očakávaný obrat má dosiahnuť 330 mil. Sk aj vďaka dopytu po produkcii dusitanových solí (vyrobí sa ho 5000 ton) a 262 ton kúpeľných solí, ktoré SR dosiaľ dovážala. Producent soli chce udržať ceny svojich výrobkov, preto stále zavádza racionalizačné opatrenia.

Solivary sa nachádzajú po dvoch neúspešných v období tretieho kola výberu strategického investora. Po ukončení due dilligence bolo umožnené dvom firmám súperiť, ktoré sa prihlásili do procesu, a to Süd Salz Mníchov a Nováckym chemickým závodom. Obe firmy majú predĺžený termín na podanie záväznej cenovej ponuky do 20. januára. Po tomto termíne má FNM rozhodnúť o tom, ktorá z nich sa stane strategickým partnerom. Podľa M. Murajdu sú obidvaja konkurenti brandžoví, čo je pre Solivary výhodné už aj vzhľadom na Zbudzu pri Michalovciach, ktorá na dokončenie technologického reťazca výroby i odbytu soli potrebuje podobných partnerov. Mníchovská firma je jej výrobcom a Nováky spracovateľom, preto by pre Solivary bolo podľa neho ideálne, keby sa obe spojili do konzorcia, a tak podali prihlášku, čím by sa zlúčili aj ich know-how výroby a odbytu. Jednoduchšie by bolo aj znášať výšku investícií do dokončenia Zbudze, ktorá sa pohybuje od 650 mil. Sk až do vyše 1 mld. Sk podľa definovania očakávaných potrieb od tohto ložiska soli.

Ladislav Kulik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.