Hospodársky denník
USD48,416 Sk
EUR42,739 Sk
CHF28,847 Sk
CZK1,328 Sk
  Piatok  28.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Manažéri menia návyky

Najdôležitejším predpokladom vrcholových manažérov a podnikateľov v slovenskej ekonomike už nie sú „známosti“, ale kvalitné vzdelanie. Nová manažérska elita mení návyky. Čoraz častejšie ich dosadzujú do svojich pobočiek zahraničné firmy. Tuzemskí šéfovia sú v priemere stále oveľa mladší ako vo svete. V seriáli dnes pokračujeme na tému: Slovenský manažér

Už dve „výmeny“ elít zažila tuzemská ekonomická sféra za posledných desať rokov. K úplnej (i generačnej) premene došlo na začiatku transformácie, keď posty bývalých šéfov štátnych podnikov obsadili nie príliš skúsení manažéri - zato zvyčajne so silnými väzbami na vtedajších politických predstaviteľov. K druhej výmene topmanažmentu došlo podľa odborníkov približne pred tromi rokmi, v čase, keď ekonomická recesia potopila niekdajšie vlajkové lode priemyslu aj s ich kapitánmi.

Niektorí manažéri však všetky búrky prežili a vo vedení firiem stále pracujú, mnohí z nich sú dokonca vlastníkmi. Tí, ktorí vydržali desať rokov na riadiacich postoch, sú už na inej úrovni ako pred rokmi. Sú na nich vidieť skúsenosti, prax i absolvovanie zahraničných stáži a kurzov, zdôvodňujú znalci. Podľa nich sa v posledných rokoch objavil dovtedy neznámy trend: zahraničné firmy pri obsadzovaní vrcholových postov vo svojich pobočkách čoraz častejšie dávajú prednosť tuzemským manažérom pred „dovážanými“. Vrcholoví šéfovia sú čoraz vzdelanejší, mnohí absolvovali prestížnu MBA (Master of Buseines Administration).

Znalci upozorňujú ešte na jedno: slovenskí manažéri sa od zahraničných v jednej veci zásadne odlišujú - sú oveľa mladší. Kým v USA je priemerný vek topmanažmentu asi 55 rokov, na Slovensku je to menej - jeden z prieskumov vyčíslil vek slovenských manažérov a vlastníkov na 44 rokov. Marketingoví a obchodní manažéri sú ešte mladší. Ich priemerný vek sa odhaduje na 30 rokov.

Vysoké nároky na špičkových podnikateľov a manažérov spôsobujú skracovanie času, počas ktorého pôsobia v jednej firme. Po niekoľkých rokoch zvyčajne odchádzajú inde. Podľa časopisu Fotune viac ako polovica generálnych riaditeľov pôsobí vo svojich funkciách menej ako šesť rokov.

Niektoré firmy využili túžbu vrcholových manažérov po častých zmenách a najímajú si manažérov na konkrétne úlohy. S vysokokvalifikovanými manažérmi spolupracujú predovšetkým pri riešení krízových situácií (tzv. interim management) - od daňových záležitostí až po reštrukturalizáciu. Túto formu dočasného zamestnania využívajú najmä v oblasti finančného manažmentu.

Jozef (53) v manažérskych funkciách pôsobí už 23 rokov. Postupoval v postavení od funkcie vedúceho oddelenia, vedúceho útvaru cez námestníka riaditeľa závodu, riaditeľa závodu až sa napokon stal prezidentom spoločnosti. „Špičkový manažér by mal mať predovšetkým vrodené schopnosti, teda talent, predvídavosť, intuíciu a schopnosť mať víziu, definovať ju a získavať pre ňu ostatných,“ prezrádza svoju podnikateľskú filozofiu. Podľa neho to sú vlastnosti, ktoré odlišujú veľkých manažérov od tých „iba dobrých“. Dôležitá je aj sebadôvera, schopnosť komunikovať, rozhodovať sa rýchlo. A dostatok skúseností.

Vladimír (32) je absolventom VŠE, odbor automatizované systémy riadenia. Začínal v roku 1992 v investičnej spoločnosti ako programátor. Vo chvíli, keď spoločnosť získala portfólio podnikov, začal s akciami týchto podnikov obchodovať. „Učil som sa, ako sa obchoduje. A cez pozíciu obchodníka som sa postupne dostal k pozícii portfólio manažéra.“ V roku 1998 odišiel do zahraničnej firmy a už v roku 1999 presedlal v nej na pozíciu generálneho riaditeľa. „Skúsenosti z nadnárodnej firmy sú podľa mňa, v porovnaní so skúsenosťami v slovenských spoločnostiach, veľmi špecifické. Po prvé poznávate iný rozmer trhu, a to dá vášmu uvažovaniu i pohľadu na lokálny trh trochu iný rozmer. Poznáte inú kultúru riadenia a inú firemnú kultúru, a to už je celkom iný svet,“ tvrdí.

Robert (33), absolvent Stavebnej fakulty SVŠT, pracuje ako finančný analytik a jeho oddelenie tvorí 12 ľudí. „Preferujem tých, ktorí sú aktívni, kreatívni a neboja sa urobiť chybu. Môj spôsob riadenia takýchto ľudí je nedirektívny, skôr inšpirujúci. Najviac mi vyhovuje tímový systém a metódy tímového riešenia problémov. Snažím sa byť dobrý team player,“ vraví.

Aký by teda mal byť špičkový manažér? Znalci zdôrazňujú, že predovšetkým musí vedieť vybudovať tím, s ktorým pracuje. Mal by ho vedieť podporovať a motivovať. Musí si jasne uvedomovať, že sám nič nedokáže. Mal by mať, samozrejme, aj odborné znalosti v oblasti, v ktorej pôsobí. Avšak zo všetkého najdôležitejšia je jeho schopnosť práce s ľuďmi.

10 nevyhnutných vlastností topmanažéra

* vysoký sociálny intelekt

- rozumieť vzťahom medzi ľuďmi

- rozumieť ľudom a ich mentalite

- dokázať sa do nich vcítiť

- vedieť im vysvetliť svoju víziu

- dokázať ľudí spojiť a nadchnúť ich

* potreba viesť, riadiť, potreba moci

* cieľavedomosť, sebadôvera, sebakontrola

* čestnosť, zásadovosť, zodpovednosť

* schopnosť prijímať výzvy

* charizma

* schopnosť spojiť abstraktné myslenie s exaktným až matematickým uvažovaním

* príjemný zjav, optimistické správanie, umenie načúvať

* byť iný ako ostatní

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.