|
|||||||||||||||||
Streda 19.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Získať úver hotová tortúraTuristi na sedačkových lanovkách nezmrznú So zvyšujúcou sa prepravnou kapacitou nových lanoviek sa zvyšuje aj ich prepravná rýchlosť. Výška dennej kapacity síce môže vyvolať negatívnu reakciu ochrancov prírody, ale turistovi zabezpečujú, že sa v kratšom čase dostanú z údolnej stanice na vrcholovú. Očakáva sa, že rýchlosť technologického vývoja v oblasti výroby horských dopravných zariadení bude ešte rýchlejšia, pretože na medzinárodnom trhu spájajú svoje sily najvýznamnejší výrobcovia. K nim patria aj rakúske spoločnosti Girak Garaventa a Doppelmayr, ktoré sa fúziou v tomto roku stali svetovými jednotkami. Možno, že sa dvom bratom Girakovcom, technickým inžinierom, keď v roku 1920 zakladali spoločnosť Girak, ani nesnívalo, že sa ich firma takmer o storočie neskôr zapojí do spoločnosti svetového formátu. Spojeniu s firmou Doppelmayr predchádzala fúzia so spoločnosťou Garaventa, od roku 1928 vyrábajúcou špičkovú technológiu šitú zákazníkom priamo na mieru. Spoločnosť Girak zavítala v roku 1994 aj na Slovensko. Od toho roku jej slovenské zastúpenie realizovalo dodávky lanoviek pre Ski Plejsy, Tatranskú Lomnicu (obidva úseky kabínkovej lanovky až po stanicu Skalnaté Pleso), Jasenskú dolinu a rekonštrukciu na Malinôm Brde. V rámci výrobnej spolupráce poskytli zákazky pre slovenské spoločnosti, ako sú SEZ Tlmače, ktoré dodali lanové kolesá s veľkými priemermi, ZDA Partizánske, DEMA Turčianske Teplice či Chemosvit vo Svite, ktorý vo svojich strojárskych kapacitách vyrábal stožiare pre lanovku z Tatranskej Lomnice. Spolupráca sa osvedčila a mohla by pokračovať pri výstavbe ďalších lanových dráh. Mnohé lyžiarske strediská na Slovensku majú zastaranú techniku a potrebovali by rekonštrukciu, prípadne modernizáciu. Stredísk je veľa, no málo vlastníkov má dostatočné finančné prostriedky, prípadne prístup k úveru, hovorí Ing. Ján Hulla, zástupca firmy Girak Garaventa pre Slovensko. Posledné investície väčšieho rozsahu do horských dopravných zariadení na Slovensku sa realizovali v roku 1997, keď spoločnosť Girak Garaventa postavila v Jasenskej doline štvorsedačku a firma Doppelmayr štvorsedačku vo Vrátnej doline. V medziobdobí troch rokov neboli žiadne väčšie investície. Až v tomto roku spoločnosť Ski Ružomberok začala realizovať rozsiahlejšie investičné akcie na Malinôm Brde. Zahraničné firmy sú si vedomé, že v strednej Európe chýba voľný kapitál a snažia sa prísť s novými možnosťami lízingu alebo dodávateľských úverov. Dôležitú úlohu v oblasti financovania výstavby horských dopravných zariadení zohrávajú banky, a tie naše sú veľmi drahé a úver v nich často neveľmi prístupný. Dodávky značne predražuje aj banková záruka potrebná v prípade čerpania dodávateľského úveru. Problematický prístup k úverom, sťažené podmienky návratnosti investícií si vyžadujú veľmi citlivý prístup ku koordinácii investičných zámerov, vyváženosti kapacít a ich optimálneho využitia v zimnom horskom stredisku. Rýchlejšia návratnosť investícií sa nemôže riešiť zvyšovaním ceny lyžiarskych lístkov, ale cielenou štátnou podporou smerovanou do rozvoja horských športových stredísk. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |