Hospodársky denník
USD48,416 Sk
EUR42,739 Sk
CHF28,847 Sk
CZK1,328 Sk
  Piatok  28.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zmeniť doterajšie myslenie

Totálne zmeny v stopäťdesiatročnej histórii slovenských železníc

Od prvého januára by sa Železnice SR mali v rámci transformácie a reštrukturalizácie rozdeliť na dva subjekty. Ako možno hodnotiť stav príprav na tento zásadný krok, sme oslovili generálneho riaditeľa Železníc SR Andreja Egyeda, ktorý má najlepší prehľad o súčasnom stave.

- Transformácia Železníc SR je rozsiahly proces, ktorý potrvá niekoľko rokov a prvý predpoklad jeho úspešnosti je, aby 1. 1. 2002 vznikla Železničná spoločnosť, a. s., ako obchodný subjekt oddelený od dopravnej cesty, ktorá je majetkom štátu. Pokiaľ ide o stav pripravenosti, sú už k dispozícii všetky dokumenty potrebné na registráciu v obchodnom registri a minister dopravy z poverenia vlády už rozhodol o vyčlenení časti majetku ŽSR do Železničnej spoločnosti. Takže všetky potrebné kroky sú pripravené na to, aby Železničná spoločnosť, a. s., začala od 1. januára fungovať. K tomu je potrebný však ešte jeden nezanedbateľný krok, a to je súhlas všetkých našich veriteľských bánk na prevedenie príslušných úverov na oba novozaložené subjekty. Nedávno ste vyhodnotili úvodný projekt odčlenenia prepravných činností v rozsahu malého regiónu. Sú ľudia na železnici skutočne pripravení tak, že od januára budú presne poznať svoje kompetencie v nových podmienkach? - Pokiaľ ide o prístup pracovníkov, predovšetkým treba zmeniť doterajšie myslenie pracovníkov ŽSR i zamestnancov Železničnej spoločnosti v tom, že

rozhoduje zákazník

a všetko ostatné musí byť tomu podriadené. Verejnosť nás vníma tak, že zatiaľ je zákazník iba druhoradým prvkom alebo partnerom v poskytovaní služieb na železnici. Ale to jednoducho v nových podmienkach už tak nemôže byť. Ak má železnica zvýšiť kvalitu služieb - a teraz je jedno, či už jedna alebo druhá spoločnosť - musí túto prioritu dostať čím skôr do vedomia všetkých zamestnancov oboch spoločností. Odčleneniu dvoch spoločností mala predchádzať etapa, v ktorej sa železnice mali očistiť od mnohých servisných činností. - Žiaľ, tento proces mešká a ešte stále sme len na jeho začiatku, ale v každom prípade sa musia tieto nové ekonomické vzťahy urovnať. Od začiatku roka začnú pôsobiť aj novozvolené regionálne samosprávy, od ktorých sa očakáva, že budú vstupovať aj do riešenia problémov či až likvidovania niektorých regionálnych železničných tratí.

- K tomu zatiaľ nemôže dôjsť, lebo na to chýba právny rámec. Vyššie územné celky ešte nemajú kompetencie v oblasti železničnej dopravy, ako aj prostriedky na dotáciu krytia straty vo výkonoch vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave sú stále centralizované a obhospodarované cez kapitolu ministerstva dopravy. Predpokladám, že v priebehu dvoch-troch rokov to bude

hlavná úloha

pre rezortné ministerstvo, aby tieto otázky boli doriešené aj na úrovni kompetencií a prostriedkov. V týchto dňoch sa už bilancuje uplynulý rok a prijímajú sa predsavzatia na nasledujúci rok. Podľa informácií opúšťate post generálneho riaditeľa Železníc SR a mali by ste nastúpiť do čela novovzniknutej Železničnej spoločnosti, a. s. V akom stave zanechávate túto horúcu stoličku novému nástupcovi? - - - - - - -

- Predpokladám, že mojím nástupcom bude človek, ktorý je už dnes štatutárnym zástupcom Železníc SR, to znamená, že je aj spoluzodpovedný za proces stabilizácie tejto spoločnosti v posledných rokoch. Dnes, hoci ešte nemáme konečné výsledky, je jasné, že podnikateľský plán na rok 2001 by Železnice SR mali splniť. To znamená, že opäť

znížime stratu

oproti predchádzajúcemu roku, rovnako ako v roku 2000 sme znížili stratu oproti roku 1999. Čiže sa darí naplniť záväzok tohto manažmentu rok čo rok znižovať celkovú stratu na hospodárskom výsledku, čím dosahujeme istý stupeň konsolidácie spoločnosti, a navyše sme vstúpili do rozvojových programov, ktoré sú nezvratné. Takže si nemyslím, že by zmena na tomto poste mala byť nejakým spôsobom dramatická. Dramatické to bude vtedy, keď to, čo hovorí projekt transformácie, a to, čo prijala uznesením vláda a potvrdilo sa zákonom v parlamente, nebude do bodky naplnené. Vráťme sa k vašim predsavzatiam v novej funkcii. - Pokiaľ ide o predsavzatia, ak budem skutočne viesť Železničnú spoločnosť, tak sa budem maximálne snažiť, aby sme zabezpečili minimálne vyrovnanú bilanciu Železničnej spoločnosti už v prvom roku jej činnosti. Druhým ostro sledovaným cieľom je predovšetkým vytvoriť predpoklady na ďalší rozvoj a modernizáciu služieb v železničnej doprave na Slovensku.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.