Hospodársky denník
USD48,113 Sk
EUR43,184 Sk
CHF29,427 Sk
CZK1,343 Sk
  Piatok  21.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zákonom sú potreby zákazníka

Obchodné výsledky potvrdzujú správnosť nastúpenej transformačnej cesty

Aj keď obchodníkov ŽSR delí od celoročného hodnotenia výsledkov nákladnej prepravy ešte niekoľko dní, dostatok príležitostí na prijímanie určitých záverov im ponúklo nedávne pracovné stretnutie s obchodnými partnermi podniku. V tejto súvislosti sme oslovili Ing. Pavla Kužmu,námestníka generálneho riaditeľa ŽSR pre obchod a marketing.

Ako možno hodnotiť uplynulý rok z pohľadu manažéra, obchodníka a železničiara?

- Ako manažéra ma tento rok naplnil relatívnou spokojnosťou, pretože očakávania v nákladnej preprave sa plnia podľa predstáv, ktoré sme si určili v podnikateľskom pláne na rok 2001. To, že sa plán darí plniť svedčí o tom, že obchodný úsek ŽSR reálne zhodnotil možnosti prepravného trhu a postavenie železnice na prepravnom trhu a potreby potenciálnych klientov. Ako obchodníka ma potešilo, že celkový

objem tržieb

z nákladnej prepravy bude vyšší ako v minulom roku a presiahne 14 mld. Sk. Taktiež som ocenil rozhodnutie vlády, ktorá schválila príslušné zákony o rozdelení ŽSR na dve samostatné spoločnosti. Očakávam, že toto rozhodnutie naštartuje proces ozdravenia ekonomiky železnice a umožní vytvoriť štandardné podnikateľské prostredie. Ako železničiara ma v polovici tohto roku potešilo, že väčšina železničiarov správne odhadla situáciu a rozhodla sa neštrajkovať, hoci odborové centrály štrajk organizovali. Týmto svojím postojom tiež napomohli to, že sa prepravný proces nenarušil a že celoročný objem prepravy môžeme očakávať na hranici 54 milión ton. Nepodľahli emóciám, ale zachovali sa ako správni železničiari.

Ako môžu hodnotiť uplynulý rok zákazníci? Zostali ste im niečo dlžní?

- S pravidelnými zákazníkmi sme v kontakte a prípadné nedostatky alebo problémy promptne odstraňujeme. Zákazníkom sa snažíme v plnej miere vyhovieť, ale aj tak som presvedčený, že vo vzťahu k zákazníkovi máme stále čo zlepšovať. Mám tým na mysli predovšetkým zabezpečenie garantovaného termínu

dodania zásielky

a rýchlosti prepravy, zjednodušenie administratívneho procesu spojeného s vlastnou prepravou, poskytovanie lepšieho a modernejšieho parku nákladných vozňov a rad ďalších väčších alebo menších zlepšení, ktoré každý zákazník rád privíta. V budúcom roku, ale aj v ďalších rokoch, sa budú všetci zamestnanci železnice snažiť nájsť vhodné spôsoby, formy a prostriedky na odstránenie tých nedostatkov a kritických miest v preprave, ktoré si uvedomujeme.

Rok 2001 priniesol v nákladnej preprave okrem zvýšenia taríf aj nový inštitút zálohových platieb. Akú odozvu mal tento krok ŽSR medzi zákazníkmi?

- Používanie inštitútu zálohovej platby nie je v obchodných vzťahoch nič neobyčajné, najmä v prípadoch, keď dodávateľa služby zákazník osloví na dodávku prepravných služieb veľkého objemu. Korektný zákazník nemôže mať, a prax nám potvrdila, že ani nemá, námietky proti zálohovým platbám, ak to jeho obchodnému partnerovi umožní plynule poskytovať dohodnutú službu.

Ako vidíte prognózu ďalšieho vývoja na prepravnom trhu? Skúsme hovoriť o nových prepravných príležitostiach i o nových zákazníckych riešeniach.

- Prepravný trh na Slovensku je momentálne stabilizovaný. To nám umožňuje plynule transformovať železnice na obchodnú spoločnosť, ktorá bude poskytovať

kvalitné prepravné

služby. Nové prepravné príležitosti existujú pre schopných prepravcov. Verím, že transformácia vyburcuje železničiarov k reálnemu potvrdeniu ich schopností a kvalít. Zákaznícke objednávky sú už vo viacerých prípadoch realizované a máme rozpracované potreby ďalších zákazníkov. Vyžaduje si to individuálny prístup k zákazníkovi, pochopenie jeho prepravných a logistických potrieb a ich pružné splnenie.

