Hospodársky denník
USD48,416 Sk
EUR42,739 Sk
CHF28,847 Sk
CZK1,328 Sk
  Piatok  28.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Pokuty v daňovom konaní

(podľa zákona o správe daní a zákona o účtovníctve)

V daňovom konaní alebo v súvislosti s daňovým konaním môžu byť správcami dane ukladané pokuty za nesplnenie povinností, ktoré daňovým subjektom vyplývajú zo zákona o správe daní a poplatkov, z daňových zákonov, zo zákona o účtovníctve. Ak daňový subjekt tieto povinnosti neplní v zákonom stanovených lehotách, správca dane môže alebo podľa niektorých zákonných ustanovení musí uložiť pokutu za ich nesplnenie. Pokuta môže byť uložená len v tom prípade, ak neuplynula zákonom stanovená prekluzívna lehota na jej uloženie.

Za nesplnenie povinností

V procesnom zákone č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v znení neskorších predpisov je riešené ukladanie pokút v ustanovení § 35. Podľa znenia tohto ustanovenia môže správca dane tomu, kto nesplnil povinnosť nepeňažnej povahy vyplývajúcu zo zákona o správe daní a poplatkov (napr. ak nepodal daňové priznanie, nesplnil registračnú povinnosť) alebo z osobitného predpisu, alebo uloženú rozhodnutím podľa zákona o správe daní a poplatkov, opakovane uložiť pokutu do výšky 1 milióna Sk. Opakovane možno uložiť pokutu, ak uloženie pokuty neviedlo k náprave a protiprávny stav trvá.

Ak správca dane zistí porušenie povinností, zákon o správe daní a poplatkov mu dáva možnosť uložiť pokutu a takýmto spôsobom vynútiť splnenie povinnosti daňovým subjektom. O výške pokuty rozhoduje správca dane. Zákon o správe daní a poplatkov ustanovuje, že pri ukladaní pokút sa prihliada najmä na závažnosť, obdobie trvania a na následky protiprávneho konania.

Možnosť odvolať sa

Proti rozhodnutiu o uložení pokuty sa možno odvolať a podané odvolanie má odkladný účinok plnenia povinnosti uloženej v rozhodnutí až do doručenia nového rozhodnutia vo veci. Pokutu nemožno uložiť, ak uplynuli tri roky od konca roka, v ktorom došlo ku konaniu zakladajúcemu právo na uloženie pokuty. Právo vymáhať uloženú pokutu sa premlčuje po piatich rokoch od vykonateľnosti rozhodnutia. Za vykonateľné rozhodnutie sa považuje rozhodnutie, ak proti nemu nemožno podať opravné prostriedky alebo ich podanie nemá odkladný účinok a ak uplynula zároveň lehota plnenia.

Sťažovanie výkonu kontroly

Povinnosť spolupracovať so správcom dane pri daňovej kontrole, miestnom zisťovaní, v daňovom konaní vyplýva zo základných zásad daňového konania (§ 2 zákona o správe daní a poplatkov) a z príslušných ustanovení zákona o správe daní a poplatkov, upravujúcich miestne zisťovanie a daňovú kontrolu. Podľa definovaných základných zásad daňového konania je právom i povinnosťou všetkých daňových subjektov úzko spolupracovať so správcom dane v daňovom konaní.

Miestne zisťovanie a daňová kontrola, resp. opakovaná daňová kontrola sú prostriedkami na výkon správy daní a obmedzenie daňových únikov. Pri výkone miestneho zisťovania, ktoré je správca dane oprávnený vykonať v súvislosti s daňovým konaním, je daňový subjekt povinný poskytnúť zamestnancovi správcu dane všetky primerané prostriedky a pomoc potrebnú na vykonanie tohto zisťovania, najmä mu podať potrebné vysvetlenia, zapožičať vyžiadané doklady, prípadne iné veci aj mimo svojho priestoru, umožniť v lehote primeranej predmetu zisťovania, najmä v čase prevádzky neobmedzený prístup do každej prevádzkovej budovy, miestnosti alebo miesta vrátane dopravných prostriedkov, k účtovným písomnostiam, záznamom a k informáciám na technických nosičoch dát a umožniť vykonať obhliadku vecí v nevyhnutne potrebnom rozsahu. Takúto povinnosť má daňový subjekt tiež, ak ide o byt, ktorý daňový subjekt používa na podnikanie. Zamestnanec správcu dane má právo urobiť alebo si vyžiadať výpis alebo kópiu z účtovných písomností, záznamu alebo informácií na technických nosičoch dát na náklady daňových subjektov.

Vytvoriť podmienky

Pri výkone daňovej kontroly je povinnosťou kontrolovaného daňového subjektu umožniť poverenému zamestnancovi správcu dane vykonať daňovú kontrolu, zabezpečiť vhodné miesto a podmienky na vykonanie daňovej kontroly, poskytovať požadované informácie sám alebo ním určenou osobou, predkladať účtovné a iné doklady, ktoré preukazujú hospodárske a účtovné operácie vrátane evidencie a záznamov, ktorých vedenie bolo správcom dane uložené, a podávať k nim ústne alebo písomné vysvetlenia, predkladať v priebehu daňovej kontroly všetky dostupné dôkazné prostriedky, preukazujúce tvrdené skutočnosti, umožňovať vstup do sídla a do prevádzkových priestorov, umožniť rokovanie so zamestnancami, zapožičať doklady a iné veci mimo sídla alebo prevádzkových priestorov, poskytnúť výpisy, prípadne ich kópie.

Cieľ - súčinnosť osôb

V prípade neplnenia zákonom stanovených povinností daňovými subjektmi, v záujme dosiahnutia účelu, ktorý sa má získať vykonaním miestneho zisťovania alebo daňovej kontroly, môže správca dane uložiť daňovému subjektu pokutu podľa § 35 zákona o správe daní a poplatkov za sťažovanie výkonu kontroly alebo miestneho zisťovania, za neplnenie povinností uložených v súvislosti s ich výkonom. Rozhodnutie o uložení pokuty je rozhodnutím poriadkovej povahy a je procesným prostriedkom donucovacieho charakteru, ktorým sa má zamedziť predlžovaniu daňovej kontroly bez opodstatnených dôvodov a prispieť k súčinnosti všetkých zúčastnených osôb na daňovej kontrole, príp. miestnom zisťovaní.

Ďalej uvádzame možné situácie, pri ktorých oprávnená osoba môže uložiť pokutu v zmysle zákona o správe daní a poplatkov.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.