Hospodársky denník
USD47,365 Sk
EUR42,939 Sk
CHF29,114 Sk
CZK1,333 Sk
  Utorok  18.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tlačia tzv. Palackov balík

Viliam Veteška: Nemienime bojovať, ale chceme pracovať

Pred časom sme publikovali informácie o aktivitách viacerých vládnych činiteľov a vysokých štátnych úradníkov o návrhu memoranda o porozumení medzi SR a spoločnosťou SkyEurope. Dodnes tieto ich aktivity vnímame ako málo korektné, keďže sa uskutočnili v čase významnej štátnej účasti v Slovenských aerolíniách a ich nedoriešenosti na vládnej úrovni, pričom boli šírené o nich skreslené, ba až nepravdivé informácie. Je fakt, že s výnimkou rezortného ministra J. Macejku zainteresovaní vládni činitelia v rozpore so zákonmi neozrejmili svoje konanie, o čo boli požiadaní šéfredaktorom Hd. O reakciu na to, čo sa odvtedy udialo a vôbec na celkový vývoj v Slovenských aerolíniách sme požiadali predsedu predstavenstva Viliama Vetešku.

V. Veteška: Za dôležité považujeme rozhodnutie vlády SR, ktorá zrušila doterajšie vlastné snahy o vystúpenie zo spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., a naopak, rozhodla sa investovať do tejto spoločnosti nepeňažný vklad v podobe troch lietadiel TU 154 M. Možno aj to je náznak konkrétnej odpovede smerom k podpore leteckej dopravy aj prostredníctvom Slovenských aerolínií, ktoré cez všetky problémy ukázali svoju schopnosť na vlastnom trhu. Napríklad za rok 2001 dosiahli tržby blížiace sa 1 mld. Sk. a prepravili 170-tisíc cestujúcich. Ak by napriek takýmto konkrétnym výsledkom niekto chcel naďalej vytvárať umelé alebo cielené prekážky v záujme niekoho iného, bol by to konkrétny dôkaz o účelovosti nedávno spomínaného a všeobecne kritizovaného „memoranda“. Mlčať však v tejto veci nebudeme, avšak prednosť dáme komunikácii na tému ďalšieho rozvoja spoločnosti Slovenské aerolínie. Takýto nový projekt predložíme už v januári 2002. V súčasnom období prebieha oceňovanie našej spoločnosti a tiež aj troch lietadiel TU 154 M. Dozorná rada prerokovala výsledky mimoriadneho auditu v Slovenských aerolíniách, ktorý opäť preukázal čistotu hospodárenia v našej spoločnosti. To všetko je základ pre konkrétne naplnenia vládneho uznesenia týkajúce sa vkladu lietadiel do základného imania spoločnosti.

Hd: Vy ako predseda predstavenstva by ste mohli ozrejmiť, ako sa vyvíjajú vnútorné pomery v Slovenských aerolíniách, a najmä vyjadriť sa o aktuálnych vládnych názoroch na ich opodstatnenosť a celkovú hospodársku situáciu...

V. Veteška: Samotné Slovenské aerolínie sú kompaktnou spoločnosťou so stabilizovaným stavom odborníkov na všetkých úrovniach. Dôležité je, že okrem dobrých hospodárskych výsledkov má spoločnosť konkrétnu predstavu o jej ďalšom rozvoji v pravidelnej, ako aj v nepravidelnej leteckej doprave. V januári predložíme konkrétny projekt týkajúci sa rozšírenia lietadlového parku, a tým i rozšírenia našich služieb. Očakávame, že v tržbách v roku 2002 prekročíme 1 mld. Sk a prepravíme viac ako 200-tisíc cestujúcich. Za takéto kroky budeme očakávať minimálne rezortnú podporu. Myslím, že už ju je cítiť a je to zaslúžené.

Hd: Kedy a či vôbec budú môcť Slovenské aerolínie normálne fungovať a expandovať? Čo treba vykonať a v akom časovom horizonte? Vy nemienite požiadať vládu SR o memorandum o vzájomnom porozumení?

V. Veteška: Slovenské aerolínie fungujú normálne. V živote tejto spoločnosti sa nesmie prejaviť akási politická nevraživosť. Poskytujeme služby vo vysokom štandarde bezpečnosti a kvality. Je potrebné skrátiť termíny plnenia uznesenia vlády a urýchliť rokovania o dodávkach nových lietadiel. Musíme definitívne oddlžiť spoločnosť o exaktné škody z roku 1999, ktoré vznikli za ministrovania Gabriela Palacku a ktoré sme z vlastných zdrojov ešte nedokázali vyčistiť, hoci sme ich značne eliminovali, ale balík ešte tlačíme pred sebou. Po vložení lietadiel do spoločnosti sa štát sám stane majoritným vlastníkom a logicky by si nemal sám sebe škodiť. Bez ohľadu na liberalizáciu trhu existujú v leteckej doprave určite ekonomické a bezpečnostné špecifiká, ktoré rešpektujú všetky štáty sveta, tak je načase, aby to bolo aj u nás. Doteraz to tak nebolo a zavinili to konkrétni ľudia a možno aj z korupčných a zo ziskuchtivých dôvodov. To sa musí zmeniť a musí sa zavládnuť strategický ekonomický poriadok v záujme našej krajiny. To boli a naďalej sú ciele vzniku a rozvoja Slovenských aerolínií.

Hd: Osobne ste zrastený s neľahkým životom tejto leteckej spoločnosti, ktorá má najväčšie problémy s tými, ktorí reprezentujú jej významného akcionára, teda SR. Dokedy mienite viesť tento boj, ktorý najskôr pripomína donkichotské avantúry?

V. Veteška: Otázka je naozaj pravdivá. Do budovania spoločnosti Slovenské aerolínie som vstupoval so snahou podporiť ekonomiku novovzniknutého štátu. Letecká doprava a cestovný ruch majú obrovské rezervy. V čase, keď mnohí lacno privatizovali a následne aj mnohí znehodnotili sprivatizované, mne a mojim partnerom i spolupracovníkom sa podaril opak. Začali sme budovať to, čo krajina potrebuje a mali sme úspech. Nikdy sa nevyrovnám s ekonomickými faulmi, ktorých sa dopustili nekvalifikovaní úradníci, až po členov vlády, na spoločnosti Slovenské aerolínie, ale tiež nemienim proti niekomu bojovať. Som pripravený naďalej tvoriť hodnoty podľa ekonomických pravidiel. Nie som už naivný a nemyslím si, že o to niekto v našej krajine stojí. Výsledky, ktoré sme dosiahli, vôbec nie sú avantúry, naopak, sú výsledkom 6-ročnej náročnej investičnej a organizačnej práce. Takáto práca sa nedá zastaviť, môže byť však znehodnotená alebo zbytočne mocensky zabrzdená vplyvom lobistických záujmov. Takúto situáciu už dokážem odhadnúť a prijmem osobné rozhodnutie.

Hd: Aký bude rok 2002 v Slovenských aerolíniách?

V. Veteška: Otvorene a úprimne poviem, že mojím želaním je, aby to bol rok ďalšieho rozvoja. Pokiaľ by to záležalo na mne, tak by sa tak určite stalo. Reálne to však vidím ako posledný preklenovací rok s rôznymi neobjektívnymi prekážkami. Napriek tomu naše výkony porastú, aj keď s menším ekonomickým efektom, ako dôsledok pošramoteného domáceho trhu hlavne v cenovej politike. Bude to však rok prípravy na ďalší rozvoj, príprava kúpy nových lietadiel, marketingová príprava na otvorenie nových destinácií a celkové finančné posilnenie spoločnosti. Bude to aj rok všeobecných zmien a ja si prajem, aby to konečne bolo racionálne a lepšie.

Peter Kasalovský

Počasie

Dnes bude oblačno, prechodne až polojasno. Na severe miestami, inde len ojedinele slabé občasné sneženie. Najvyššia denná teplota -3 až 1 stupeň. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -6 stupňov. Severný vietor 3 až 6 m/s. V stredu bude oblačno, na juhu až polojasno. Na severe a východe miestami občasné sneženie. Nočná teplota -3 až -7, miestami ešte okolo -12 stupňov. Denná teplota -2 až 2 stupne. Vo štvrtok bude premenlivá, prevažne veľká oblačnosť. Na viacerých miestach snehové prehánky, na severe aj trvalejšie sneženie. Nočná teplota -3 až -8 stupňov. Denná teplota -4 až 0 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.40 a zapadne o 15.58 hod.

Amsterdampolooblačno2
Atény oblačno4
Belehradoblačno-4
Berlín sneženie0
Bratislavaoblačno-2
Brusel oblačno2
Budapešťoblačno-3
Bukurešť zamračené-1
Frankfurtpolooblačno3
Helsinkiobčasné sneženie-6
Istanbuldážď6
Kodaň oblačno1
Kyjev zamračené-2
Lisabonpolooblačno11
Londýnpolooblačno5
Madridpolojasno3
Moskvasneženie-9
Oslo oblačno-5
Paríž jasno 1
Praha oblačno0
Rím polooblačno5
Sofia sneženie-4
Štokholmpolooblačno-3
Varšavasneženie-3
Viedeňsneženie-1
Záhrebsneženie-2
Ženevajasno0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.