Najnovšie vzbudzuje obavy projekt dostavby a prevádzky širokorozchodnej trate vedúcej cez Poľsko do Bohumína.

- Projekt výstavby kontajnerového prekladiska a dobudovania širokorozchodnej trate do Bohumína cez Poľsko sa zatiaľ len rozbieha. Cieľom tohto projektu je podľa jeho autorov preprava a následná prekládka 150-tisíc kontajnerov z Transsibírskej magistrály. Vzhľadom na to, že ani v súčasnosti tieto prepravné prúdy nesmerujú cez Slovensko, nemalo by prísť k poklesu objemu prepravy ŽSR. Prepojenie na Transsibírsku magistrálu vytvára ďalšie príležitosti na rozširovanie našej ponuky potenciálnym zákazníkom zo Slovenska pri

vývoze a dovoze

tovarov, ale napríklad aj pri tranzitných prepravách smerom na Koper cez nový prechod Hodoš.

Na zasadaní Koordinačnej rady pre transsibírske prepravy vo Varšave sme prezentovali spoločný slovinsko - maďarsko -slovenský projekt tzv. juhozápadnej vetvy Transsibírskej magistrály v smere z Čiernej nad Tisou cez Maďarsko do Slovinska a Talianska. Najmä vzhľadom na vysoký priemyselný potenciál talianskej ekonomiky by projekt mohol byť veľkým prínosom na zvýšenie objemu prekládky v Čiernej nad Tisou, v termináli kombinovanej dopravy v Dobrej a následne aj prepravy po tratiach ŽSR.

Ktorými investičnými akciami podporíte svoje strategické zámery?

- ŽSR svoje strategické zámery v nákladnej preprave podporujú investičnými projektmi, ktoré sú zamerané na maximálne uspokojovanie prepravných požiadaviek a potrieb zákazníkov, na dodržiavanie ustanovení medzinárodných dohôd a skvalitňovanie poskytovaných služieb. V tejto súvislosti môžeme najprv hovoriť o projektoch, ktoré boli zmluvne zabezpečené, ich plnenie sa začalo v minulom období a počas tohto roku sa úspešne ukončila. Do tejto kategórie patrí projekt modernizácie vozňov ŽSR v spolupráci so spoločnosťou AAE. Od novembra 2000 do apríla 2001 sme formou

výmeny podvozkov

zmodernizovali 200 vozňov Eas 11, konštrukčnej skupiny na vozne skupiny Easd 54, ktoré plne vyhovujú podmienkam medzinárodnej prepravy so zaťažením 20 ton na nápravu. Zároveň sme 250 vozňov Eas zmodernizovali dosadením celkovovej podlahy na zlepšenie podmienok prepravy a zníženie nákladov na opravy. Od marca 2000 do júna 2001 sme zmodernizovali aj 100 vozňov Res na vozne Rils, teda na vozne zakryté posuvnou plachtovou strechou. Za obdobie november 2000 až jún 2001 uvedené vozne zarobili celkove takmer 113 mil. Sk. Z toho je zrejmé, že sme nielen splnili, ale prekročili očakávania východiskových predpokladov. Vozne boli pritom použité na 6800 prepráv, z nich 16,8 percenta tvorili vnútroštátne prepravy.

Na ktorých projektoch pracujete v súčasnosti?

- K projektom, ktorých príprava a realizácia beží v súčasnosti, patrí predovšetkým finančne a časovo náročný projekt výstavby koľajových váh v pohraničných prechodových staniciach a vo vybraných zriaďovacích staniciach v sieti ŽSR. Jeho cieľom je

