Hospodársky denník
USD47,365 Sk
EUR42,939 Sk
CHF29,114 Sk
CZK1,333 Sk
  Utorok  18.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Unavený manažér robí škody

„Každá etapa rozvoja spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá sa takmer z nuly rozvinula do súčasnej podoby, mala svoje úskalie. Príprava projektu bola veľmi ťažká, lebo ženíchovi, ktorým bol vtedy zahraničný investor, sme ponúkali nevestu, teda automobilku, ktorá nebola vzhľadovo, fyzicky, ani čo sa týka vena, v najlepšom stave. Bola to ťažká situácia, ale v súčinnosti s viacerými rozumnými ľuďmi sa nám projekt podarilo realizovať a svoje zámery napĺňame.“ V rozhovore pre Hospodársky denník o svojej práci a manažérskej filozofii takto charakterizoval prvé kroky prípravy veľkej automobilovej firmy v Bratislave člen predstavenstva Volkswagenu Slovakia a jeho hovorca Jozef Uhrík. Patrí do skupiny tých predstaviteľov podnikov, ktorých Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) ocenila za dlhoročné pôsobenie vo firme a za snahu o jej zveľadenie.

Byť úspešným manažérom je takmer umenie. Aké by mala mať podľa vás takáto osobnosť vlastnosti?

- Som presvedčený, že s optimizmom sa viac vybaví ako pozeraním do stropu a nadávaním na okolitý svet. Stagnácia je podľa mňa začiatok úpadku. Každá, aj tá najzložitejšia situácia má riešenie. Len sa musí nájsť správny smer a správni ľudia, ktorí sú schopní okrem formulovania vízie ju aj dôsledne realizovať. Mám dobrý pocit, keď moji spolupracovníci správne pochopia problém, a potom aj bez mojej pomoci navrhujú riešenia, ktoré sa stotožňujú s mojím cieľom. Dirigizmus je už prežitý. Viac energie treba venovať tomu, aby ľudia boli presvedčení o správnosti riešenia. Úlohou riadiaceho pracovníka nie je sledovať

pohyb špendlíka,

ale uplatňovať strategické myslenie, vedieť si stanoviť priority a formulovať odvážne ciele. Najväčším nebezpečenstvom pre každú organizáciu je unavený manažér, ktorému už nezostáva čas na tvorivosť a nové nápady. Správny manažér musí byť schopný motivovať iniciatívu a oceniť svoj pracovný tím.

Za akých podmienok došlo k rozhodnutiu, že na Slovensku sa budú vyrábať autá?

- Po roku 1990, keď nastala zásadná zmena orientácie odbytu domácej strojárskej produkcie, začali sme hľadať odvetvie, ktoré by tento výpadok mohlo nahradiť. Prišli sme k záveru, že to môže byť automobilový priemysel. Ukázalo sa, že rozhodnutie bolo správne a som rád, že Volkswagen Slovakia sa stal lokomotívou vlaku, ktorý je dnes konverzným odborom slovenského strojárstva. Dôkazom toho je skutočnosť, že na túto firmu je nadviazaných viac ako štyridsať subdodávateľov, pričom ich dynamika sa rozvíja takým istým tempom ako naša organizácia. Vlani dosiahla produkcia automobilového priemyslu na Slovensku hodnotu

130 miliárd Sk,

ďalším príkladom je fakt, že za dva a pol roka len stavebné investície do automobilového priemyslu na Slovensku presiahli 16,5 mld. Sk. Je to viac ako na diaľničný program SR. Samotné začiatky týkajúce sa prípravy výroby vozidiel boli dosť ťažké, najmä preto, že v roku 1992 sa začali objavovať príznaky recesie svetového automobilového priemyslu. Avšak už v roku 1995 prišli na rad otázky dynamického rastu produkcie. Prejavovalo sa to nielen v číslach vyrobených áut, prevodoviek či komponentov, ale hlavne na vývoji počtu zamestnancov. Doteraz sme v priemere ročne vybrali, pripravili a implantovali do existujúcich kolektívov okolo tisíc pracovníkov. Dnes sme v situácii, keď investujeme taký objem prostriedkov, ktorý nemá v histórii slovenského strojárenstva obdobu.

Aká je dnešná technická úroveň vašej automobilky?

- Keď sme začínali s výrobou vozidiel, išlo v podstate o ručnú výrobu s minimálnou automatizáciou. Karosáreň, ktorú uvedieme onedlho do prevádzky, bude

mať 340 robotov,

možno i viac. Automobilka je tak pripravená dosahovať absolútne špičkové svetové parametre. Volkswagen Slovakia chce na budúci rok dosiahnuť dennú produkciu viac ako tisíc vozidiel a vyše 1500 prevodoviek, a tak sa priblíži k cieľu zabezpečovať prácu desaťtisíc zamestnancom. Projekty, ktoré sú v automobilovom priemysle pripravené na najbližšie roky, budú podľa mňa pre mnohých prekvapením. Ani pri najväčšom optimizme sme sa pred desiatimi rokmi neodvážili myslieť na to, čoho sme teraz svedkami a čoho ešte budeme. Rozvojom automobilového priemyslu sme dosiahli na Slovensku métu, ktorá je všeobecne vo svete uznávaná. Ak totiž automobilové odvetvie dosiahne 17- až 23-percentný podiel na celkovej priemyselnej produkcii, tak priemysel krajiny je považovaný za vyspelý.

Vladimír Turanský

Počasie

Dnes bude oblačno, prechodne až polojasno. Na severe miestami, inde len ojedinele slabé občasné sneženie. Najvyššia denná teplota -3 až 1 stupeň. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -6 stupňov. Severný vietor 3 až 6 m/s. V stredu bude oblačno, na juhu až polojasno. Na severe a východe miestami občasné sneženie. Nočná teplota -3 až -7, miestami ešte okolo -12 stupňov. Denná teplota -2 až 2 stupne. Vo štvrtok bude premenlivá, prevažne veľká oblačnosť. Na viacerých miestach snehové prehánky, na severe aj trvalejšie sneženie. Nočná teplota -3 až -8 stupňov. Denná teplota -4 až 0 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.40 a zapadne o 15.58 hod.

Amsterdampolooblačno2
Atény oblačno4
Belehradoblačno-4
Berlín sneženie0
Bratislavaoblačno-2
Brusel oblačno2
Budapešťoblačno-3
Bukurešť zamračené-1
Frankfurtpolooblačno3
Helsinkiobčasné sneženie-6
Istanbuldážď6
Kodaň oblačno1
Kyjev zamračené-2
Lisabonpolooblačno11
Londýnpolooblačno5
Madridpolojasno3
Moskvasneženie-9
Oslo oblačno-5
Paríž jasno 1
Praha oblačno0
Rím polooblačno5
Sofia sneženie-4
Štokholmpolooblačno-3
Varšavasneženie-3
Viedeňsneženie-1
Záhrebsneženie-2
Ženevajasno0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.