|
|||||||||||||||||
Streda 19.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SNAHY IVANA MIKLOŠANa Slovensku je taký zvyk, že všetko, čo sa týka finančných tokov, je tajné. A čo je zarážajúce, týka sa to aj štátnych financií, teda zdrojov, ktoré sa zhromažďujú z príspevkov nás všetkých, daňových poplatníkov. Čiastočné zlepšenie by mal priniesť materiál z dielne podpredsedu vlády pre ekonomiku Ivana Mikloša, ktorý si kladie za cieľ, zverejniť šafárenie s vládnymi zdrojmi určenými na poskytovanie dotácií a subvencií. Ročne sa na Slovensku na tieto účely vyhradí so štátneho rozpočtu asi 14 mld. Sk. S postupnou aproximáciou Slovenska do štruktúr Európskej únie možno očakávať, že táto suma vyhradená z verejných financií bude rásť. Práve preto je otázka zvýšenia transparentnosti udeľovania dotácií viac než Podľa návrhu by sa mal zverejniť zoznam subjektov (napr. fondy), ktorým daná inštitúcia (napr. ministerstvo) poskytuje prostriedky zo svojho rozpočtu. V prípade nárokovateľných dotácií budú všetci potenciálni žiadatelia okrem iného informovaní o tom, na aký účel môže byť dotácia (príspevok) poskytnutá, kto ju môže poberať, aké musí žiadateľ spĺňať podmienky, ako aj v akej výške bude dotácia poskytnutá. Podobné informácie budú musieť byť zverejnené aj v prípade inštitúcií, ktoré poskytujú nenárokovateľné dotácie, pričom budú doplnené aj o zoznam materiálov, ktoré musí žiadateľ predložiť, ako aj o právne predpisy, na základe ktorých sa vykonáva rozhodovacia činnosť, ale aj o mená členov a štatúty komisií, ktoré budú rozhodovať. Všetky informácie budú zverejnené na internete. V tejto súvislosti sa I. Mikloš vyjadril, že sa nebojí, že by mohlo dôjsť k ich zneužitiu, keďže sa budú zverejňovať len informácie, ktoré sú dostupné už dnes, napríklad informácie z obchodného registra a podobne. Súčasný stav v oblasti udeľovania dotácií a subvencií z verejných rozpočtov je evidentne nevyhovujúci. Ich poskytovanie sa riadi právnymi predpismi rôznej sily. V niektorých prípadoch dokonca aj internými predpismi danej inštitúcie. Ani rozhodovacie právomoci nemá v rukách jeden orgán, ale sú delegované na ministrov, radu ministrov či samotnú vládu. Jedným z najvážnejších problémov však je, že poskytovanie dotácií a subvencií nie je transparentné. Chýbajú prehľadné informácie o možnosti ich získania, navyše neexistujú dostatočné mechanizmy, ktoré by dokázali odkontrolovať, či dotácia bola naozaj využitá na ten účel, na ktorý bola poskytnutá. Predovšetkým v rezorte pôdohospodárstva sa mnohokrát stáva, že poskytnuté finančné prostriedky sú zneužité. Priam zarážajúci je fakt, že v prípade zamietnutia žiadosti o poskytnutie dotácie, nie je takéto rozhodnutie odôvodnené. Žiadateľ pritom ani nemá možnosť zistiť, ako celý schvaľovací proces prebieha. Znenie návrhu, v ktorom sa odporúčajú prijať pevné pravidlá poskytovania informácií o dotáciách a podľa ktorého by sa mal aj novelizovať zákon o rozpočtových pravidlách, je momentálne v medzirezortnom pripomienkovaní. Ak pôjde všetko hladko, mala by o ňom v januári budúceho roka rokovať vláda. V prípade, že bude návrh schválený, bude sa podľa neho postupovať už od 1. apríla 2002. I. Mikloš je optimista a tvrdí: Osobne predpokladám širokú vládnu podporu tomuto návrhu. Ako sa zdá, práve v čase zvolebnievania sa do vlády tlačia veľmi zaujímavé a prospešné návrhy. Bolo by dobré, keby spomínaný návrh nezostal len vo formálnej rovine politických polievočiek, ale úspešne sa aj implementoval v praxi. Ivana Sedliaková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |