Hospodársky denník
USD48,113 Sk
EUR43,184 Sk
CHF29,427 Sk
CZK1,343 Sk
  Piatok  21.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Prázdny vozeň drahým luxusom

Zahraniční prijímatelia zásielok žiadajú kvalitnú a rýchlu prepravu

V tomto roku sa naplno prejavili dopady Dohovoru o vzájomnom používaní nákladných vozňov RIV 2000 v oblasti možnosti využívania nových dispozícií a pristavenia na žiadosť vlastníka vozňa. V praxi to znamená lepšie využívanie vozňov skracovaním prázdneho behu vozňa, na druhej strane však dochádza k znižovaniu tržieb plynúcich z poplatkov za používanie vozňov ŽSR v zahraničí. Prednosta sekcie riadenia nákladných vozňov ŽSR Ing. Ladislav Repaský okrem iného uviedol, že konkrétne v prvom polroku 2001 v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom

poklesli tržby

proti Rakúskym železniciam o 17 mil. Sk, čo spôsobil nižší počet vozňov ŽSR na rakúskych železniciach, kratší čas ich pobytu. Na druhej strane sa zvýšil počet rakúskych vozňov v sieti ŽSR a keďže sa predĺžil ich pobyt, prinieslo to nárast našich záväzkov o 4 mil. Sk. Vzhľadom na stav vozňového parku ŽSR, na požiadavky prepravcov na moderné vozne, najmä zo strany zahraničných prijímateľov zásielok, ale i vzhľadom na nové podmienky vo vzájomnom vzťahu medzi ŽSR a Železničnou spoločnosťou, musíme sa v budúcom roku 2002 jednoznačne snažiť o hospodárne využívanie cudzích vozňov na opätovnú nakládku. K tomu smeruje aj vytváranie podmienok v rámci vzájomných dohôd nad rámec Dohovoru RIV 2000 i určité zmeny v tarifnej politike ŽSR v oblasti vozňového hospodárstva. Uvedené dohody máme uzatvorené so železnicami Česka, Poľska, Maďarska i Rakúska, čo znamená vzájomné úľavy z poplatkov za používanie a tiež úľavy z požiadaviek v oblasti technickej. Najvýraznejšie sa zmení

poplatok za pobyt

vozňa DP 50, keď pri vnútroštátnej nakládke a vykládke vozňa ŽSR bude prvých šesť hodín pobytu bez poplatku. Zároveň sa prakticky nemení ani poplatok pri nakládke alebo vykládke vozňa ŽSR v medzinárodnej preprave. Tento poplatok naďalej predstavuje 0,69 EUR pri dvojnápravovom a 0,92 EUR pri viac ako dvojnápravovom vozni. Pri vozňoch ČD, MÁV a PKP za prvých šesť hodín nakládky budú platiť tie isté sadzby ako pri vozni ŽSR. Tieto zmeny majú pôsobiť pozitívne pri použití spomínaných vozňov pri opätovnej nakládke, kde pre vyššie sadzby nebol zo strany prepravcov záujem o ich nakládku. K významnej zmene dochádza v poplatku OP 88 za zabezpečenie vozňa inej železnice. Pri opätovnej nakládke cudzieho vozňa sa z rozhodnutia ŽSR ako používajúcej železnice nebude tento poplatok účtovať. Prakticky sa nezmení ani

výška poplatku

v závislosti od oslobodenia poskytnutého vlastníkom vozňa. Môžeme povedať, že pri vozňoch Rakúskych dráh, kde máme zmluvne garantované oslobodenie minimálne 49 hodín, je tento poplatok minimálny a predstavuje 9,18 EUR. Výnimkou sú len vozne s najvyšším komerčným významom. K podstatným zmenám nedochádza v budúcom roku ani v prípade poplatku za použitie vybraných radov vozňov ŽSR DP 20. Platí to jednak o výške poplatku a jednak aj o okruhu vybraných radov

Do roku 2002 vstúpia ŽSR s vozňovým parkom v počte 19-tisíc vozňov. Okrem tohto budeme mať k dispozícii aj ďalších 1339 prenajatých a lízingových vozňov. Celkove bude teda našim zákazníkom pre prepravu tovaru slúžiť asi 20 300 vozňov. Vzhľadom na vekovú skladbu vozňov i obdobie obstarania však nebude budúci rok mimoriadne priaznivý, keďže počas neho pripadá

revízna prehliadka

až na vyše 5000 vozňov. Je zrejmé, že na takýto počet opráv nebude dostatočné finančné krytie. Vozňový park sa pritom priebežne dopĺňa o ďalšie veľkopriestorové dvojosové vozne s odsúvateľnými stenami radu Hbb do celkového počtu asi 80 vozňov. Postupne až na 100 kusov sa zvyšuje počet nových vozňov Snps na prepravu dreva vo vývoze, ktoré sú vybavené samoupínacím zariadením a moderným podvozkom. V rámci modernizácií sa uvažuje s prestavbou štvorosových zakrytých vozňov Gags na samovýsypné, pre voľne ukladané

sypké tovary,

ktoré si vyžadujú kvalitnú ochranu pred pôsobením poveternostných vplyvov. Druhým modernizovaným radom by mali byť vozne Taes s otvárateľnou strechou ovládanou zo zeme. Prvé vozne tohto typu by sa mali objaviť v našej ponuke ešte do konca tohto roku. Pre lepšiu informovanosť prepravcov bola spracovaná príručka, ktorá vysvetľuje význam jednotlivých údajov na železničných vozňoch, či už písmových alebo číselných. Sú v nej uvedené aj kontaktné pracoviská divízie nákladnej prepravy pre vozňové hospodárstvo a ucelený prehľad technických údajov prakticky o všetkých vozňoch zaradených do parku ŽSR. Okrem toho sú spracované katalógové listy novozaradených vozňov pre doplnenie Katalógu vozňov. Sú v ňom doplnené aj údaje o najpoužívanejších vozňoch širokého rozchodu, ktoré sú k dispozícii pre prepravy v smere na Ukrajinské železnice.

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno. Popoludní od severozápadu pribúdanie oblačnosti a neskôr ojedinele sneženie. Najvyššia denná teplota -6 až -1, ojedinele okolo -8, na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Slabý premenlivý, neskôr južný až juhozápadný vietor 3 až 6 m/s.V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie alebo snehové prehánky. Nočná teplota -4 až -8, denná teplota -5 až -1 stupeň. V nedeľu bude zamračené so snežením, neskôr prechod k premenlivej oblačnosti a snehovým prehánkam. Nočná teplota -5 až -9, denná teplota -7 až -3 stupne.Slnko vyjde zajtra o 7.42 a zapadne o 15.59 hod.

Amsterdamjasno3
Atényoblačno4
Belehradjasno2
Berlínsneženie-3
Bratislavapolojasno-2
Brusel polojasno3
Budapešťpolooblačno0
Bukurešť jasno2
Frankfurtzamračené0
Helsinkioblačno-6
Istanbuljasno3
Kodaňoblačno-3
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno11
Londýnpolooblačno3
Madridpolojasno6
Moskvasneženie-11
Oslooblačno-5
Parížpolooblačno2
Prahasneženie-4
Rímoblačno7
Sofiajasno-1
Štokholmpolooblačno-7
Varšavazamračené0
Viedeňpolojasno-2
Záhrebpolooblačno3
Ženevapolojasno-2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.