zvýšiť kvalitu

a komplexnosť poskytovaných služieb, zvýšiť príjmy z poplatkov za váženie na žiadosť prepravcu, znížiť únik tržieb spôsobených rozdielmi medzi deklarovanou a skutočnou hmotnosťou zásielky, znížiť počet reklamácií na hmotnosť zásielky a zvýšiť bezpečnosť vlakovej dopravy. Zmluvnými partnermi na realizáciu akcií v rámci uvedeného projektu sa stali spoločnosti: Metal Servis Banská Bystrica, Tenzona Bratislava a Schenck Slovakia Bratislava. Dosiaľ bola dokončená a skolaudovaná koľajová váha na tuhé substráty v Devínskej Novej Vsi. Z investičných akcií, ktoré sa dlhodobo pripravujú a realizujú s ohľadom na finančné možnosti ŽSR, môžem spomenúť projekt modernizácie technickej základne Obchodno - prekládkového centra (OPC) Čierna nad Tisou, ktorý je zameraný na modernizáciu zastaraných a technicky nevyhovujúcich prekládkových mechanizmov. Projekt už prináša prvé pozitívne výsledky. Ich prejavom je i výrazné zvýšenie

výkonov prekládky

za posledné dva roky na tomto pracovisku. Z hľadiska prevádzky OPC v zimných podmienkach je dôležitá príprava projektu rekonštrukcie a zmeny palivovej základne rozmrazovne vozňov v Čiernej nad Tisou. Uvedený projekt bude mať po dokončení priaznivý vplyv aj na ekológiu, predovšetkým vo vzťahu k novému zákonu č. 223/2001 o odpadoch, ktorý je v platnosti od 15. mája 2001.

Úzky vzťah k spomínanému zákonu má aj projekt, ktorý rieši havarijný stav a obnovenie prevádzky Dezinfekčnej stanice Vrútky. Jeho realizáciou chceme dosiahnuť, aby sa v našich podmienkach opätovne zabezpečilo vymývanie a čistenie železničných vozňov, a to i vo vzťahu k článku 61 predpisu

Liberalizácia prístupu na koľajový trh je síce aktuálna už viac rokov, ŽSR však zatiaľ vážnejšie nepocítili jej dôsledky. Nelákajú vás v tejto súvislosti nejaké ochranárske opatrenia?

- Liberalizácia každého trhu je hrozbou pre nepružné a málo výkonné podnikateľské subjekty. Ochranárske opatrenia nemávajú úspech práve preto, že sa snažia riešiť problém poskytovateľa produktov alebo služieb obchádzaním oprávnených potrieb zákazníkov. Zákon o transformácii železníc umožňuje ŽSR prirodzeným spôsobom dospieť k poznaniu, že

potreby zákazníka

sú nosnou časťou každého podnikania. Nemôžeme uprednostňovať technokraticky dokonalé riešenia železničnej prepravnej služby bez poznania skutočných potrieb zákazníkov a finančných možností prepravného trhu.

Platí to podobne aj v prípade vzťahu k činnosti špeditérov?

- Špeditér je trvalou súčasťou prepravného trhu. Špecifické postavenie slovenského špeditéra nás neoprávňuje k zavádzaniu akýchsi ochranárskych opatrení. Ako prepravca musíme každému zákazníkovi poskytnúť kvalitnú prepravnú službu za rovnakých podmienok. Preto som presvedčený, že špeditér nepocíti zo strany železníc iný prístup ako konečný zákazník prepravného trhu.

Pripravil Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno. Popoludní od severozápadu pribúdanie oblačnosti a neskôr ojedinele sneženie. Najvyššia denná teplota -6 až -1, ojedinele okolo -8, na horách vo výške 1500 m okolo -8 stupňov. Slabý premenlivý, neskôr južný až juhozápadný vietor 3 až 6 m/s.V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie alebo snehové prehánky. Nočná teplota -4 až -8, denná teplota -5 až -1 stupeň. V nedeľu bude zamračené so snežením, neskôr prechod k premenlivej oblačnosti a snehovým prehánkam. Nočná teplota -5 až -9, denná teplota -7 až -3 stupne.Slnko vyjde zajtra o 7.42 a zapadne o 15.59 hod.

Amsterdamjasno3
Atényoblačno4
Belehradjasno2
Berlínsneženie-3
Bratislavapolojasno-2
Brusel polojasno3
Budapešťpolooblačno0
Bukurešť jasno2
Frankfurtzamračené0
Helsinkioblačno-6
Istanbuljasno3
Kodaňoblačno-3
Kyjevzamračené-2
Lisabonpolooblačno11
Londýnpolooblačno3
Madridpolojasno6
Moskvasneženie-11
Oslooblačno-5
Parížpolooblačno2
Prahasneženie-4
Rímoblačno7
Sofiajasno-1
Štokholmpolooblačno-7
Varšavazamračené0
Viedeňpolojasno-2
Záhrebpolooblačno3
Ženevapolojasno-2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.